Research Article
BibTex RIS Cite

The Importance of Benchmarking for Businesses in the Context of Management

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 95 - 99, 20.03.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.526345

Abstract

The period in which the world is in, has made it obligatory to make the change and development continuous. The rapid increase in the number of companies and the hardening of the competition conditions led the enterprises to make changes about the management systems. Within the framework of this management approach, enterprises use benchmarking techniques to determine which methods will be more appropriate, efficient and competitive. Thus, enterprises, improvements in the negative areas of management; in positive areas they have the chance to develop.

The aim of this study is to examine the comparative process in terms of the importance and the benefits of the benchmarking technique in the context of management; to try to guide businesses in this regard. In the method determined as qualitative study, the concepts of comparison and management were first defined, the purposes and types of benchmarking technique were mentioned, and in the last section, the importance of these techniques in terms of management was emphasized.

References

  • Akat, İ., Budak, G., & Budak, G. (2013). İşletme Yönetimi. İzmir: Barış Yayınları.
  • Aktaş, K. (2015). Uluslararası İşletmelerde Stratejik Yönetim. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 16.
  • Bryson, J. M. (2011). Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, Fourth Edition.
  • Bumin, B., & Erkutlu, H. (2002). Toplam Kalite Yönetimi ve Kıyaslama (Benchmarking) İlişkileri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1).
  • Dalay, İ., Coşkun, R., & Altunışık, R. (2002). Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Demirdöğen, O., & Küçük, O. (2003). Kıyaslama (Benchmarking) Süreci ve Ürün Odaklı Kıyaslama’nın İmalatçı İşletmelerde Uygulanmasının Verimliliğe Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(3), 4.
  • Keehley, P., & MacBride, S. A. (1997). Can Benchmarking for Best Practices Work for Government?. Quality Progress. Mar 1; 30(3), 75.
  • Razmi, J., Zairi, M., & Jarrar, Y. F. (2000). The Application of Graphical Techniques in Evaluating Benchmarking Partners. Benchmarking: An International Journal. Oct 1; 7(4), 304-14.
  • Sánchez-Rodríguez, C., Martinez-Lorente, A. R., & Clavel, J. G. (2003). Benchmarking in the Purchasing Function and its Impact on Purchasing and Business Performance. Benchmarking: An International Journal. Oct 1; 10(5), 457-71.
  • Topaloğlu, C., & Kaya, U. (2008). Benchmarking (Kıyaslama): Turizm İşletmeleri Açısından Kuramsal Bir Değerlendirme. AİBÜ-İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. May 31.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Strateji. Ankara.
  • Fong, P. Sik-wah., & Eddie, W. L., & Cheng&Danny, C. K. (1998). Benchmarking: A General Reading for Management Practitioners. Management Decion, 36/6, 407-418.

Yönetim Bağlamında Kıyaslama Tekniğinin İşletmeler İçin Önemi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 95 - 99, 20.03.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.526345

Abstract

Dünyanın içinde bulunduğu dönem, işletmeler için değişimi ve gelişimi sürekli hale getirmeyi zorunluluk haline getirmiştir. Şirket sayılarının hızla artması, rekabet koşullarının sertleşmesi işletmelerin yönetim sistemler hakkında değişiklikler yapmalarına yönlendirmiştir. Bu yönetim anlayışı çerçevesinde işletmeler hangi yöntemlerin daha uygun, verimli ve rekabet içerisinde kalmalarını sağlayacaklarını belirlemede kıyaslama tekniğine başvurmaktadırlar. Böylece işletmeler, yönetim alanında negatif alanlarda iyileştirmeler; pozitif alanlarda ise geliştirme şansına sahip olmaktadırlar.

Bu çalışmanın amacı, yönetim bağlamında kıyaslama tekniğinin işletmeler açısından önemine, yararlarına değinilmesinin yanında ve kıyaslama sürecini kavramsal açıdan inceleyerek; işletmelere bu konuda yol göstermeye çalışmaktır. Nitel çalışma olarak belirlenen yöntemde ilk olarak kıyaslama ve yönetim kavramları tanımlanmış, kıyaslama tekniğinin amaçlarından ve türlerinden bahsedilmiş ve son bölümde ise yönetim açısından bu tekniklerin önemi üzerinde durulmuştur.

References

  • Akat, İ., Budak, G., & Budak, G. (2013). İşletme Yönetimi. İzmir: Barış Yayınları.
  • Aktaş, K. (2015). Uluslararası İşletmelerde Stratejik Yönetim. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 16.
  • Bryson, J. M. (2011). Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, Fourth Edition.
  • Bumin, B., & Erkutlu, H. (2002). Toplam Kalite Yönetimi ve Kıyaslama (Benchmarking) İlişkileri. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(1).
  • Dalay, İ., Coşkun, R., & Altunışık, R. (2002). Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Demirdöğen, O., & Küçük, O. (2003). Kıyaslama (Benchmarking) Süreci ve Ürün Odaklı Kıyaslama’nın İmalatçı İşletmelerde Uygulanmasının Verimliliğe Etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(3), 4.
  • Keehley, P., & MacBride, S. A. (1997). Can Benchmarking for Best Practices Work for Government?. Quality Progress. Mar 1; 30(3), 75.
  • Razmi, J., Zairi, M., & Jarrar, Y. F. (2000). The Application of Graphical Techniques in Evaluating Benchmarking Partners. Benchmarking: An International Journal. Oct 1; 7(4), 304-14.
  • Sánchez-Rodríguez, C., Martinez-Lorente, A. R., & Clavel, J. G. (2003). Benchmarking in the Purchasing Function and its Impact on Purchasing and Business Performance. Benchmarking: An International Journal. Oct 1; 10(5), 457-71.
  • Topaloğlu, C., & Kaya, U. (2008). Benchmarking (Kıyaslama): Turizm İşletmeleri Açısından Kuramsal Bir Değerlendirme. AİBÜ-İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. May 31.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Strateji. Ankara.
  • Fong, P. Sik-wah., & Eddie, W. L., & Cheng&Danny, C. K. (1998). Benchmarking: A General Reading for Management Practitioners. Management Decion, 36/6, 407-418.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Naci Efe 0000-0002-9906-7349

Publication Date March 20, 2019
Acceptance Date February 18, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Efe, M. N. (2019). Yönetim Bağlamında Kıyaslama Tekniğinin İşletmeler İçin Önemi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 95-99. https://doi.org/10.18506/anemon.526345

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.