Elektrikli otomobiller, 2016 yılında imzalanan Paris anlaşması ile ülkelerin yol haritalarında yer almaya başlamıştır ve gelişimini hızla sürdürmektedir. Elektrikli otomobillere geçiş sürecinde markalar-tüketiciler-karar alıcılar koordinasyonunun doğru bir şekilde yürütülmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de elektrikli otomobillerin benimsenmesi sürecinin marka yöneticileri tarafından değerlendirilmesidir. Elektrikli otomobil pazarında yer alan 13 markanın yöneticileri ile yapılandırılmış olarak gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda elde edilen veriler MAXQDA 2022 nitel analiz programı ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, farklı tip elektrikli otomobillerin tamamen elektrikli otomobillere geçişte tüketici alışkanlığı sağlayacağı, elektrikli otomobillerin ekonomiye önemli katkılar sağlayacağı, sektör ve istihdamda değişimlerin yaşanabileceği, ilerleyen süreçte her gelir grubu için erişilebilir olabileceği, geçiş sürecinde teşviklerin gerekliliği, tüketici zihninde bulunan bariyerlerin ortadan kaldırılması için bilgilendirmelerin yapıldığı, markaların hızlı bir geçiş süreci yaşadıkları ve hedef yıllar belirledikleri, TOGG’un Türkiye ve diğer markalar için önemli çıktıları sağlayacağı yönünde beklentilerin olduğu tespit edilmiştir.
Electric automobiles started to be included in the road maps of countries with the Paris agreement signed in 2016 and continue to develop rapidly. In the process of transition to electric automobiles, the coordination of brands-consumers-decision makers should be carried out correctly. The purpose of this research is to evaluate the adoption process of electric automobiles in Turkey by brand managers. The data obtained from structured interviews with the managers of 13 brands in the electric automobile market were evaluated with MAXQDA 2022 qualitative analysis program. As a result of the research, it was determined that different types of electric automobiles will provide consumer habits in the transition to fully electric automobiles, electric automobiles will make significant contributions to the economy, changes in the sector and employment can be experienced, they can be accessible to all income groups in the future, incentives are necessary in the transition process, information is provided to eliminate the barriers in the consumer mind, brands are experiencing a rapid transition process and have set target years, and there are expectations that TOGG will provide important outputs for Turkey and other brands.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Araştırma Makalesileri |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | May 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.