Research Article
BibTex RIS Cite

ÜRETİM İŞLETMELERİNDE VE TOPTANCILARDA PAZARLAMA MALİYETLERİ VE KARLILIK ANALİZİ

Year 1988, Volume: 6 Issue: 2, 59 - 79, 30.12.1988

Abstract

Üretim işletmelerinde ve toptancılarda pazarlama maliyetleri­nin sınıflandırılması ve karlılık analizi son derece önemlidir. Tu­tarlı bir karlılık analizinin yapılabilmesi için pazarlama maliyet­lerinin, pazarlama maliyet muhasebesince değişken ve sabit olarak ayrılması gerekir. Değişken pazarlama maliyetleri mamullere, müş­terilere ve satış bölgelerine doğrudan doğruya yüklenmelerine rağ­men, sabit pazarlama maliyetleri ancak gider dağıtım anahtarları (temelleri) aracılığıyla dağıtılabilir. Bu sabit pazarlama maliyetle­rinin mamullere, müşterilere ve satış bölgelerine hakettikleri kadar dağıtılabilmesi de, gider dağıtım temellerinin; mantıklı, ölçülebilir ve pratik olmasına bağlıdır. Pazarlama karlılık analizinin tutarlı­lığı da, ancak pazarlama maliyetlerinin sabit ve değişken kısımla­rına doğru bir biçimde ayrılmasından sonra olurludur.
İşte biz bu çalışmamızda,· öncelikle pazarlama maliyetlerinin fonksiyonel sınıflarını, sonra direkt pazarlama maliyetleri ile endi­rekt pazarlama maliyetlerini inceleyip, maliyetlerin dağıtım temel­lerine değineceğiz. Son olarak da, pazarlama maliyetlerinin; mamullere, müşterilere, satış birimlerine ve satış bölgelerine dağıtı­ınını inceleyerek, pazarlama karlılık analizi için gerekli verilerin sağlanmasının önemine değineceğiz.

References

  • ALDERSON, Wroe and HAAG, Frederick, Prohlems of Who­lesale Electrical Goods Distribution, (Washington: U.S. De­partment of Commerce, Government Printing Office, 1931)
  • ALDERSON Wroe, And MILLE.R Nelson, Problems of Whol­lesole Dry Goods Distrihution, U.S. Departınent of Coınmer­ce, Government Printing office, 1930).
  • CARROLL, J. Edward, Wholesale Druggists' Operations, Washington: U.S. Department of Commerce, Government Printing office, 1934).
  • MESEROLE, H. William And Sevin H. Charles, Effective Grocery Wholesaling, (Washington: U.S. Department of Com­meree, Government Printing offiee, 1941).
  • MILLARD, J. W, Analyzing Wholesale Distribution Costs,(Washington: U.S. Department of Commerce, Government Printing offiee, 1928).
  • SEViN, H. Charles, Distribution Cost Analysis, (Washing. ton: U.S. Department of Commerce, Government Printing Offiee, 1946).
  • SEViN, H. Charles, Marketing productivity Analysis, (New York: Mc Graw-Hill Book Company, 1965).
  • SEVİN, H. Charles, «How To Control Your Distribution Costs» in J.K. Lasser (Ed), Business Management Handbook,(New York: Mc Graw-Hill Book Company, 1952).
  • SEViN, H. Charles «Distiribution And Administrative Cost Analysis», in FİSKE, P. Wyman and BECKETT A. John (Eds), Industrial Accountant's Handbokk, (Englewood Cliffs, N .. J: Prentice-Hall, ine, 1954).
  • SEViN, H. Charles, «Controlling Distribution Costs» in L. Doris (Ed). Corparate Treasurers' and Controllers' Hand­book, Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall ine, 1950).
  • URAZ, Çevik, İşletme Yönetim Aracı Olarak Pazarlama Ma­liyet Analizi, (Ankara: Sevinç Matbaası, Ankara İktisadi ve İdari Bilimler Akademisi Yayın No: 50, 1971).
Year 1988, Volume: 6 Issue: 2, 59 - 79, 30.12.1988

Abstract

References

  • ALDERSON, Wroe and HAAG, Frederick, Prohlems of Who­lesale Electrical Goods Distribution, (Washington: U.S. De­partment of Commerce, Government Printing Office, 1931)
  • ALDERSON Wroe, And MILLE.R Nelson, Problems of Whol­lesole Dry Goods Distrihution, U.S. Departınent of Coınmer­ce, Government Printing office, 1930).
  • CARROLL, J. Edward, Wholesale Druggists' Operations, Washington: U.S. Department of Commerce, Government Printing office, 1934).
  • MESEROLE, H. William And Sevin H. Charles, Effective Grocery Wholesaling, (Washington: U.S. Department of Com­meree, Government Printing offiee, 1941).
  • MILLARD, J. W, Analyzing Wholesale Distribution Costs,(Washington: U.S. Department of Commerce, Government Printing offiee, 1928).
  • SEViN, H. Charles, Distribution Cost Analysis, (Washing. ton: U.S. Department of Commerce, Government Printing Offiee, 1946).
  • SEViN, H. Charles, Marketing productivity Analysis, (New York: Mc Graw-Hill Book Company, 1965).
  • SEVİN, H. Charles, «How To Control Your Distribution Costs» in J.K. Lasser (Ed), Business Management Handbook,(New York: Mc Graw-Hill Book Company, 1952).
  • SEViN, H. Charles «Distiribution And Administrative Cost Analysis», in FİSKE, P. Wyman and BECKETT A. John (Eds), Industrial Accountant's Handbokk, (Englewood Cliffs, N .. J: Prentice-Hall, ine, 1954).
  • SEViN, H. Charles, «Controlling Distribution Costs» in L. Doris (Ed). Corparate Treasurers' and Controllers' Hand­book, Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall ine, 1950).
  • URAZ, Çevik, İşletme Yönetim Aracı Olarak Pazarlama Ma­liyet Analizi, (Ankara: Sevinç Matbaası, Ankara İktisadi ve İdari Bilimler Akademisi Yayın No: 50, 1971).
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Araştırma Makalesileri
Authors

Rıfat Üstün This is me

Publication Date December 30, 1988
Submission Date June 30, 1988
Published in Issue Year 1988 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Üstün, R. (1988). ÜRETİM İŞLETMELERİNDE VE TOPTANCILARDA PAZARLAMA MALİYETLERİ VE KARLILIK ANALİZİ. Anadolu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 59-79.


This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.