According to the development characteristics of the masters, they are divided into two as public and literary folk tales. Public folk tales have formed in a process in the society and they were spread by speech. Literary folk tales, on the other hand, are largely fed from the people's tales and written by a certain writer. In this article, Aytül Akal's epistles, one of the important representatives of literary texts and whose Works are translated into many languages, have been examined within the context of "Goodness" in Schwartz's Individual Value Classification Table. According to Schwartz, "good will" is defined as the care and development of those who are close and includes the following values: being philanthropic, honest, forgiving, loyal, responsible (real friendship, spiritual life, meaningful life). The source of the research is "Study of Aytul Akal's Tales in terms of Value Education". According to findings, Aytul Akal's Tales exemplifies the values of "Goodness" in Schwartz's individual value classification table
Masallar gelişim özelliklerine göre halk masalları ve edebî masallar olmak üzere ikiye ayrılırlar. Halk masalları, toplumda bir süreç içerisinde oluşmuş ve sözlü gelenekle ağızdan ağıza yayılmışlardır. Edebî masallar ise büyük ölçüde halk masallarından beslenerek belli bir yazar tarafından kaleme alınmışlardır. Bu makalede edebî masalların önemli temsilcilerinden biri olan ve eserleri birçok dile çevrilen Aytül Akal’ın masalları, Schwartz’ın Bireysel Değer Sınıflaması Tablosunda yer alan “İyilikseverlik” teması çerçevesinde incelenmiştir. Schwartz’a göre “İyilikseverlik” kişinin yakın olduğu kişilerin iyiliğini gözetme ve geliştirme olarak tanımlanır ve şu değerleri içerir: Yardımsever olmak, dürüst olmak, bağışlayıcı olmak, sadık olmak, sorumluluk sahibi olmak (gerçek arkadaşlık, manevi bir hayat, anlamlı bir hayat). Araştırmanın kaynağını “Aytül Akal’ın Masallarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi”5 adlı çalışma oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre Aytül Akal’ın Masalları Schwartz’ın bireysel değer sınıflaması tablosunda yer alan “İyilikseverlik” temasındaki değerleri örneklemektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi