Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 SALGINININ TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN YÖNETİM STRATEJİLERİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 59 - 76, 31.01.2021

Abstract

Tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 salgınının her ülke ekonomisi ve her sektör üzerinde çok çeşitli etkileri görülmektedir. Salgın ve salgının olumsuz etkilerini azaltmak için sosyal mesafe, alışveriş merkezlerinin kapatılması, sokağa çıkma yasakları gibi uygulanan birçok politika, tüketicilerin davranış eğilimlerinde değişikliklere sebep olmaktadır. Bu araştırmanın amacı COVID-19 salgının tüketicilerin tutum ve davranışları üzerine etkisini tespit etmek ve ilgili sektördeki yöneticilerin stratejilerine katkı sağlayacak öneriler sunmaktır. Bu araştırmada veri toplama yöntemlerinden anket yöntemi tercih edilmiş, kolayda örneklem metoduyla 1300 kişiden 2020 yılı Mayıs ayında veriler toplanmıştır. Araştırmanın sonucu salgınla birlikte tüketicilerin tutum ve davranışlarında yaş, cinsiyet, gelir, eğitim seviyesi gibi değişkenlere göre önemli değişiklikler meydana geldiğini göstermektedir.

References

  • Andersen, Asger Lau; Hansen, Emil Toft; Johannesen, Niels; Sheridan, Adam (2020). “Pandemic, Shutdown and Consumer Spending: Lessons from Scandinavian Policy Responses to COVID-19", Papers 2005.04630, arXiv.org.
  • Baker, Scott R.; Farrokhnia, R.A.; Meyer, Steffen; Pagel, Michaela ; Yannelis, Constantine (2020). How Does Household Spendıng Respond To An Epidemıc? Consumptıon During The 2020 COVID-19 Pandemic, NBER Working Paper No. 26949.
  • Binder, Carola, 2020, "Replication data for: Coronavirus Fears and Macroeconomic Expectations", https://doi.org/10.7910/DVN/6LPBJF, Harvard Dataverse, V1.
  • Coibion, Olivier; Gorodnichenko, Yuriy; Weber, Michael (2020). The Cost Of The COVID-19 Crisis: Lockdowns, Macroeconomic Expectations and Consumer Spending, NBER Working Paper 27141
  • Deloitte (2020). Küresel Covid-19 Salgınının Türkiye’de Farklı Kategorilere Etkileri, Sayı 2, 1-21.
  • Dietrich, Alexander M., Keith Kuester, Gernot J. Müller, ve Raphael S. Schoenle. (2020). “News and Uncertainty about COVID-19: Survey Evidence and Short-Run Economic Impact.” Federal Reserve Bank of Cleveland, Working Paper No. 20-12.
  • Jung, Hojin; Park, Minjae; Hong, Kihoon; Hyun, Eunjung (2020). "The Impact of an Epidemic Outbreak on Consumer Expenditures:An Empirical Assessment for MERS Korea", Sustainability, MDPI, Open Access Journal, vol. 8(5), 1-15.
  • Porter, Michael (1980) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industry and Competitors, Free Press.
  • Sekeran, Uma (1992). Research Methods For Business. Canada: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Sevinç, B. (2004) Strateji Kavramı ve Örgütlerde Bir Yönetim İlkesi Olarak Kullanılması, Türk İdare Dergisi, Sayı 479, ss.213-242

ASSESSING THE IMPACT OF THE COVID 19 OUTBREAK ON CONSUMER BEHAVIOR IN THE CONTEXT OF MANAGEMENT STRATEGIES

Year 2021, Volume: 3 Issue: 1, 59 - 76, 31.01.2021

Abstract

The COVID-19 pandemic, which affects the whole world, has a wide variety of effects on every country's economy and every sector. In order to reduce the negative effects of the pandemic, many policies -such as social distance, shopping centers closing, lockdowns- cause changes in the behavioral tendencies of consumers. The purpose of this research is to determine the impact of the COVID-19 pandemic on the attitudes and behaviors of consumers and to provide suggestions that contribute to the strategies of managers in the relevant sectors. In this research, among the data collection methods, the survey method is preferred and data are collected from 1300 people in May 2020 using the convenience sampling method. Research results show that with the pandemic, significant changes have occurred in the attitudes and behaviors of consumers depending on variables such as age, gender, income, education level.

References

  • Andersen, Asger Lau; Hansen, Emil Toft; Johannesen, Niels; Sheridan, Adam (2020). “Pandemic, Shutdown and Consumer Spending: Lessons from Scandinavian Policy Responses to COVID-19", Papers 2005.04630, arXiv.org.
  • Baker, Scott R.; Farrokhnia, R.A.; Meyer, Steffen; Pagel, Michaela ; Yannelis, Constantine (2020). How Does Household Spendıng Respond To An Epidemıc? Consumptıon During The 2020 COVID-19 Pandemic, NBER Working Paper No. 26949.
  • Binder, Carola, 2020, "Replication data for: Coronavirus Fears and Macroeconomic Expectations", https://doi.org/10.7910/DVN/6LPBJF, Harvard Dataverse, V1.
  • Coibion, Olivier; Gorodnichenko, Yuriy; Weber, Michael (2020). The Cost Of The COVID-19 Crisis: Lockdowns, Macroeconomic Expectations and Consumer Spending, NBER Working Paper 27141
  • Deloitte (2020). Küresel Covid-19 Salgınının Türkiye’de Farklı Kategorilere Etkileri, Sayı 2, 1-21.
  • Dietrich, Alexander M., Keith Kuester, Gernot J. Müller, ve Raphael S. Schoenle. (2020). “News and Uncertainty about COVID-19: Survey Evidence and Short-Run Economic Impact.” Federal Reserve Bank of Cleveland, Working Paper No. 20-12.
  • Jung, Hojin; Park, Minjae; Hong, Kihoon; Hyun, Eunjung (2020). "The Impact of an Epidemic Outbreak on Consumer Expenditures:An Empirical Assessment for MERS Korea", Sustainability, MDPI, Open Access Journal, vol. 8(5), 1-15.
  • Porter, Michael (1980) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industry and Competitors, Free Press.
  • Sekeran, Uma (1992). Research Methods For Business. Canada: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Sevinç, B. (2004) Strateji Kavramı ve Örgütlerde Bir Yönetim İlkesi Olarak Kullanılması, Türk İdare Dergisi, Sayı 479, ss.213-242
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatmanur Güder 0000-0001-7840-6930

Musa Güngör 0000-0001-7425-0385

Polat Yücekaya 0000-0002-5000-9711

Publication Date January 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Güder, F., Güngör, M., & Yücekaya, P. (2021). COVID-19 SALGINININ TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN YÖNETİM STRATEJİLERİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 59-76.


21536 21537 21538 21539 21569   21570   21571

Anatolian Academy Social Sciences Journal ISSN: 2667-5471


21561