Küreselleşen dünya düzeninde uluslararasılaşma
kaçınılmaz bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Her alanda etkisi görülen
uluslararasılaşmanın eğitim ve öğretim faaliyetleri alanında da yükseköğretimi
etkilemektedir. Bu açıdan bakıldığında ülkemizdeki üniversitelerde çalışan
akademisyenlerin uluslararasılaşma konusundaki görüşleri geleceğimizi
şekillendirme ve çağdaş medeniyetler seviyesini yakalama adına önemli ipuçları
vermesi beklenmektedir. Bu temel problemden hareketle İlahiyat Fakültelerinde
çalışan akademisyenlerin kendi üniversitelerinin uluslararasılaşmasına yönelik
bakış açısını tespit etmek bu çalışmanın temel amacıdır. Örneklem grubunu Hatay
Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde görev yapan öğretim üyeleri
oluşturmuştur. Çalışmada, nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte
kullanılmıştır. Nicel veriler değerlendirilerek kurum bazında genel sonuçlara
ulaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca nitel verilerle de çalışmanın sonuçları
desteklenmiştir. Çalışmanın hem ilahiyat hem de eğitim bilimleri alanına
girmesi nedeniyle interdisipliner bir çalışma olması ve uluslararasılaşma
konusunun ilahiyat fakültesi örneğinde ilk kez çalışılması bilimsel anlamda
özgün bir çalışma olarak değerlendirmek mümkündür. Çalışmanın sonunda Hatay
Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde çalışan öğretim üyelerinin
üniversiteleri hakkındaki uluslararasılaşmaya ilişkin görüşleri ortaya
konmuştur. Nicel bulgular sonucunda, motivasyon/destek alt boyutuna ilişkin
olarak fakültenin uluslararası çalışmalarda motivasyon/destek açısından genel
olarak yeterli olmadığı; politika/strateji alt boyutuna ilişkin olarak
akademisyenlerin fakültenin yeterliliği konusunda genel olarak yer yer olumlu
görüşe sahipken, yer yer kararsız kaldıkları görülmüştür. Gerekçe alt boyutuna
ilişkin olarak akademisyenler, uluslararasılaşmayı sınır ötesi karşılıklı
anlayışı ve kültürlerarası anlayışı arttırmak olarak algıladıkları,
uluslararasılaşmayı uluslararası öğrenci sayısının arttırılması olarak
görmedikleri, uluslararasılaşmayı üniversiteye finansal katkı sağlamak olarak
gördükleri ve akademik kalitenin arttırılması olarak gördükleri
anlaşılmaktadır. Katılım alt boyutuna ilişkin olarak akademisyenlerin,
uluslararası bakış açılarını ders içeriklerine yansıttıklarını,
üniversitelerindeki uluslararası yayınları yeterli görmediği, akademisyenlerin
uluslararası bir bakış açısına sahip olmadıkları, uluslararası çalışmaları
akademik kariyerleri açısından bir fırsat olarak görmediklerini,
akademisyenlerin çoğunun, uluslararasılaşma sürecinin üniversitelerinin
paydaşları tarafından anlaşılıp anlaşılmadığı konusunda kararsız oldukları
görülmüştür. Nitel bulgulara bakıldığında ise, uluslararasılaşmanın
gerekçelerini akademisyenler akademik açıdan ele almışlardır.
Uluslararasılaşmanın farkındalık düzeylerini ve yaptıkları çalışmalarda genel
olarak istekli olduklarını ve çeşitli çalışmalara katıldıklarını ifade
etmişlerdir. Benzer şekilde uluslararasılaşmanın sağladığı katkıları çoklu
perspektiften ifade etmişlerdir. Uluslararasılaşmada karşılaşılan zorluklara
ilişkin olarak ise akademisyenler en çok dil yetersizliğini, ilgi azlığını,
üniversitenin yetersizliğini, maddi-manevi destek sıkıntısını, bürokratik
engelleri, olumsuz Batı-öteki algısını, akademisyenlerin kendini geliştirmek
istemeyişini vurgulamışlardır. Çalışma sonucunda İlahiyat Fakültesinde çalışan
akademisyenlerin kendi üniversitelerine yönelik uluslararasılaşma konusunda
bakış açıları alt boyutlar doğrultusunda ve görüşmelerden elde edilen sonuçlar
değerlendirildiğinde, akademisyen görüşlerine göre Hatay Mustafa Kemal
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde uluslararasılaşmaya yönelik yeni adımların
atılmaya başlandığı ve İlahiyat Fakültesi’nin uluslararasılaşma açısından
gelişim aşamasında olduğu görülmektedir.
In a globalized world, internationalization is an inevitable phenomenon. The impact of internationalization in every field on education and training activities also affects higher education. From this point of view, it is expected that academicians working in universities in our country will give important clues to shape our future and to catch up with the level of modern civilizations. Based on this fundamental problem, it is the main purpose of this study to determine the perspective of academicians working in the Faculty of Theology for the internationalization of their university. As a sample, academicians of the Faculty of Theology at Hatay Mustafa Kemal University have formed. In this study, a mixed research method was used, where both quantitative and qualitative research methods were used together. The quantitative data were evaluated and general conclusions were drawn on the basis of the institution. In addition, the results of the study were supported with qualitative data. In addition to the fact that the study is an interdisciplinary study due to both theology and educational sciences, it is possible to evaluate the subject of internationalization as an original study because of the study of the first faculty of theology.
At the end of the study, the faculty members of the newly established Faculty of Theology at Hatay MKU were put forward about the internationalization about the universities. As a result of the quantitative findings, it is unclear whether the academics do not have a parallel understanding of the motivation / support sub-dimension of their universities to encourage students to international mobility and that the university mission supports internationalization, and that there are not enough technological resources available for international research in universities. In addition, it is stated that there are no courses to improve the internationalization skills of academics, academicians who are interested in internationalization are not rewarded, policies that support internationalization are not enough, there is not enough support to participate in international activities; It was observed that there is not enough financial support in the studies, the organizational structure responsible for its internationalization is not enough, the main source of its motivation for internationalization is not the policies implemented in this regard, the institutional investment on the professional development opportunities of the academician is not enough and the internationalization of the curriculum is not sufficient. Regarding the policy / strategy sub-dimension, it was seen that international courses were not offered in English, library resources were internationally diverse, meetings were not held on internationalization, some of the academicians were unsure about the sufficiency of the number of experts to conduct international transactions, and some did not agree with this view. It has been concluded that some of the academics are undecided and some of them do not participate in the qualification of social activities for international students. While it is seen that some of the academics are undecided about the fact that the stakeholders are not included in the decision-making process and that they publish reports on internationalization every year, some of them do not participate, they participate in international activities easily, they do not have international academic connections. As for the rationale sub-dimension, academics see that internationalization considers cross-border mutual understanding and increasing intercultural understanding as internationalization, not internationalization, and that they view internationalization as a financial contribution to the university and consider it as an increase in academic quality. Regarding the sub-dimension of participation, academics reflect that international perspectives are reflected in the content of the course, academics in their universities do not have enough international publications, academics do not have an international perspective, international studies do not see an opportunity for their academic careers they were undecided. As a result of qualitative findings, in terms of qualitative findings, academicians have discussed the rationales of internationalization from an academic perspective. They stated that they are generally willing to participate in various studies and awareness levels of internationalization. Similarly, in terms of the difficulties encountered in internationalization, academicians emphasized the lack of language, the lack of interest, the inadequacy of the university, the shortage of material and moral support, the bureaucratic obstacles, the negative perception of the West and the unwillingness of academics to improve themselves. As a result of the study, when the results of the interviews of academicians working at the Faculty of Theology on internationalization towards their own universities and the results obtained from the interviews are evaluated, according to the academician opinions of the Faculty of Theology, new steps towards internationalization in Hatay Mustafa Kemal University have started to be taken and it is observed to be in development.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |