Afetler, sosyal ve ekonomik etkileriyle olduğu kadar, sağlık boyutuyla da toplumları etkileyen önemli olaylardır. Bu gibi durumlarda afet tıbbı eğitimlerinin önemi bir kez daha ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada; Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin, afetler ve afet tıbbı hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi amaçlandı.
Gereç ve Yöntem
Bu çalışma tamamı Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencisi olan 858 katılımcı ile 10 Mayıs 2016 ile 25 Haziran 2016 tarihleri arasında, yüz yüze anket uygulanması yöntemiyle gerçekleştirildi.
Bulgular
Katılımcıların %44.6’sı erkek, tüm katılımcıların yaş ortalaması 21,57± 1,98 yıl idi. Katılımcıların %41.5’i afet tanımı ile ilgili soruya doğru yanıt verdiler. Katılımcıların %72,6’sı önceden herhangi bir dönemde afet eğitimi almadıklarını belirtiler. Katılımcıların %91.8’i bu eğitimin acil tıp branşı tarafından verilmesini istediler. Katılımcıların %51.2’si herhangi bir afet tatbikatında yer almadığını belirtirken, %79.4’ü (n=676) afet durumunda gönüllü olarak çalışmayı istediklerini belirttiler. Gelişen afet türlerinde katılımcıların büyük bir çoğunluğu kişisel tahmini bilgi ve müdahale düzeylerini yetersiz olarak ifade ettiler.
Sonuç
Etkin, kapsamlı, uygulamalı afet tıbbı eğitimlerinin; afet anında görev alacak hekimlerin hem bilgi hem de pratik uygulamalar açısından daha nitelikli yetişmelerine katkı sağlayacağını düşünmekteyiz.
1. Perry RW, Lindell MK. Preparedness for Emergency Response; Guidelines for the Emergency Planning Process. Disasters. 2003, 27(4):336-50.
2. Slepski LA. Emergency preparedness and Professional competency among health care providers during hurricanes Katrina and Rita: pilot study results. Disaster Manag Response 2007;5;99-110.
3. Hogan DE. Education And Training İin Disaster Medicine. In: Hogan DE, Burstein JL (Eds).Disaster Medicine. Lippincott Williams And Wilkins,2002;387-94.
4. Mortelmans LJ, Bouman SJ, Gaakeer MI, Dieltiens G, Anseeuw K, Sabbe MB. Dutch senior medical students and disaster medicine: a national survey. Int J Emerg Med. 2015; 8(1):77.
5. Pfenningere EG, Domres BD, Stahl W, Bauer A, Houser CM, Himmelseher S. Medical student disaster medicine education: The deveploment of an educational resource. Int J Emerg Med. 2010;3 (1):9-20.
6. Altıntaş H. Deprem Kaynaklı Afetler Ve Sağlık Riskleri. İçinde: Halk Sağlığı İle İlgili Güncel Sorunlar Ve Yaklaşımlar. Aslan D. Ankara: Ankara Tabipler Odası Yayınları;2009:193-7.
7. Eryılmaz M. “Afet Tanımı”, Afet Tıbbı (Birinci Baskı), Birinci cilt, Editörler Eryılmaz M. ve Dizer U, Ünsal Yayınları, Ankara, 2007, s.9-10.
8. Barış E. Afet Tıbbı Eğitiminin İzmir Metropol Alanda Acil Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Hekimlerin Bilgi Düzeyine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2011:7-35.
9. Collander B, Green B, Millo Y, Shamloo C, Donnellan J, DeAtley C. Development of an “all hazards” hospital disaster preparedness training course utilizing multi-modality teaching. Prehosp Disaster Med. 2008;23(1):63-7.
10. Altıntaş KH. Afet tıbbında öğretim ve eğitim. Hacettepe Tıp Dergisi 2005;36:139-46.
11. Mortelmans LJ, Bouman SJ, Gaakeer MI, Dieltiens G, Anseeuw K, Sabbe MB. Belgian senior medical students and disaster medicine: a real disaster? Acta clinica Belgica 2013:68(6):484-7.
12. İnal E, Kocagöz S, Turan M. Türkiye Acil Tıp Dergisi - Tr J Emerg Med 2012;12(1):15-9.
13. French ED, Sole ML, Byers JF. A comparison of nurses’needs/concerns and hospital disaster plans following Florida’s Hurricane Floyd. J Emerg Nurs. 2002;28:111-7.
14. Işık Ö, Aydınlıoğlu HM, Koç S, Gündoğdu O, Korkmaz G, Ay A. Afet Yönetimi ve Afet Odaklı Sağlık Hizmetleri. Okmeydanı Tıp Dergisi 2012;28(2):82-123.
15. Jeoloji Mühendisleri odası. afetler ve ulusal afet yönetim sistemi üzerine genel değerlendirme. (En son erişim 02.08.2018) Ulaşma linki: http://www.jmo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=50#.V90vPyggXIU
16. Aker AT. 1999 Marmara Depremleri: Epidemiyolojik Bulgular ve Toplum Ruh Sağlığı Uygulamaları Üzerine Bir Gözden Geçirme, Türk Psikiyatri Dergisi, 2006; 17(3):204-12.
Knowledge Attitude and Behaviorus of Medical School Students About Disaster and Education of Disater Medicine
Disasters are important events affecting societies with their social and economic impacts as well as their impact of health. In this study, we aimed to determine the knowledge, attitudes and behaviors of medical school students about disaster medicine.
Material and Methods
This study was conducted with 858 participants between May 10, 2016 and June 25, 2016, using a face-to-face survey.
Results
44.6% of the participants were male and the average age of all participants was 21.57 ± 1.98 years. 41.5% of respondents answered the question correctly about disaster definition. 72.6% of respondents indicated that they did not receive any disaster training in advance. 91.8% of the participants wanted this education to be given by the emergency medicine branch. While 51.2% of the respondents indicated that they did not participate in any disaster exercise, 79.4% (n = 676) stated that they wanted to work voluntarily in case of disaster. In developing disaster types, a large majority of participants express their personal predicted levels of information and intervention as inadequate.
Conclusion
Effective, comprehensive, evidence-based disaster medicine education; will contribute to the training of more qualified physicians in terms of both knowledge and practical applications that can take place after the disaster.
1. Perry RW, Lindell MK. Preparedness for Emergency Response; Guidelines for the Emergency Planning Process. Disasters. 2003, 27(4):336-50.
2. Slepski LA. Emergency preparedness and Professional competency among health care providers during hurricanes Katrina and Rita: pilot study results. Disaster Manag Response 2007;5;99-110.
3. Hogan DE. Education And Training İin Disaster Medicine. In: Hogan DE, Burstein JL (Eds).Disaster Medicine. Lippincott Williams And Wilkins,2002;387-94.
4. Mortelmans LJ, Bouman SJ, Gaakeer MI, Dieltiens G, Anseeuw K, Sabbe MB. Dutch senior medical students and disaster medicine: a national survey. Int J Emerg Med. 2015; 8(1):77.
5. Pfenningere EG, Domres BD, Stahl W, Bauer A, Houser CM, Himmelseher S. Medical student disaster medicine education: The deveploment of an educational resource. Int J Emerg Med. 2010;3 (1):9-20.
6. Altıntaş H. Deprem Kaynaklı Afetler Ve Sağlık Riskleri. İçinde: Halk Sağlığı İle İlgili Güncel Sorunlar Ve Yaklaşımlar. Aslan D. Ankara: Ankara Tabipler Odası Yayınları;2009:193-7.
7. Eryılmaz M. “Afet Tanımı”, Afet Tıbbı (Birinci Baskı), Birinci cilt, Editörler Eryılmaz M. ve Dizer U, Ünsal Yayınları, Ankara, 2007, s.9-10.
8. Barış E. Afet Tıbbı Eğitiminin İzmir Metropol Alanda Acil Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Hekimlerin Bilgi Düzeyine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2011:7-35.
9. Collander B, Green B, Millo Y, Shamloo C, Donnellan J, DeAtley C. Development of an “all hazards” hospital disaster preparedness training course utilizing multi-modality teaching. Prehosp Disaster Med. 2008;23(1):63-7.
10. Altıntaş KH. Afet tıbbında öğretim ve eğitim. Hacettepe Tıp Dergisi 2005;36:139-46.
11. Mortelmans LJ, Bouman SJ, Gaakeer MI, Dieltiens G, Anseeuw K, Sabbe MB. Belgian senior medical students and disaster medicine: a real disaster? Acta clinica Belgica 2013:68(6):484-7.
12. İnal E, Kocagöz S, Turan M. Türkiye Acil Tıp Dergisi - Tr J Emerg Med 2012;12(1):15-9.
13. French ED, Sole ML, Byers JF. A comparison of nurses’needs/concerns and hospital disaster plans following Florida’s Hurricane Floyd. J Emerg Nurs. 2002;28:111-7.
14. Işık Ö, Aydınlıoğlu HM, Koç S, Gündoğdu O, Korkmaz G, Ay A. Afet Yönetimi ve Afet Odaklı Sağlık Hizmetleri. Okmeydanı Tıp Dergisi 2012;28(2):82-123.
15. Jeoloji Mühendisleri odası. afetler ve ulusal afet yönetim sistemi üzerine genel değerlendirme. (En son erişim 02.08.2018) Ulaşma linki: http://www.jmo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=50#.V90vPyggXIU
16. Aker AT. 1999 Marmara Depremleri: Epidemiyolojik Bulgular ve Toplum Ruh Sağlığı Uygulamaları Üzerine Bir Gözden Geçirme, Türk Psikiyatri Dergisi, 2006; 17(3):204-12.
Arslan E, Sayhan MB, Salt Ö. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Afet-Acil Durumlar Hakkında, Bilgi Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Anatolian J Emerg Med. September 2018;1(1):5-10.