Bazı işlerin uzmanlık gerektirmesi ve çalışma yaşamında meydana gelen ekonomik gelişmeler, atipik bir istihdam şekli olan alt işverenlik ilişkisinin hızla yayılmasına neden olmuştur. Asıl işverenler yardımcı işlerde yahut asıl işin bir bölümünü alt işverenlere vermeye, alt işveren de kendi işçilerini burada çalıştırmaya başlamıştır. Bu atipik istihdam modeli sadece iş hukukunda görülmemekte, deniz iş hukukunda da kendine yer bulmaktadır. Özellikle taşıma işi yapan gemilerde temizlik, kafeterya işletmesi, bakım gibi hizmetlerin alt işverenlere verildiği görülmektedir. Bu çalışmada Türk deniz iş hukukunda alt işverenlik ilişkisi ele alınacaktır.
The need for expertise in some jobs and the economic developments in working life have led to rapid spreading of subcontracting relations which are atypical form of employment. The principal employers have started to give to the sub-contractors the auxiliary tasks or certain sections of the main activity, and then the subcontractors have started to employ their own employers in there. This atypical employment model is not only seen in labour law, but also found its place in maritime labour law. In particular, it is been observed that some services in transportation business such as cleaning, cafeteria management and maintenance are provided by subcontractors on ships. In this study, the principal employer-subcontractor relationship in Turkish maritime labour law will be discussed.
The Principal Employer-Subcontractor Relationship Maritime Labour Law Sub-Contractor Principal Employer Simulation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | August 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |