Research Article
BibTex RIS Cite

BİR GIDA İŞLETMESİNDE SÜREÇ İYİLEŞTİRME UYGULAMASI: DONDURMA FABRİKASI ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 53 - 72, 14.09.2021
https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.959147

Abstract

İşletmelerin başarılı olabilmeleri için süreçlerini en iyi şekilde tanımlamaları ve yönetmeleri gerekir. Doğru bir süreç yönetimi gerçekleştiren işletmeler faaliyetlerinin gelişmesini sağlayacak, süreçlerin sonuçlarını değerlendirerek aksaklıklar söz konusu olduğunda performansın iyileştirilmesi için sürecin işleyiş biçimini yeniden tasarlayacaktır. Bu kapsamda performansın iyileştirilmesinde istenen başarı için gerekli olan en önemli adımlardan biri süreç iyileştirmedir.

Bu çalışmada literatürde yer alan süreç iyileştirme yöntemleri kullanılarak dondurma imalatı yapan bir işletmede iyileştirme uygulaması gerçekleştirilmiştir. İşletmenin iş süreçlerinin bütün aşamaları incelenerek mevcut durum analizi yapılmıştır. Analiz sonrasında sorunlar tespit edilerek uygun yöntemlerin seçilmesiyle sorunların çözümü için çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Yapılan uygulama sonucunda temel sorunlar tespit edilerek işçilik hataları, temizlik ve hijyen, fabrika düzeniyle ilgili çözümler üretilmiştir. Üretilen çözümlerin bir kısmı hayata geçirilerek kısa sürede önemli iyileştirmeler sağlarken, bir kısım öneriler ise işletmenin orta vadeli hedefleri içerisine alınarak değerlendirilmiştir.

References

  • Akdamar, E. (2014), Yalın Altı Sigma ve Sürekli Süreç İyileştirme Üzerine Bir Uygulama, Uludağ Üniversitesi, Ekonometri Anabilim Dalı, Bursa (Türkiye).
  • Balcı, Ş. (2005), Altı Sigma Süreç İyileştirme Tekniği ve Sanayide Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara (Türkiye).
  • Bezirci, G. (2006), Hizmet İşletmelerinde Süreç İyileştirme ve Bir Uygulama, İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği Anabilim Dalı, İstanbul (Türkiye).
  • Chen, J. C., Y. Li, B. D. Shady (2010), From Value Stream Mapping Toward A Lean/Sigma Continuous Improvement Process: An Industrial Case Study, International Journal of Production Research, Cilt 48, Sayı 4, ss. 1069-1086.
  • Clark, J. K., T. V. Stein (2004), Applying The Nominal Group Technique to Recreation Planning on Public Natural Areas, Journal of Park and Recreation Administration, Cilt 22, Sayı 1, ss.1-22.
  • Cox, C. R., J.M. Ulmer (2015),Lean Manufacturing: an Analysis of Process Improvement Techniques, Franklin Business & Law Journal, Sayı 2, ss. 70-77.
  • Çavuş, R. (2004), Beyin Fırtınası, (1.Baskı), Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • Çelik, H. (2020), Süreç Hatalarının Önlenmesi ile Toplam Ekipman Etkinliğinin Artırılması: Poka Yoke Metodolojisi, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), Cilt 7, Sayı 4, ss. 544-565.
  • Çevik, O., G. Aran (2009), Kalite İyileştirme Sürecinde Hata Türü Etkileri Analizi (FMEA) ve Piston Üretiminde Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, ss. 241-265.
  • Çırkan, F. (2009), Altı Sigma Süreç İyileştirme Tekniği ve Sanayide Bir Uygulama, Uludağ Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Bursa (Türkiye).
  • Dengizler Kayaalp, İ., M. Ç. Erdoğan (2009), Konfeksiyon İşletmesinde Dikiş Hatalarının İstatistiksel Proses Kontrol Yöntemlerini Kullanarak Azaltılması, Tekstil ve Konfeksiyon, Cilt 2, ss. 169-174.
  • Deste, M., Berber, G. (2018), Süreç İyileştirme Uygulamaları Üzerine Bir Literatür Araştırması, Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi.
  • Eyüboğlu, F. (2012), Süreç Yönetimi ve Süreç İyileştirme, (2.baskı), Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Kirkham, L., J. A. Garza-Reyes, V. Kumar, vd. (2014), Prioritisation of Operations Improvement Projects in the Europan Manufacturing Industry, International Journal of Production Research, Cilt 52, Sayı 18, ss. 5323-5345.
  • Kovancı, A. (1999), Toplam Kalite Yönetimi, Hava Harp Okulu Yayınları.
  • Köksal, G. (2001), Problem Çözme Teknikleri, Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Semineri, Yalova.
  • Günaydın, H. (2002), Japon Tarzı Yönetim ve Kalite Çemberi, Milenyum Yayınları, İstanbul.
  • Halis, M. (2010), Toplam Kalite Yönetimi & ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, Z. S. (2010), Süreç İyileştirmede Altı Sigma Yaklaşımı ve Otomotiv Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, İstatistik Bölümü. İstanbul (Türkiye).
  • Özveri, O., Kayışkan, D., Eser, P. (2018), Tedarik Zinciri Yönetiminde Süreç Yönetimi Ve Süreç İyileştirmesi Üzerine Uygulama, İzmir International Congress on Economics and Administrative Sciences, SS. 69 - 82.
  • Sevinç, G. (2013), Altı Sigma Yaklaşımı ile Süreç İyileştirme ve Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama, Maltepe Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul (Türkiye).
  • Takcı, E. (2013), Bir İmalat İşletmesinde Simülasyon Yardımıyla Süreç İyileştirme Uygulaması: Kayseri Gürkar Tekstil Örneği, Nevşehir Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, Nevşehir (Türkiye).
  • Yakıt, O. (2010), Süreç İyileştirmede Hata Türü Etkileri Analizi ve Bir Uygulama, Sakarya Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, Sakarya (Türkiye).
  • Yalçınkaya, A. Y., A. İ. Acar (2001), Sapdöver Harman Makinası Üretiminde İş Akış Diyagramına Göre İş Etüdü, Tarım Bilimleri Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, ss. 78-83.
  • Yazgan, H. R., Ö. Sarı, V. Seri (1998), Toyota Üretim Sisteminin Özellikleri, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Sayı 2, ss. 129-134.
  • Yıldırım, H., E. Karaca (2013), Üretim Sürecinde İstatistiksel Proses Kontrol (İPK)Uygulamaları ve Elektronik Sektöründe Bir İnceleme, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, Cilt 10, Sayı 39, ss.77-87.

IMPLEMENTATION OF PROCESS IMPROVEMENT IN A FOOD BUSINESS: EXAMPLE OF AN ICE CREAM FACTORY

Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 53 - 72, 14.09.2021
https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.959147

Abstract

In order for businesses to be successful, they need to define and manage their processes in the best way. Businesses that perform a correct process management will ensure the development of their activities, evaluate the results of the processes and redesign the way the process works in order to improve performance in case of malfunctions. In this context, one of the most important steps required for the desired success in improving performance is process improvement. In this study, improvement process was applied to an ice cream manufacturing operation by using the process improvement methods in the literature. All phases of the business process of the business are examined and the current situation analysis is done. Problems were identified after the analysis and appropriate methods were selected to solve the problems. As a result of the application, basic problems were identified and workmanship errors, cleaning and hygiene, factory layout solutions were produced. While some of the solutions produced have been passed on to life and provided important improvements in a short period of time, some of the suggestions have been evaluated by taking into account the medium term objectives of the operator.

References

  • Akdamar, E. (2014), Yalın Altı Sigma ve Sürekli Süreç İyileştirme Üzerine Bir Uygulama, Uludağ Üniversitesi, Ekonometri Anabilim Dalı, Bursa (Türkiye).
  • Balcı, Ş. (2005), Altı Sigma Süreç İyileştirme Tekniği ve Sanayide Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara (Türkiye).
  • Bezirci, G. (2006), Hizmet İşletmelerinde Süreç İyileştirme ve Bir Uygulama, İstanbul Teknik Üniversitesi, İşletme Mühendisliği Anabilim Dalı, İstanbul (Türkiye).
  • Chen, J. C., Y. Li, B. D. Shady (2010), From Value Stream Mapping Toward A Lean/Sigma Continuous Improvement Process: An Industrial Case Study, International Journal of Production Research, Cilt 48, Sayı 4, ss. 1069-1086.
  • Clark, J. K., T. V. Stein (2004), Applying The Nominal Group Technique to Recreation Planning on Public Natural Areas, Journal of Park and Recreation Administration, Cilt 22, Sayı 1, ss.1-22.
  • Cox, C. R., J.M. Ulmer (2015),Lean Manufacturing: an Analysis of Process Improvement Techniques, Franklin Business & Law Journal, Sayı 2, ss. 70-77.
  • Çavuş, R. (2004), Beyin Fırtınası, (1.Baskı), Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • Çelik, H. (2020), Süreç Hatalarının Önlenmesi ile Toplam Ekipman Etkinliğinin Artırılması: Poka Yoke Metodolojisi, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), Cilt 7, Sayı 4, ss. 544-565.
  • Çevik, O., G. Aran (2009), Kalite İyileştirme Sürecinde Hata Türü Etkileri Analizi (FMEA) ve Piston Üretiminde Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, ss. 241-265.
  • Çırkan, F. (2009), Altı Sigma Süreç İyileştirme Tekniği ve Sanayide Bir Uygulama, Uludağ Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Bursa (Türkiye).
  • Dengizler Kayaalp, İ., M. Ç. Erdoğan (2009), Konfeksiyon İşletmesinde Dikiş Hatalarının İstatistiksel Proses Kontrol Yöntemlerini Kullanarak Azaltılması, Tekstil ve Konfeksiyon, Cilt 2, ss. 169-174.
  • Deste, M., Berber, G. (2018), Süreç İyileştirme Uygulamaları Üzerine Bir Literatür Araştırması, Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi.
  • Eyüboğlu, F. (2012), Süreç Yönetimi ve Süreç İyileştirme, (2.baskı), Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Kirkham, L., J. A. Garza-Reyes, V. Kumar, vd. (2014), Prioritisation of Operations Improvement Projects in the Europan Manufacturing Industry, International Journal of Production Research, Cilt 52, Sayı 18, ss. 5323-5345.
  • Kovancı, A. (1999), Toplam Kalite Yönetimi, Hava Harp Okulu Yayınları.
  • Köksal, G. (2001), Problem Çözme Teknikleri, Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi Semineri, Yalova.
  • Günaydın, H. (2002), Japon Tarzı Yönetim ve Kalite Çemberi, Milenyum Yayınları, İstanbul.
  • Halis, M. (2010), Toplam Kalite Yönetimi & ISO 9000 Kalite Yönetim Sistemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Öztürk, Z. S. (2010), Süreç İyileştirmede Altı Sigma Yaklaşımı ve Otomotiv Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, İstatistik Bölümü. İstanbul (Türkiye).
  • Özveri, O., Kayışkan, D., Eser, P. (2018), Tedarik Zinciri Yönetiminde Süreç Yönetimi Ve Süreç İyileştirmesi Üzerine Uygulama, İzmir International Congress on Economics and Administrative Sciences, SS. 69 - 82.
  • Sevinç, G. (2013), Altı Sigma Yaklaşımı ile Süreç İyileştirme ve Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama, Maltepe Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul (Türkiye).
  • Takcı, E. (2013), Bir İmalat İşletmesinde Simülasyon Yardımıyla Süreç İyileştirme Uygulaması: Kayseri Gürkar Tekstil Örneği, Nevşehir Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, Nevşehir (Türkiye).
  • Yakıt, O. (2010), Süreç İyileştirmede Hata Türü Etkileri Analizi ve Bir Uygulama, Sakarya Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, Sakarya (Türkiye).
  • Yalçınkaya, A. Y., A. İ. Acar (2001), Sapdöver Harman Makinası Üretiminde İş Akış Diyagramına Göre İş Etüdü, Tarım Bilimleri Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, ss. 78-83.
  • Yazgan, H. R., Ö. Sarı, V. Seri (1998), Toyota Üretim Sisteminin Özellikleri, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Sayı 2, ss. 129-134.
  • Yıldırım, H., E. Karaca (2013), Üretim Sürecinde İstatistiksel Proses Kontrol (İPK)Uygulamaları ve Elektronik Sektöründe Bir İnceleme, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, Cilt 10, Sayı 39, ss.77-87.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Araştırma Makalesileri
Authors

Gizem Berber 0000-0002-7164-2348

Mustafa Deste 0000-0001-5781-6543

Publication Date September 14, 2021
Submission Date June 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Berber, G., & Deste, M. (2021). BİR GIDA İŞLETMESİNDE SÜREÇ İYİLEŞTİRME UYGULAMASI: DONDURMA FABRİKASI ÖRNEĞİ. Anadolu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 53-72. https://doi.org/10.53443/anadoluibfd.959147


This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.