Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Müze Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi

Year 2025, Issue: 6, 12 - 27, 30.09.2025

Abstract

Bu araştırma, öğretmen adaylarının müzelere ilişkin anlayışlarını incelemektedir. Nitel bir araştırma tekniği olan durum çalışması yöntemi kullanılarak öğretmen adaylarının bakış açıları incelenmiştir. Çalışmada öğretmen adayları tarafından çizilen resimli dokümanlardan yararlanılmıştır. Doğru ve güvenilir bir analiz yapılabilmesi için, katılımcılardan çizimlerinin arkasına nesnelerin neyi temsil ettiğini ve bunları çizme nedenlerini detaylandıran açıklamalar yazmaları istenmiştir. Çalışma grubu, bir devlet üniversitesinin ilköğretim ve İngilizce öğretmenliği programlarında öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Katılımcılar, müze eğitimi dersini alacak olan sınıf öğretmenliği 3. sınıf ve İngilizce öğretmenliği 4. sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Veriler üç uzman tarafından analiz edilmiş ve “yapı”, “malzeme”, “eser” ve “geçmişi anlamaya katkı” gibi kodlar, kategoriler ve temalar ortaya çıkmıştır. Çalışma çeşitli önerilerle sonuçlanmaktadır.

References

  • Abacı, O. (1996). Museum education [Unpublished art proficiency thesis, Marmara University].
  • Akamca, G., Yildirim, R., & Ellez, A. (2017). An alternative educational method in early childhood: Museum education. Educational Research Review, 12, 688-694. https://doi.org/10.5897/ERR2017.3145
  • Akkurt Çağlar, A. (2021). Teacher Candidates’ Level of Understanding and Misconceptions of Geographic Concepts Used in Song Lyrics. Journal of Graduate School of Social Sciences, 25(4). https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.1013861
  • Alexander, E. P., Alexander, M., & Decker, J. (Eds.). (2017). Museums in motion: An introduction to the history and functions of museums (3rd ed.). Lanham, MD: Rowman & Littlefeld.
  • Ambrose, T. & Paine, C. (2006). Museum Basics. London: Routledge. Andre, L., Durksen, T., & Volman, M. (2016). Museums as avenues of learning for children: a decade of research. Learning Environments Research, 20, 47-76. https://doi.org/10.1007/s10984-016-9222-9.
  • Ateş, A., & Lane, J. F. (2020). Analysing School-Museum Relations to Improve Partnerships for Learning: A Case Study. Education & Science/Egitim ve Bilim, 45(201), 231-246.
  • Avcı, M., & Memişoğlu, H. (2020). Kültürel miras eğitimine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Elementary Education Online, 15(1), 104-124. https://doi.org/10.17051/io.2016.16818
  • Aydoğan, Y. (2020). A case study on the museum education course related to the acquisition of cultural heritage awareness [Unpublished doctoral thesis, Anadolu University].
  • Clark, M., Ensminger, D., Incandela, C., & Moisan, H. (2016). Reflections on Museums as Effective Field Sites for Teacher Candidates. Journal of Museum Education, 41, 329 - 340. https://doi.org/10.1080/10598650.2016.1219127.
  • Çakır İlhan, A., Artar, M., Bıkmaz, F., Okvuran, A., Tezcan Akahmet, K., Doğan, D., Karadeniz, C., Çiğdem, H., & Kut, S. (2019). Müze eğitimi. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Çakır İlhan, A. (2021). Müzeler. A. İ. Şen (Eds.) içinde, Okul Dışı Öğrenme Ortamları (s. 22-43). Pegem Akademi.
  • Çıldır, Z., & Karadeniz, C. (2014). Museum, education and visual culture practices: Museums in Turkey. American Journal of Educational Research, 2(7), 543-551.
  • Çıldır, Z., & Karadeniz, C. (2017). Okulöncesi öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında müze ve müzede eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 359-383.
  • Egüz, Ş. & Kesten, A. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Müze ile Eğitimin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 81-103.
  • Ekici, G., Gökmen, A., & Hakan, K. (2014). Öğretmen adaylarının “bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 357-401.
  • Erbaş, S., & Aksoy, B. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının millî kimlik algılarının incelenmesi. Journal of History Culture and Art Research, 9(4), 415-428.
  • Genoways, H., & Ireland, L. 2003. Museum Administration: an Introduction. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Güzel, A. (2019). Eğitim Fakültesi Tarih eğitimi öğretmen adaylarının Tarih kavramıyla ilgili algıları: metaforik bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2108-2139.
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Beden_Egitimi_ve_Spor_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • Hein, G. (2005). The Role of Museums in Society: Education And Social Action. Curator: The Museum Journal, 48, 357-363. https://doi.org/10.1111/J.2151-6952.2005.TB00180.X.
  • Hiller, A., Cicero, C., Albe, M., Barclay, T., Spencer, C., Koo, M., Bowie, R., & Lacey, E. (2017). Mutualism in museums: A model for engaging undergraduates in biodiversity science. PLoS Biology, 15. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2003318.
  • ICOM (2022). Museum Definition. Approved in Prague, Czech Republic, during the Extraordinary General Assembly on 24 August 2022. International Council of Museums. https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/
  • Karakaya, G., & Sibel, Ö. (2021). Türkçe ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Türk Dünyası algılarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(Özel Sayı), 53-70.
  • Kaya, B., Aladağ, C., & Akkuş, A. (2021). Coğrafya öğretmen adaylarının karst topografyası ile ilgili görüşlerinin kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniği ile belirlenmesi. International journal of geography and geography education (Online), 26, 55-74.
  • King, B., & Lord, B. (Eds.). (2016). The manual of museum learning (2nd ed.). Rowman & Littlefield. Kızılay, E., & Kırmızıgül, A. S. (2019). Disiplinler arasındaki ilişkiye dair fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Körükcü, M. (2019). Değişen müze eğitimi algısı çerçevesinde sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 759-771.
  • Kuşçuoğlu, G. Ö., & Murat, T. (2017). Sürdürülebilir kültürel miras yönetimi. Yalvaç Akademi Dergisi, 2(1), 58-67. Mazlum, Ö. (2022). Müze iletişimi ve müze web siteleri üzerine bir inceleme. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 100-136.
  • McIntyre, G., & Ware, S. (2009). Building Diversity in Museums. Journal of Museum Education, 34, 197 - 201. https://doi.org/10.1080/10598650.2009.11510636.
  • Okvuran, A., & Karadeniz, C. (2021). Teacher’s impact on museum education and design of new-generation school and museum collaboration in Turkey. Museum Management and Curatorship, 37, 17-43. https://doi.org/10.1080/09647775.2021.1914138.
  • Omura, A. (2019). The Use of Museum Specimens for Marine Education. Pedagogical Research. https://doi.org/10.29333/PR/5836. Özaydın, N. (2022). Müzik öğretmen adaylarının ‘koro’kavramına yönelik bilişsel yapıları. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2197-2224.
  • Özkoç, A.G. & Duman, T. (2008). Müzelerde Sergilenen Eserlerin Elde Edilmesi ve Korunmasına Yönelik Müze Yöneticilerinin Görüşleri. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(2), 157-168.
  • Seidel, S., & Hudson, K. (1999). Müze Eğitimi ve Kültürel Kimlik Uluslararası İki Çalışma Raporu, Bahri Ata (Çev.), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Sungur, T., & Bülbül, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sanal müze uygulamalarına yönelik görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 652-666.
  • Springinzeisz, K. (2022). Social inclusion in museum education: a literature review. Museologica Brunensia. https://doi.org/10.5817/mub2022-2-1.
  • Şekerci, H., & Yılmaz, F. (2022). How do prospective elementary school teachers evaluate practices in the elective museum education course? A case study. Istraživanja u pedagogiji Research in Pedagogy, 12(1), 163-185. https://doi.org/10.5937/IstrPed2201163S
  • Uslu, S. (2021). Teacher Candidates’ Opinions about the Use of Museums as Educational Environments in Social Studies Lessons. International Journal of Education and Literacy Studies, 9, 33-43. https://doi.org/10.7575/AIAC.IJELS.V.9N.1P.33
  • Ünal, Z. G. (2014). Kültürel mirasın korunması. İstanbul Valiliği, İstanbul Proje Koordinasyon Birimi (İPKB). İSMEP Rehber Kitaplar.
  • Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2018). Müzeler ve tarihi mekânlarda uygulanan etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin sosyal bilgilere özgü becerilerin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 294-324.
  • Yanarateş, E., & Yılmaz, A. (2020). Öğretmen adaylarının “çevre duyarlılığı” kavramına yönelik metaforik algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1019-1050.
  • Yetkiner, A., Karadeniz, C., & Gökaslan, Z. (2019). ‘’No Student Not Met Museum Education’’ A Practice of Volunteer Education Program in the Museum. Journal of Education and Future, 16, 79-91. https://doi.org/10.30786/JEF.468074.

Investigation of Prospective Teachers' Perceptions of the Concept of Museum

Year 2025, Issue: 6, 12 - 27, 30.09.2025

Abstract

This research explores pre-service teachers' conceptions of museums. Using a case study methodology, a qualitative research technique, the perspectives of pre-service teachers were examined. The study utilized picture documents drawn by the pre-service teachers. To ensure accurate and reliable analysis, participants were asked to write explanations on the back of their drawings, detailing what the objects represented and their reasons for drawing them. The study group consisted of students in primary education and English language education programs at a public university. Participants included 3rd-year primary education and 4th-year English language education undergraduates who would take the museum education course. Data were analyzed by three experts, resulting in codes, categories, and themes such as "structure," "material," "artifact," and "contribution to understanding the past." The study concludes with several recommendations.

References

  • Abacı, O. (1996). Museum education [Unpublished art proficiency thesis, Marmara University].
  • Akamca, G., Yildirim, R., & Ellez, A. (2017). An alternative educational method in early childhood: Museum education. Educational Research Review, 12, 688-694. https://doi.org/10.5897/ERR2017.3145
  • Akkurt Çağlar, A. (2021). Teacher Candidates’ Level of Understanding and Misconceptions of Geographic Concepts Used in Song Lyrics. Journal of Graduate School of Social Sciences, 25(4). https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.1013861
  • Alexander, E. P., Alexander, M., & Decker, J. (Eds.). (2017). Museums in motion: An introduction to the history and functions of museums (3rd ed.). Lanham, MD: Rowman & Littlefeld.
  • Ambrose, T. & Paine, C. (2006). Museum Basics. London: Routledge. Andre, L., Durksen, T., & Volman, M. (2016). Museums as avenues of learning for children: a decade of research. Learning Environments Research, 20, 47-76. https://doi.org/10.1007/s10984-016-9222-9.
  • Ateş, A., & Lane, J. F. (2020). Analysing School-Museum Relations to Improve Partnerships for Learning: A Case Study. Education & Science/Egitim ve Bilim, 45(201), 231-246.
  • Avcı, M., & Memişoğlu, H. (2020). Kültürel miras eğitimine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Elementary Education Online, 15(1), 104-124. https://doi.org/10.17051/io.2016.16818
  • Aydoğan, Y. (2020). A case study on the museum education course related to the acquisition of cultural heritage awareness [Unpublished doctoral thesis, Anadolu University].
  • Clark, M., Ensminger, D., Incandela, C., & Moisan, H. (2016). Reflections on Museums as Effective Field Sites for Teacher Candidates. Journal of Museum Education, 41, 329 - 340. https://doi.org/10.1080/10598650.2016.1219127.
  • Çakır İlhan, A., Artar, M., Bıkmaz, F., Okvuran, A., Tezcan Akahmet, K., Doğan, D., Karadeniz, C., Çiğdem, H., & Kut, S. (2019). Müze eğitimi. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Çakır İlhan, A. (2021). Müzeler. A. İ. Şen (Eds.) içinde, Okul Dışı Öğrenme Ortamları (s. 22-43). Pegem Akademi.
  • Çıldır, Z., & Karadeniz, C. (2014). Museum, education and visual culture practices: Museums in Turkey. American Journal of Educational Research, 2(7), 543-551.
  • Çıldır, Z., & Karadeniz, C. (2017). Okulöncesi öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında müze ve müzede eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 46(214), 359-383.
  • Egüz, Ş. & Kesten, A. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Müze ile Eğitimin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Samsun İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 81-103.
  • Ekici, G., Gökmen, A., & Hakan, K. (2014). Öğretmen adaylarının “bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 357-401.
  • Erbaş, S., & Aksoy, B. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının millî kimlik algılarının incelenmesi. Journal of History Culture and Art Research, 9(4), 415-428.
  • Genoways, H., & Ireland, L. 2003. Museum Administration: an Introduction. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Güzel, A. (2019). Eğitim Fakültesi Tarih eğitimi öğretmen adaylarının Tarih kavramıyla ilgili algıları: metaforik bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2108-2139.
  • https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Beden_Egitimi_ve_Spor_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • Hein, G. (2005). The Role of Museums in Society: Education And Social Action. Curator: The Museum Journal, 48, 357-363. https://doi.org/10.1111/J.2151-6952.2005.TB00180.X.
  • Hiller, A., Cicero, C., Albe, M., Barclay, T., Spencer, C., Koo, M., Bowie, R., & Lacey, E. (2017). Mutualism in museums: A model for engaging undergraduates in biodiversity science. PLoS Biology, 15. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2003318.
  • ICOM (2022). Museum Definition. Approved in Prague, Czech Republic, during the Extraordinary General Assembly on 24 August 2022. International Council of Museums. https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/
  • Karakaya, G., & Sibel, Ö. (2021). Türkçe ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Türk Dünyası algılarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(Özel Sayı), 53-70.
  • Kaya, B., Aladağ, C., & Akkuş, A. (2021). Coğrafya öğretmen adaylarının karst topografyası ile ilgili görüşlerinin kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniği ile belirlenmesi. International journal of geography and geography education (Online), 26, 55-74.
  • King, B., & Lord, B. (Eds.). (2016). The manual of museum learning (2nd ed.). Rowman & Littlefield. Kızılay, E., & Kırmızıgül, A. S. (2019). Disiplinler arasındaki ilişkiye dair fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Körükcü, M. (2019). Değişen müze eğitimi algısı çerçevesinde sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik öz-yeterlik inançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 759-771.
  • Kuşçuoğlu, G. Ö., & Murat, T. (2017). Sürdürülebilir kültürel miras yönetimi. Yalvaç Akademi Dergisi, 2(1), 58-67. Mazlum, Ö. (2022). Müze iletişimi ve müze web siteleri üzerine bir inceleme. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 100-136.
  • McIntyre, G., & Ware, S. (2009). Building Diversity in Museums. Journal of Museum Education, 34, 197 - 201. https://doi.org/10.1080/10598650.2009.11510636.
  • Okvuran, A., & Karadeniz, C. (2021). Teacher’s impact on museum education and design of new-generation school and museum collaboration in Turkey. Museum Management and Curatorship, 37, 17-43. https://doi.org/10.1080/09647775.2021.1914138.
  • Omura, A. (2019). The Use of Museum Specimens for Marine Education. Pedagogical Research. https://doi.org/10.29333/PR/5836. Özaydın, N. (2022). Müzik öğretmen adaylarının ‘koro’kavramına yönelik bilişsel yapıları. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2197-2224.
  • Özkoç, A.G. & Duman, T. (2008). Müzelerde Sergilenen Eserlerin Elde Edilmesi ve Korunmasına Yönelik Müze Yöneticilerinin Görüşleri. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(2), 157-168.
  • Seidel, S., & Hudson, K. (1999). Müze Eğitimi ve Kültürel Kimlik Uluslararası İki Çalışma Raporu, Bahri Ata (Çev.), Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Sungur, T., & Bülbül, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sanal müze uygulamalarına yönelik görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 652-666.
  • Springinzeisz, K. (2022). Social inclusion in museum education: a literature review. Museologica Brunensia. https://doi.org/10.5817/mub2022-2-1.
  • Şekerci, H., & Yılmaz, F. (2022). How do prospective elementary school teachers evaluate practices in the elective museum education course? A case study. Istraživanja u pedagogiji Research in Pedagogy, 12(1), 163-185. https://doi.org/10.5937/IstrPed2201163S
  • Uslu, S. (2021). Teacher Candidates’ Opinions about the Use of Museums as Educational Environments in Social Studies Lessons. International Journal of Education and Literacy Studies, 9, 33-43. https://doi.org/10.7575/AIAC.IJELS.V.9N.1P.33
  • Ünal, Z. G. (2014). Kültürel mirasın korunması. İstanbul Valiliği, İstanbul Proje Koordinasyon Birimi (İPKB). İSMEP Rehber Kitaplar.
  • Üztemur, S., Dinç, E., & Acun, İ. (2018). Müzeler ve tarihi mekânlarda uygulanan etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin sosyal bilgilere özgü becerilerin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 294-324.
  • Yanarateş, E., & Yılmaz, A. (2020). Öğretmen adaylarının “çevre duyarlılığı” kavramına yönelik metaforik algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1019-1050.
  • Yetkiner, A., Karadeniz, C., & Gökaslan, Z. (2019). ‘’No Student Not Met Museum Education’’ A Practice of Volunteer Education Program in the Museum. Journal of Education and Future, 16, 79-91. https://doi.org/10.30786/JEF.468074.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Archaeology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammed Akif Kurtuluş 0000-0001-5206-5787

Yasemin Yalçın 0000-0002-1484-3477

Publication Date September 30, 2025
Submission Date May 17, 2025
Acceptance Date September 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 6

Cite

APA Kurtuluş, M. A., & Yalçın, Y. (2025). Investigation of Prospective Teachers’ Perceptions of the Concept of Museum. Anatolian Archaeology(6), 12-27.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30835