Yahudilerle ilgili çeşitli bilgiler her
iki dine ait Kutsal Kitap’ta zikredilmektedir. Bu hususlardan biri de
İsrailoğulları’nın altından buzağıya tazim etmeyle ilgili hadisedir. Hz. Musa
Sina Dağı’nda iken İsrailoğulları’nın verdikleri sözden dönerek altından bir
buzağı yapıp ona tapmalarından dolayı ölümle cezalandırılmasını anlatan Kur’an-ı
Kerim ve Eski Ahit’teki metinler genel itibariyle benzerlik içindedir. Ancak
modern dönemde bu ölüm cezasını içeren ilgili ifadelere mecazi anlam yükleme
eğiliminin artarak yaygınlaştığı gözlemlenmektedir. Bu çalışmada öncelikle ilgili
ölüm emrinin yer aldığı Bakara suresi 54. ayetinin geçmişten günümüze tefsir
literatürü için nasıl anlaşıldığı incelenmiştir. Ardından Tevrat’ın Çıkış 32 ve
Tesniye 9. bölümlerindeki anlatımları zikredilip konuya dair çeşitli görüşlerin
açıklaması yapılmıştır. Buna ilaveten, Kur’an- Kerim’de ve Tevrat’ta bu hadise
ile ilgili önem arz eden kişilerden olan Hz. Harun’un buzağının yapılması
esnasındaki rolünün önemine değinilerek, her iki kitapta farklı anlatımlara yer
verilmiştir. Sonuç kısmında her iki gelenekteki benzerlik ve farklar mukayese
edilerek ilgili metinlerin hakiki anlam taşıdığına dair tespit ve değerlendirmeler
yapılmıştır.
A great deal of information concerning Jews can be
found in the Old Testament and the Qur’an. For instance, both tell the story of
Israelites who worshipped the golden calf. The passages from the Old Testament
and Holy Qur’an that narrate the death penalty which the children of Israel
incurred for their worship of the golden calf during the Prophet Moses’ absence
when he went up to the Mount Sinai resemble each other. However, in the present
day an increasing tendency towards figurative interpretation of the texts
expressing the mentioned death penalty is observed. This paper firstly examines
how the verse of the chapter of al-Baqara (2: 54) stating the death
penalty in question has been dealt with by Qur’anic exegesis (tafsir)
literature from past to present. Afterwards the study refers to Exodus: 32 and
Deuteronomy: 9 and provides an explanation of various opinions about the issue.
In addition, in the Qur'an and in the Torah, those who are important to this
event, Aaron's reference to the importance of the role performed during the
calf, the place has been given to different expression in both books. In the conclusion following a comparison of
similarities and differences between both traditions, evaluations of the said
texts in reference to their literal meaning are made.
Tafsir Qur’an Old Testament the Children of Israel Golden Calf Samiri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |
nnn