In
this article, under the light of the hadith and the Sunnah the value of the
daughters has been dealt with and the opinion that the daughters are second
class child has been criticized. Along
human history generally the daughters, because of their physical and
psychological weakness, have been accepted less important than boys in many
societies. When families have sons they have felt themselves happy and lucky. Women who give birth to sons have
been respected by their husbands and relatives but who give birth to girls have
been denigrated. Before Muhammad (pbuh) the negative behavior against daughters
was one of the best characteristic of Meccan people also. According to some
researches in this era, also known as pre-Islamic age of ignorance, some
daughters have been buried alive. The Holy Prophet Muhammad has recommended to
all Muslims to be in good behavior towards to the girls and he was the best
example in this issue.
Bu
makalede hadis ve sünnet ışığında kız çocuklarına verilen değer ele alınmakta
ve dünden bugüne kız çocuklarına ikinci sınıf evlat nazarı ile bakan anlayış
eleştirilmektedir. İnsanlık tarihi boyunca hemen hemen her toplumda fiziksel ve
ruhsal özellikleri nedeniyle kız çocukları erkeklere oranla ikinci sırada önemi
haiz evlat konumunda olmuştur. Genellikle aileler erkek çocuk sahibi
olduklarında kendilerini daha güvende
ve şanslı saymışlardır. Erkek
çocuk doğuran kadınlar akraba ve kocaları tarafından taltif edilirken, kız
çocuğu doğuran kadınlara aynı ilgi ve alaka gösterilmemiştir. Kız çocuklarına
karşı olumsuz tutum Hz. Peygamber öncesi dönemde Mekke toplumunun da en
karakteristik özelliklerinden biri olmuştur. Cahiliye devri olarak bilinen bu
dönemde kız çocuklarının diri diri toprağa gömüldüğüne bile rastlanmıştır. Hz.
Peygamber Arap toplumu özelinde kız çocuklarına yönelik süregelen bu kötü
geleneği değiştirmek, kız çocuklarının değerini artırmak ve onları toplumda
saygın bir konuma getirmek için tüm insanlığa örneklik teşkil edecek
davranışlar sergilemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 8 |