Research Article
BibTex RIS Cite

ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA ve ONARIM UYGULAMALARI

Year 2022, Issue: 17, 87 - 102, 31.12.2022

Abstract

Anıtkabir, Türk Kurtuluş Savaşı’nın ve Türk İnkılapları’nın büyük önderi M. Kemal Atatürk’ün mezar anıtı olarak inşa edilmiştir ve Türkiye Cumhuriyeti’nin başkenti Ankara'nın Çankaya İlçesi’nde Anıttepe Mevkii’nde yer almaktadır. 10 Kasım 1938’de ebediyete intikal eden Atatürk'ün naaşı, Ankara'ya getirildikten sonra geçici olarak Ankara Etnografya Müzesi’ne yerleştirilmiştir. Bu süreçte, Rasattepe’ye inşa edilmesi planlanan bir anıt mezarın planının ve tasarımının belirlenmesi amacıyla, uluslararası bir yarışma düzenlenmesi yönünde karar verilmiş ve sonuçta, Prof. Dr. Emin Onat ve Doç. Dr. Orhan Arda’nın projeleri kabul edilmiştir. Proje 9 Ekim 1944’te yürürlüğe konularak, dört aşamada dokuz yıl içinde tamamlanmıştır. Yapı, İkinci Ulusal Mimarlık Akımı’nın özelliklerini taşımaktadır. Anıtkabir çok sayıda yapı ve alandan oluşan büyük bir komplekstir. Zühtü Müridoğlu’nun eseri olan Başkomutanlık Meydan Muharebesi ile İlhan Koman’ın eseri olan Sakarya Meydan Muharebeleri’nin betimlendiği kabartmalar önemli eserler arasındadır.
Taş, insan yaşamıyla birleşmiş doğadaki önemli malzemelerden biridir. Binlerce yıldır yaşam alanlarında, anıtsal yapılarda ve özellikle heykeltıraşlıkta yaygın olarak kullanılmıştır. Doğal taşların birçok yapı elemanına göre, kolayca işlenebilmesi, delinebilmesi, kesilebilmesi, yontulabilmesi, çivi ve vida kullanılmasına izin vermesi avantajlı yönleridir. Dayanıklı bir malzeme olan taşlar, zamanla fiziksel, kimyasal ve biyolojik bozulmalara uğramaktadır. Anıtkabir’deki Başkomutanlık ve Sakarya Meydan Muharebeleri Kabartmaları’nda da zamanla bazı bozulmalar (aşınma, yıpranma, kırıklar, renk değişiklikleri, parça kayıpları ve mikrobiyolojik oluşumlar) oluşmuştur. Bu nedenle, temizlik, sağlamlaştırma ve dolgu, tümleme gibi aşamalardan oluşan koruma ve onarım çalışmaları yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı özellikle taş malzemedeki bozulmalar, koruma ve onarım uygulama çalışmalarını ayrıntılı olarak sunmaktır.

References

  • Şen M. (2014). Türk Heykel Sanatında Figüratif ve Soyut Anlayışın Öncü Temsilcisi: Zühtü Müridoğlu, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 4 (9), 93-98. Şener Y.S. (2007). Anıtkabir Aslanlı Yol Yapılar Grubu ve Aslan Heykelleri, Sakarya Meydan Muharebesi Kabartmaları ile Revaklı Avlu Taş Yüzeylerinde Malzeme Korumaya Yönelik Belgeleme, Malzeme Analizi ve Jeofizik Çalışmaları Araştırma Projesi, Ankara. Wilson, Christopher S. (2015). Anıtkabir'in Ötesi: Atatürk’ün Mezar Mimarisi. Koç Üniversitesi Yayınları.
Year 2022, Issue: 17, 87 - 102, 31.12.2022

Abstract

References

  • Şen M. (2014). Türk Heykel Sanatında Figüratif ve Soyut Anlayışın Öncü Temsilcisi: Zühtü Müridoğlu, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 4 (9), 93-98. Şener Y.S. (2007). Anıtkabir Aslanlı Yol Yapılar Grubu ve Aslan Heykelleri, Sakarya Meydan Muharebesi Kabartmaları ile Revaklı Avlu Taş Yüzeylerinde Malzeme Korumaya Yönelik Belgeleme, Malzeme Analizi ve Jeofizik Çalışmaları Araştırma Projesi, Ankara. Wilson, Christopher S. (2015). Anıtkabir'in Ötesi: Atatürk’ün Mezar Mimarisi. Koç Üniversitesi Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Murat Cura 0000-0002-5582-6016

Publication Date December 31, 2022
Acceptance Date October 17, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 17

Cite

APA Cura, M. (2022). ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA ve ONARIM UYGULAMALARI. Akademik Sanat(17), 87-102.
AMA Cura M. ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA ve ONARIM UYGULAMALARI. Akademik Sanat. December 2022;(17):87-102.
Chicago Cura, Murat. “ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ Ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA Ve ONARIM UYGULAMALARI”. Akademik Sanat, no. 17 (December 2022): 87-102.
EndNote Cura M (December 1, 2022) ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA ve ONARIM UYGULAMALARI. Akademik Sanat 17 87–102.
IEEE M. Cura, “ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA ve ONARIM UYGULAMALARI”, Akademik Sanat, no. 17, pp. 87–102, December 2022.
ISNAD Cura, Murat. “ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ Ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA Ve ONARIM UYGULAMALARI”. Akademik Sanat 17 (December 2022), 87-102.
JAMA Cura M. ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA ve ONARIM UYGULAMALARI. Akademik Sanat. 2022;:87–102.
MLA Cura, Murat. “ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ Ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA Ve ONARIM UYGULAMALARI”. Akademik Sanat, no. 17, 2022, pp. 87-102.
Vancouver Cura M. ANITKABİR- SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ ve BAŞKUMANDANLIK MEYDAN MUHAREBESİ KABARTMALARININ KORUMA ve ONARIM UYGULAMALARI. Akademik Sanat. 2022(17):87-102.

 1654816583165452217022223