The aim of this research is to determine the general trends in studies focusing on professional ethics in the field of educational management. In this direction, a total of 71 studies, including 30 articles, 30 postgraduate theses and 11 conference papers accessible without any year restrictions, were examined using the thematic content analysis method. The data has been categorised according to the objectives, methods, ethical themes focused on, and results achieved in the studies. The findings of the analysis show that the studies mainly focused on the topics of ethical leadership and professional ethical behaviour among education managers. The findings of the analysis indicate that the studies primarily focused on the topics of ethical leadership and professional ethical behaviour among education administrators. However, it was determined that organisational ethical climate, ethical culture, and the processes of developing ethical policies at the institutional level were addressed only to a limited extent in the research. This situation reveals that ethical issues in educational institutions are mostly addressed by reducing them to individual behaviour and attitudes, but that there is a greater need for ethical practices to be assessed holistically in relation to institutional structure and school culture. The research concluded that the subject of professional ethics occupies an important place in the literature on educational management; however, it was found that comprehensive studies on ethical leadership, transparency, accountability and the implementation of professional codes of ethics at the organisational level need to be increased in order for ethical culture to develop in a sustainable manner.
Bu araştırmanın amacı, eğitim yönetimi alanında meslek etiği konusunu ele alan çalışmaların genel eğilimlerinin belirlenmesidir. Bu doğrultuda yıl sınırlaması olmaksızın erişilebilen 30 makale, 30 lisansüstü tez ve 11 bildiri olmak üzere toplam 71 çalışma, tematik içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Veriler; araştırmaların amaçları, yöntemleri, odaklandıkları etik temalar ve ulaştıkları sonuçlara göre kategorize edilmiştir. Analiz bulguları, çalışmaların ağırlıklı olarak eğitim yöneticilerinin etik liderlik ve mesleki etik davranışları konularına odaklandığını göstermektedir. Bununla birlikte, örgütsel etik iklim, etik kültür ve kurumsal düzeyde etik politika geliştirme süreçlerinin araştırmalarda sınırlı biçimde ele alındığı belirlenmiştir. Bu durum, eğitim kurumlarındaki etik sorunların çoğunlukla bireysel davranış ve tutumlara indirgenerek ele alındığını, ancak etik uygulamaların kurumsal yapı ve okul kültürü ile bütüncül olarak değerlendirilmesine daha fazla ihtiyaç duyulduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda, meslek etiği konusunun eğitim yönetimi literatüründe önemli bir yer tuttuğu; ancak etik kültürün sürdürülebilir biçimde gelişebilmesi için örgütsel düzeyde etik liderlik, şeffaflık, hesap verebilirlik ve profesyonel etik kodlarının uygulanmasına yönelik geniş kapsamlı çalışmaların artırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Education Management |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | November 5, 2025 |
| Acceptance Date | November 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 1 |