Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 9, 6 - 14, 28.04.2020

Öz

Resim sanatı tarihinde, Kandinsky’nin 1910 yılında kağıt üzerine suluboya, hint mürekkebi ve kalemle yapmış olduğu çalışma ilk soyut resim olarak anılmaktadır. Makalede, Kandinsky’nin bu resmi ele alınmış, eserin biçimsel ve renksel analizi yapılmıştır. Ancak resmi daha doğru anlayabilmemiz ve anlamlandırabilmemiz açısından, sanatçıyı böyle bir çalışmaya yönlendiren itkilerin neler olduğunu da bilmemiz kaçınılmaz bir durumdur. Bu nedenle makale de, Kandinsky’nin sanatsal deneyimleri, düşünceleri, duyguları ve sanatsal kavramlara nasıl yaklaştığı da araştırılmıştır. Sanatçının müzikle ilgilenen bir ailede dünyaya gelmesi ile başlayan müzik-resim ilişkisi macerası, onun resim sanatında ayrı bir yere ulaşmasında temel olmuştur. Yaşadığı dünyanın reel nesnelerini ifade de, görüneni değil de nesnenin ötesindeki özü betimleme arzusu, sanatçıyı nesnel olmayan, nesnenin özsel formunu aramaya itmiştir. Renkleri ise, nesnenin betimlediği reel gerçekliğinden uzaklaştırarak, ap ayrı bir ifadeye, ayrı bir algılamaya yönlendirerek, resmin taşıyıcı unsuru olarak yorumlamıştır.Sanat yaşamının özellikle 1910 ve sonrası eserleriyle kendinden sonraki sanatçılara dünyaya, nesnelere ve özellikle sanata bakışta yeni ufuklar açan Kandinsky, sanatta soyut anlatım düşüncesini gösterdiği, makalenin konusu olan resmiyle bir mihenk taşı olmuştur.

Kaynakça

  • Düchting, H. 1993,Kandinsky, Taschen, Köln.
  • Farthing, S.(Ed.), 2012, (Çev. Aldoğan, G., Çulcu, F.C.), Sanatın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınları, İstanbul.
  • İpşiroğlu, N., İpşiroğlu, M., 1991, Sanatta Devrim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Krausse, A. C., 2005, ( Zaptcıoğlu, D.), Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, Litaratür Yayıncılık, İstanbul.
  • Lowry, B., 1972, (Çev.Yurtsever,N., Güvemli, Z.),Sanatı Görmek, Türkiye İş Bankası A. Şti. Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Lynton, N., 1982, (Çev. Çapan, C., Öziş, S.), Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Öneş, M. (Ed.), 2007, Wassily Kandinsky, Boyut Yayın Grubu, İstanbul.
  • Petrov, G., 1979, (Çev. Aytuna, H. A. ), Olaylar İçinde Büyük Sanatçılar ve Üstün Yapıtları, İnkılap ve Aka Kitabevleri, İstanbul.
  • Rapelli, P., 2001, (Çev. Özbek, Ö.), Art Book Kandinsky Soyut Sanatın Öncüsü, Dost Kitabevi, Ankara.
  • Thomson, J., 2014, (Çulcu, F. C.), Modern Resim Nasıl Okunur, Hayalperest yayınları, İstanbul.
  • URL 1: https://www.wassilykandinsky.net/work-28.php Alıntı Tarihi: 26.12.2019
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Sezer 0000-0003-4766-9476

Cenk Sezer

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2020
Kabul Tarihi 27 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Sezer, A., & Sezer, C. (2020). RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE. Akademik Sanat, 5(9), 6-14.
AMA Sezer A, Sezer C. RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE. Akademik Sanat. Nisan 2020;5(9):6-14.
Chicago Sezer, Ayşe, ve Cenk Sezer. “RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE”. Akademik Sanat 5, sy. 9 (Nisan 2020): 6-14.
EndNote Sezer A, Sezer C (01 Nisan 2020) RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE. Akademik Sanat 5 9 6–14.
IEEE A. Sezer ve C. Sezer, “RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE”, Akademik Sanat, c. 5, sy. 9, ss. 6–14, 2020.
ISNAD Sezer, Ayşe - Sezer, Cenk. “RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE”. Akademik Sanat 5/9 (Nisan 2020), 6-14.
JAMA Sezer A, Sezer C. RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE. Akademik Sanat. 2020;5:6–14.
MLA Sezer, Ayşe ve Cenk Sezer. “RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE”. Akademik Sanat, c. 5, sy. 9, 2020, ss. 6-14.
Vancouver Sezer A, Sezer C. RESİM SANATI TARİHİNDEKİ İLK SOYUT RESİM ÜZERİNE. Akademik Sanat. 2020;5(9):6-14.

 16548   16583   16545   22170   22223