In secondary education
institutions, there are innumerable sorts of student misbehavior (undesirable behavior
by students) and the causes behind them. Every teacher, through the disciplinary approaches depending on
his/her age, gender, seniority etc., develops disciplinary models
when trying to solve such problems caused by the
student himself/herself or/and his/her family.
This study tries to identify students' misbehavior (undesirable behavior by students) and the reasons behind
them from the point of teachers’ view in secondary education institutions and
deals with the methods used against them. The
sampling covers 287 teachers from 11 secondary schools in Döşemealtı district during
the academic year 2017-2018. The data collection tools have been numbered by
sequencing and the data were analyzed using SPSS 18.0.Based on the evaluation
and interpretation of the data obtained through the results of the study
structured as the descriptive screening model which is a quantitative research
method; It is concluded that the undisciplined behaviors are clustered on
behaviors that require more responsibility and that domestic reasons form the
majority of these behaviors. In the study, the relationship between the
personal data (age, branch, seniority, number of students, etc.) and the
perception of discipline have been also examined and a significant correlation
has been found between these two features.
Ortaöğretim kurumlarında öğrencilerin istenmeyen davranışlarının birçok
türü ve nedeni olabilmektedir. Gerek aile, gerek öğrencinin kendisinden
kaynaklı olan bu nedenlere ilişkin her öğretmen yaş, cinsiyet, kıdem vb. sahip
olduğu özelliğe göre bir disiplin yaklaşımında bulunarak sorunun çözümü adına
disiplin modeli geliştirebilmektedir. Bu çalışmada ortaöğretim kurumlarındaki
öğretmenlerin bakış açısıyla öğrencilerin istenmeyen davranışlarının ne olduğu,
bunların nedenlerinin tespit edilmesi ve bunlara karşı kullanılan yöntemler ele
alınmıştır. Araştırma; 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Döşemealtı ilçesinde 11
ortaöğretim kurumunda görev yapan 287 öğretmen örneklem olarak alınmıştır. Veri
toplama araçları sıraya konularak numaralandırılmış, elde edilen veriler
bilgisayar paket program SPSS 18.0 (Statistical Package for Social Sciencies)
kullanılarak çözümlenmiştir. Nicel
araştırma yöntemi olan betimleyici tarama modeline uygun şekilde şekillenen
çalışma sonucunda elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve yorumlanmasına
bağlı olarak; disiplinsiz davranışların daha çok sorumluluk gerektiren
davranışlar üzerinde kümelendiği ve bu davranışların oluşmasında aile içi
sebeplerin çoğunlukta olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmada ayrıca
öğretmenlere ilişkin kişisel verilerle (yaş, branş, mesleki kıdem ve öğrenci
sayısı vb.) ile disiplin algısının ilişkisi de incelenmiş olup, bu iki özellik
arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi