Bu çalışma, turistik destinasyonları çekim platformu olarak belirleyen TV dizilerinde işlenen turistik çekicilikleri belirlemeyi ve bu çekiciliklerin destinasyon imajını oluşturmadaki rollerini tartışmayı amaçlamaktadır. Çünkü görsel içerik açısından zengin TV dizileri, YouTube gibi sosyal medya platformlarına da entegre edilebilmekte ve çok kısa sürede ulusal veya uluslararası düzeyde destinasyonlar için bir tanıtım aracı haline gelebilmektedir. Çalışmada göstergebilimsel yöntem kullanılmış ve Türkiye'de Kapadokya bölgesine odaklanan Güzel Aşklar Diyarı adlı TV dizisi incelenmiştir. İncelenen içeriğin TV dizisi olması nedeniyle gösergebilim türlerinden görüntüsel gösterge tercih edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, bu dizilerin doğal ve kültürel kaynaklar, altyapı ve üstyapı açısından destinasyonun imajına katkıda bulunacak görsel içeriklere sahip olduğunu göstermektedir.
None
This study aims to identify the touristic attractions covered in TV series that determine touristic destinations as shooting platforms and to discuss the roles of these attractions in constructing the image of the destination. Because TV series rich in visual content can also be integrated into social media platforms such as YouTube and become a promotional tool for destinations at national or international levels in a very short time. The study utilizes the semiotic method and examines the TV series called Land of Beautiful Loves, which focuses on the Cappadocia region in Türkiye. Since the analyzed content is a TV series, the type of semiotic sign preferred is the iconic sign. The results of the study indicate that this series covered visual content that would contribute to the image of destination in terms of natural and cultural resources, infrastructure and superstructure.
All ethical principles were complied with in this study.
None
None
None
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Marketing (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Project Number | None |
| Early Pub Date | October 23, 2025 |
| Publication Date | October 23, 2025 |
| Submission Date | May 14, 2025 |
| Acceptance Date | July 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |