Yaptığımız bu çalışma Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin yazmada çok
sık yaptıkları harf hatalarını tespit etmeye yöneliktir. Kendi ülkelerinde olan
iç savaştan dolayı ülkemize sığınmış olan bu insanlar çeşitli şekillerde eğitim
görmektelerdir. Türkiye’de eğitim gören Suriyeli öğrenciler üzerinde çalışma
yapılmıştır. Eğitim görme çağında olan yaklaşık bir milyon öğrenci vardır. Şuan
ise yaklaşık yarım milyon öğrenciye eğitim verilmektedir. Bu sayı her geçen yıl
artmaktadır. Bizim çalışmamız Hatay ilinin Reyhanlı ilçesinde Geçici Eğitim
Merkezinde uygulanmıştır. Eğitim merkezlerinde ilkokul, ortaokul ve lise
seviyesinde eğitim verilmektedir. Ayrıca Halk eğitim merkezlerinde de eğitim
verilmektedir.
Yaptığımız çalışmada A1-A2 seviyesinde olan yedinci ve sekizinci sınıf
öğrencilerinin yazmada zorlandıkları, karıştırdıkları sesleri ortaya çıkarmaya
yöneliktir. Yapılan yazma yanlışları, birbirleriyle karıştırılan sesler
belirtilmeye çalışılmaktadır. Öğrencilerin özellikle yazmada sesli harflerde
daha çok sorun yaşadıkları gözlenmiştir. Öğrencilere serbest yazma tekniği,
söyleneni aynen yazma gibi etkinlikler yaptırılmıştır. Sesli harflerdeki bu
yanlışların çeşitli nedenleri vardır. Özellikle e-i, o-u, ı-i, ö-ü gibi sesleri
ayırt edemedikleri görülüyor. Sessiz harflerde de yapılan yazma yanlışları
çalışmamızda ele alınmıştır. Arap kökenli öğrencilerin anadilleri olan Arapça ve
Arap alfabesindeki sesli harflerin Türkçedeki kadar çok olmaması, Latin
harfleriyle ilk defa karşılaşmaları ve sesleniş(telaffuz) gibi nedenler yazma
hatalarının artmasına olanak sağlanmıştır. Yazma yanlışlarının giderilmesi
konusunda Türkçe öğreticilerinin görüşleri de alınarak çözüm önerileri
oluşturulmuştur. Alınan çözüm önerileri gözlem ve deneyim sonucu elde
edilmiştir. Elde edilen bu sonuçlar Türkçe öğreticileriyle paylaşılmıştır.
Yazma derslerinde çözüm önerileri göz önüne alınarak dersler uygulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |
Anatolian Academy Social Sciences Journal ISSN: 2667-5471