The Netherlands, within its social structure consisting of different identities and cultures, is a country that "promises" to live in harmony, multicultural policies and many marginalities that may not be seen in most parts of the world. However, it is still remarkable that the Netherlands has also come to the fore with racism and anti-immigrant actions in recent years. The aim of this research is to examine the situation of second and later generations with Turkish background in the labour market, who have the greatest share among immigrants in the Dutch population. In this context, the work experiences of second and next generation professionals with a migrant background were discussed around education, multiculturalism and implicit discrimination. In the research, we used the snowball technique and conducted in-depth interviews with the children of immigrants (two and the next generation) living in the Netherlands through an online program with semi-structured questions. We discussed their experiences in three categories: Problems related to the education system, the effect of multiculturalism on the labour market and implicit discrimination. As a result, while the education system has a compelling effect on non-natives, it has been found that multiculturalism has both positive and negative consequences on different identities and invisible discrimination in the labour market.
Migration Studies Labour Market Discrimination Prejudices Minorities Migrants in the Netherlands
Hollanda, farklı kimlik ve kültürlerden oluşan toplum yapısıyla, bir arada uyum içinde yaşamayı “vaat eden”, çokkültürcü politikaları ve dünyanın çoğu yerinde olmayan marjinallikleriyle tanınan bir ülkedir. Ancak, Hollanda’nın son yıllarda, ırkçılık ve göçmen karşıtı eylemlerle de gündeme gelmesi dikkat çekicidir. Bu çalışma, böylesine tezat bir durumun emek piyasasına nasıl yansıdığı sorusuyla ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda, ikinci ve sonraki nesil meslek sahibi göçmen kökenlilerin iş deneyimleri eğitim, çokkültürlülük ve örtük ayrımcılık konusu etrafında ele alınmak istenmiştir. Araştırmada, kartopu yöntemi kullanılarak Hollanda’da yaşayan göçmen çocukları ile (iki ve sonraki nesil) online bir toplantı programı üzerinden yarı yapılandırılmış sorularla derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Alan araştırmasından elde edilen bilgiler üç kategoride tartışılmıştır: Eğitim sisteminden kaynaklı sorunlar, çokkültürlülüğün iş yaşamına etkisi ve örtük ayrımcılık. Sonuç olarak, eğitim sisteminin yerli olmayanlar üzerinde zorlayıcı bir etkisi bulunurken, çokkültürlülüğün iş yaşamında farklı kimlikler üzerinde hem olumlu hem de olumsuz sonuçları olduğu ve çalışma hayatında görünmeyen ayrımcılığa dair bulgulara ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Labor Economics |
Journal Section | Araştırma Makalesileri |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | June 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.