Yangın, kaza, yaralanma, suç gibi olaylar yaşandığında zarar görenler acil yardıma ihtiyaç duyabilmektedir. Doğrudan zarar gören kişiler veya acil durumdan haberdar olan üçüncü kişilerin, ilgili kamu kurumlarından teknolojik haberleşme sistemlerini kullanarak yardım talep etmesi acil çağrı olarak adlandırılmaktadır. Ülkemizde kolluk, sağlık ve itfaiye gibi derhal müdahale gerektiren kamu hizmetlerine hızlı ve kolay erişim sağlamak için kullanılan acil çağrılar, valiliklere bağlı acil çağrı merkezlerinden yönetilmektedir. Acil çağrı hizmetleri kişilerin temel hak ve hürriyetlerini korumayı hedeflediği gibi bu hizmetler, çok sayıda kişiye zarar verebilecek olayların önlenmesine de katkı sağlayabilmektedir. Acil çağrı merkezlerine yapılan taleplerin önemli bir kısmını, kolluğu ilgilendiren suç ihbarları oluşturmaktadır. Buna ek olarak acil çağrıların tek merkezden yönetildiğinden dolayı yangın, kaza, afet gibi suç dışında kalan idare hukuku kapsamında kalan idari kolluk faaliyetleriyle ve kamu hizmetleriyle ilgili acil durumlar için de ihbar yapılabilmektedir. Suç ihbarları dahil tüm ihbarların tek merkezden aynı usule göre yönetilmesi durumunda suç ihbarına ilişkin temel hükümlere aykırılık oluşturabileceği değerlendirilmektedir. Bu çalışmada öğretide ele alınmamış olan acil çağrı merkezlerinde suç ihbarıyla ilgili yapılan işlemler, adli kolluk faaliyetlerine ilişkin temel hükümler açısından incelenmiş olup suç ihbarlarıyla ilgili gözetilmesi gereken özel durumlar beş konuda ele alınmıştır.
In the events such as fire, accident, injury or crime, the injured may need urgent help. The request for help by technological communication systems from the relevant institutions is called an emergency call. Emergency calls, which are used to provide quick and easy access to public services that require immediate intervention. While emergency call services aim to protect fundamental rights and freedoms of individuals, these services can also contribute to prevention of events that may harm many people. An important part of requests made to emergency call centers(ECC) consists of crime reports concerning law enforcement. In addition, since emergency calls are managed from a single center, notifications can also be made for emergencies related to public services that fall under the scope of administrative law. It is considered that if all reports, including crime reports, are managed from an ECC according to same procedure, it may constitute a violation of basic provisions regarding crime reporting. In this study, procedures regarding crime reporting in ECC, which were not covered in the doctrine, were examined in terms of the basic provisions regarding judicial law enforcement activities, and the special cases to be observed regarding crime reports were discussed in five subjects.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.