Aim: Many risk factors have been reported to be responsible for morbidity and mortality in motorcycle and electric bike (e-bike) accidents. This study aims to determine the associations between the demographic features of motorcycle or e-bike riders and clinical outcomes.
Material and Methods: This is a retrospective case-control study conducted in an academic emergency department (ED). All adult patients admitted to the ED due to motorcycle or e-bike accidents were included.
Results: A total of 358 patients were included in the study. Of the patients, 100 (28.1%) required hospitalization where 58 (16.3%) required surgery. Injuries were related with the upper extremities (15.4%), head and neck (14.8%), and lower extremities (11.2%) in the patients. Nighttime accidents, alcohol use, and lack of protective equipment were related to multiple injuries, need for hospitalization, surgery, blood transfusion, and mortality (p<0.05 for all variables). There was no significant difference between the motorcycle and e-bike riders in demographic features, injury pattern, need for hospitalization, need for surgery, or mortality (p>0.05).
Conclusion: Nighttime accidents, alcohol or drug use, and lack of protective equipment could lead to multiple injuries, need for hospitalization, surgery, blood transfusion, and mortality. Moreover, the risk of poor outcomes is similar between the motorcycle and e-bike riders.
Amaç: Motosiklet ve elektrikli bisiklet (e-bisiklet) kazalarında, morbidite ve mortaliteden sorumlu birçok risk faktörünün olduğu bildirilmiştir. Bu çalışmada amaç, motosiklet veya e-bisiklet sürücülerinin demografik özellikleri ile klinik sonuçlar arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma, akademik bir acil serviste yürütülen retrospektif bir vaka control çalışmasıdır. Çalışmaya motosiklet veya e-bisiklet kazaları nedeniyle acil servise başvuran tüm yetişkin hastalar dahil edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya toplam 358 hasta alındı. Hastaların 100’ünde (%28.1) hastaneye yatış, 58’ inde (%16.3) ameliyat gerekti. Hastaların yaralanmaları üst ekstremite (%15.4), baş-boyun (%14.8) ve alt ekstremite (%11.2) ile ilişkiliydi. Gece gerçekleşen kazalar, alkol kullanımı ve koruyucu ekipman eksikliği; çoklu yaralanmalar, hastane yatış ihtiyacı, ameliyat, kan transfüzyonu ve mortalite ile ilişkiliydi (tüm değişkenler için p<0.05) Motosiklet ve e-bisiklet sürücüleri arasında demografik özellikler, yaralanma paterni, hastaneye yatış, ameliyat ihtiyacı veya mortalite açısından anlamlı bir fark yoktu (p>0.05).
Sonuç: Gece kazaları, alkol veya uyuşturucu kullanımı ve koruyucu ekipman eksikliği; çoklu yaralanmalara, hastaneye yatış ihtiyacına, ameliyata, kan transfüzyonuna ve ölüme neden olabilir. Ayrıca motosiklet ve e-bisiklet kazalarında sürücülerin kötü sonuç alma riski benzerdir.
yoktur
Değerli sayın editör, Önerileriniz ve yardımlarınız için teşekkür ederiz. Saygılarımızla.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |