Abstract
The aim of this study is to determine the place of the women in pre-school Greek education from the Classical Age to the end of the Hellenistic Period. In child education, the place of mothers was certainly great. The related sources indicate not only the importance of mothers but also the presence of other women in child rearing and education. In this context, the roles of nurses, wet-nurses and nannies in pre-school Greek education will be tried to be explained. In this study, the place and importance of the women in Ancient Age pre-school education will be discussed in detail with the help of present archeological findings in Greece mainland, Western Anatolia, Crete, the Cyclades, Rome and the Hellenistic Kingdoms and the works of ancient and modern writers.
Keywords : pre-school, Greek child education, nurse, wet-nurse, nanny
Öz
Bu çalışmanın amacı Klasik Çağ’dan Helenistik Dönem sonuna kadar okul öncesi Yunan eğitiminde kadının yerini belirlemektir. Çocuk eğitimde annelerin yeri tartışmasız büyük olmuştur. Konu ile ilgili kaynaklar, çocuğun bakımı ve eğitimi konusunda annelerin öneminden bahsettiği gibi başka kadınların da varlığına işaret etmektedir. Bu kapsamda, hemşireler, sütanneler ve dadıların okul öncesi Yunan eğitim alanındaki rolleri açıklanmaya çalışılacaktır. Çalışmamızda, Yunanistan anakarası, Batı Anadolu, Girit, Kiklad Adaları, Roma ve Helenistik Krallıklar üzerindeki mevcut arkeolojik buluntular; antik yazarların ve modern yazarların eserlerinden yararlanılarak Antik Çağ okul öncesi eğitiminde kadının yeri ve önemi detaylı olarak ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Archaeology |
Journal Section | MAKALELER / ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2022 |
Submission Date | August 24, 2022 |
Acceptance Date | September 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 13 |
Tarihi aydınlatabilmek ümidi ile...
.................AMİSOS.................