Amaç: Araştırma gebelerde prenatal bağlanma ve distres düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel tipte olan bu araştırma Haziran-Eylül 2023 tarihleri arasında 256 gebe ile yürütüldü. Veriler Gebe Bilgi Formu, Prenatal Bağlanma Envanteri (PBE) ve Tilburg Gebelikte Distres Ölçeği (TGDÖ) ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, Anova testi ve pearson korelasyon testi kullanıldı.
Bulgular: Gebelerin ortalama gebelik haftası 31.13±5.79’dur. Gebelerin eğitim düzeyi, gebelikteki risk durumları ve gebe eğitim sınıfına katılma durumları ile PBE toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Gebelerin algılanan gelir düzeyi, gebelikteki risk durumları ve gebe eğitim sınıfına katılma durumları ile TGDÖ toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptandı (p<0.05). Gebelerin distres düzeyleri arttıkça prenatal bağlanmalarının azaldığı saptandı.
Sonuçlar: Lise eğitim düzeyine sahip, gebeliği riskli olmayan ve gebe eğitim sınıfına katılan gebelerin prenatal bağlanmaları daha yüksek saptandı. Ayrıca, gelirlerini giderlerine denk veya fazla olarak algılayan, gebeliği riskli olmayan ve gebe eğitim sınıfına katılan gebelerin distres düzeylerinin daha düşük olduğu belirlendi.
Araştırmanın yürütülebilmesi için Amasya Üniversitesinin Sağlık Bilimleri Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar etik kurulundan onay (Karar No: 2023/64, Tarih: 17.05.2023) alınmıştır.
Bu çalışmada finansal destek alınmamıştır.
Araştırmaya katılan tüm gebelere teşekkür ederim.
Aim: The research was conducted to evaluate prenatal attachment and distress levels in pregnant women.
Methods: This cross-sectional study was conducted with 256 pregnant women between June-September 2023. Data were collected with the Pregnant Information Form, Prenatal Attachment Inventory (PAI), and Tilburg Pregnancy Distress Scale (TPDS). Descriptive statistics, independent groups t test, Anova test, and pearson correlation test were used to evaluate the data.
Results: The mean gestational week of the pregnant women was 31.13±5.79. A statistically significant difference was found between the education level, risk status during pregnancy, and participation in the pregnancy education class of the pregnant women and their PAI total mean score (p<0.05). A statistically significant difference was found between the perceived income level, risk status during pregnancy, and participation in the pregnancy education class of the pregnant women and their TPDS total mean score (p<0.05). It was found that as the distress levels of pregnant women increased, their prenatal attachment decreased.
Conclusion: Prenatal attachment was found to be higher in pregnant women who had a high school education, whose pregnancy was not at risk, and who attended a pregnancy education class. In addition, it was determined that the distress levels of pregnant women who perceived their income as equal to or more than their expenses, whose pregnancy was not at risk, and who attended the pregnancy education class were lower.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychosocial Aspects of Childbirth and Perinatal Mental Health, Midwifery (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | March 2, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License