Research Article
BibTex RIS Cite

GERMANİCİA’NIN RENKLİ TAŞLARI; “YAŞAM MOZAİĞİ”

Year 2025, Volume: 10 Issue: 18, 56 - 70, 28.06.2025
https://doi.org/10.48122/amisos.1672507

Abstract

Antik çağdan bu yana kültür ve yaşam tarzlarını değişik sanat dallarıyla göstermeye çalışan insanoğlu, heykel, resim, edebiyat, duvar resmi, seramik ve mozaik gibi çeşitli sanat dallarını ortaya çıkarmıştır. Bu sanat dallarının en önemlilerinden biri de tarihi süreçte dönem insanlarının kültürel değerlerini, yaşam tarzlarını en iyi şekilde bize aktaran mozaiklerdir.
Roma dönemi mozaiklerinin tarihsel gelişimini üç dönemde inceleyebiliriz. Bunlardan ilki İmparator Augustus dönemine kadar olan dönemdir. Bu dönem Hellenistik dönemin özelliklerini yansıtmaktadır. Pergamon, Delos ve Aleksandria gibi Hellenistik dönem mozaiklerinin yoğun olduğu kentlerden gelen ustalar Roma mozaiklerini yapmış ve bu dönem mozaiklerinde Hellenistik dönem sanatının etkisinde kalmışlardır. İkincisi Antoninler ve Severuslar dönemine denk gelmektedir. MS 2.-3. yüzyıllara denk gelen bu dönemde mozaik eserlerin sayısı artmış ve mozaikler su geçirmezlik ve dayanıklılık özelliklerinden dolayı kamu yapıları, zengin villaların ve hamamların dekorasyonunda oldukça sık kullanılmıştır . MS 4. ve 5. yüzyılları kapsayan Roma mozaiğinin son döneminde ise mozaiklerin kullanıldığı mekânlarda ve tekniklerde önemli değişiklikler olmuştur. Bu dönemde edebi ve mitolojik konulardan çok doğa tasvirleri, hayvan mücadeleleri, av ve günlük hayattan sahneler işlenmiştir. Roma döneminin üçüncü evresine denk gelen Germanicia mozaiklerinde de konu olarak günlük hayattan sahnelere, av betimlerine ve mimari yapılara yer verilmiştir. Eserde binaların üzerindeki yazıların Yunanca yazılması Yunan etkisinin varlığını gösterir niteliktedir.
Opus Tesellatum tekniği, antik Roma sanatında sıklıkla kullanılan bir mozaik yapım yöntemidir ve bu çalışma, Germanicia antik kentindeki mozaik örnekleri üzerinden bu tekniğin estetik ve kültürel önemini incelemeyi amaçlamaktadır.

References

  • Arınç, K. 2011, Doğal, İktisadi, Sosyal ve Siyasal Yönleriyle Türkiye’nin Kıyı Bölgeleri, Yazarın Kendi Yayını, Erzurum.
  • Artut, K. 1998, Hatay Arkeoloji Müzesi Mozaiklerinin Günümüze Taşınmasına İlişkin Gravür Tekniğinde Bir Uygulama Denemesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.

COLORFUL STONES OF GERMANICIA; “MOSAIC OF LIFE”

Year 2025, Volume: 10 Issue: 18, 56 - 70, 28.06.2025
https://doi.org/10.48122/amisos.1672507

Abstract

Since ancient times, human beings have been trying to show their culture and lifestyles with different branches of art, and have created various branches of art such as sculpture, painting, literature, mural painting, ceramics and mosaics. One of the most important of these art branches is the mosaics that convey the cultural values and lifestyles of the people of the period in the best way.
We can analyse the historical development of Roman mosaics in three periods. The first of these is the period until the reign of Emperor Augustus. This period reflects the characteristics of the Hellenistic period. The masters coming from cities such as Pergamon, Delos and Alexandria, where Hellenistic period mosaics were dense, made Roman mosaics and the mosaics of this period were influenced by the art of the Hellenistic period. The second period corresponds to the Antonine and Severan periods. In this period, which coincides with the 2nd-3rd centuries AD, the number of mosaic works increased and mosaics were frequently used in the decoration of public buildings, rich villas and baths due to their waterproof and durable properties. In the last period of Roman mosaics, which covers the 4th and 5th centuries AD, there were significant changes in the places and techniques used in mosaics. In this period, depictions of nature, animal struggles, hunting and scenes from daily life were depicted rather than literary and mythological subjects. In the Germanicia mosaics, which correspond to the third phase of the Roman period, scenes from daily life, hunting depictions and architectural structures were included as subjects. The fact that the inscriptions on the buildings are written in Greek indicates the presence of Greek influence.
The Opus Tesellatum technique is a mosaic construction method frequently used in ancient Roman art, and this study aims to examine the aesthetic and cultural importance of this technique through mosaic examples from the ancient city of Germanicia.

References

  • Arınç, K. 2011, Doğal, İktisadi, Sosyal ve Siyasal Yönleriyle Türkiye’nin Kıyı Bölgeleri, Yazarın Kendi Yayını, Erzurum.
  • Artut, K. 1998, Hatay Arkeoloji Müzesi Mozaiklerinin Günümüze Taşınmasına İlişkin Gravür Tekniğinde Bir Uygulama Denemesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Greek and Roman Period Archeology
Journal Section MAKALELER / ARTICLES
Authors

Kasım Eker 0000-0002-1263-5543

Publication Date June 28, 2025
Submission Date April 9, 2025
Acceptance Date June 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 18

Cite

Chicago Eker, Kasım. “GERMANİCİA’NIN RENKLİ TAŞLARI; ‘YAŞAM MOZAİĞİ’”. Amisos 10, no. 18 (June 2025): 56-70. https://doi.org/10.48122/amisos.1672507.