Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 39 - 77, 31.08.2022

Öz

Türk ve İslâm tarihinin en önemli figürleri arasında yer alan Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî yaşadığı dönemden bugüne kadar uzanan süreçte her zaman gündem olmuş, ilgi çekmiş ve fikirleri ile insanları etkilemiş bir şahsiyettir. Onun yaşadığı dönemde ortaya koymuş olduğu faaliyetleri ve kaleme aldığı eserleri yüzlerce yıl boyunca insanların dikkat ve merak duygularını etkilemiş, onun fikirlerinden hareketle birçok çalışma ortaya konulmuş ve kendisi ile alakalı birçok değerlendirme yapılmıştır.
Yaşadığı döneme dini, tasavvufi, ilmi açıdan damga vuran Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî Kur’an ve sünneti ön plan da tutarak devrinin yaşayan en önemli insanlarından biri olmuştur. Döneme o kadar etki yapmıştır ki asırlar boyunca konuşulmuş ve günümüz dünyasında bile yaşantısı ve eserleriyle halen konuşulmakta olup üzerine çalışmalar yapılmıştır. Daha çok dini açıdan eserler kaleme almış ve bu eserlerinde çok anlamlı ve ders verici nitelikte çalışmalar ortaya koymuş olan Mevlânâ ile ilgili günümüz de birçok çalışma yapılmış olup çalışmanın ana temasını dini bilgilerin yanı sıra eğitim, ordu, adli teşkilat ve iktisadi durum ile ilgili bilgiler oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • AHMED EFLÂKİ, Ariflerin Menkıbeleri, (çev. Tahsin Yazıcı), Kabalcı Yayıncılık, İstanbul, 2012.
  • BAYRAKLI, Bayraktar, “Mevlânâ’nın Eğitim Anlayışı”, 4. Milli Mevlânâ Kongresi, Selçuklu Üniversitesi Yayınları, Konya, 1989, s. 128.
  • BOZKURT, Nebi, “Medrese”, DİA, C. 28, Ankara, 2003, s. 323.
  • CENGİZ, Samet, “Mevlevî Kaynaklarında Türk Algısı”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ADYÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Adıyaman, 2018.
  • ÇAĞRICI, Mustafa, “Adâlet”, DİA, C. 1, İstanbul, 1988, s. 341.
  • ERDOĞAN, Elif, “Mevlânâ’ya Göre Türkiye Selçuklularında Sosyo-Kültürel Hayat”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2014.
  • ES-SAKKÂR, Sâmî, “Muîd”, DİA, C. 31, Ankara, 2020, s. 86.
  • KALLEK, Cengiz “Narh”, DİA, C. 32, İstanbul, 2006, s. 387.
  • MERÇİL, Erdoğan, “Sipehsâlâr”, DİA, C. 37, İstanbul, 2009, s. 259.
  • MEVLÂNÂ Celâleddîn, Dîvân-ı Kebîr, (çev. Abdülbaki Gölpınarlı), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1992.
  • MEVLÂNÂ Celâleddîn, Mecâlis-i Seba, (çev. Abdülbaki Gölpınarlı), İnkılap Yayınevi, İstanbul, 2010.
  • MEVLÂNÂ, Mesnevi, (çev. Adnan Karaismailoğlu), Akçağ Yayınları, Ankara, 2013.
  • MEVLÂNÂ Celâleddîn, Fîhi Mâ-fîh, (çev. Abdülbaki Gölpınarlı), İnkılap Yayınevi, İstanbul, 2014.
  • MEVLÂNÂ, Rubâîler, (çev. Abdülbaki Gölpınarlı), İnkılâp Yayınevi, İstanbul, 2009.
  • MEVLÂNÂ Celâleddîn, Mektuplar, (çev. Abdülbaki Gölpınarlı), İnkılap Yayınevi, İstanbul, 1999.
  • ÖGEL, Bahâeddin, “Mevlânâ ve Türk Kültürü”, 1. Milli Mevlânâ Kongresi, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya, 1985, s. 1.
  • ŞEKER, Mehmet, “İbn Batuta’ya Göre Konya ve Mevlânâ”, 4. Milli Mevlânâ Kongresi, Selçuklu Üniversitesi Yayınları, Konya, 1989, s. 137.
  • ULUDAĞ, Süleyman “Hankah”, DİA, C. 16, İstanbul, 1997, s. 42.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Samet Cengiz 0000-0001-9999-839X

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cengiz, S. (2022). MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Anadolu Mecmuası, 1(1), 39-77.
AMA Cengiz S. MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Anadolu Mecmuası. Ağustos 2022;1(1):39-77.
Chicago Cengiz, Samet. “MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Anadolu Mecmuası 1, sy. 1 (Ağustos 2022): 39-77.
EndNote Cengiz S (01 Ağustos 2022) MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Anadolu Mecmuası 1 1 39–77.
IEEE S. Cengiz, “MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, Anadolu Mecmuası, c. 1, sy. 1, ss. 39–77, 2022.
ISNAD Cengiz, Samet. “MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Anadolu Mecmuası 1/1 (Ağustos 2022), 39-77.
JAMA Cengiz S. MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Anadolu Mecmuası. 2022;1:39–77.
MLA Cengiz, Samet. “MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Anadolu Mecmuası, c. 1, sy. 1, 2022, ss. 39-77.
Vancouver Cengiz S. MEVLEVÎ KAYNAKLARINDA EĞİTİM, ORDU, ADLİ TEŞKİLAT VE İKTİSADİ DURUM ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Anadolu Mecmuası. 2022;1(1):39-77.