Research Article
BibTex RIS Cite

The relationship between the length ratio of the index and ring fingers (2D:4D) and personality traits in medical students

Year 2021, , 1 - 10, 28.06.2021
https://doi.org/10.33613/antropolojidergisi.832123

Abstract

Recent studies in medical anthropology have revealed that the human body and disease symptoms constantly vary depending on the genetic and sociocultural structure. The physician’s personality traits and their variations due to the sociocultural structure are important for the practice of medicine. Prenatal sex hormones are associated with both personality traits and the length ratios (2D:4D) of the index and ring fingers of the hand. In this study, we aimed to investigate the relationship between 2P: 4P ratio depending on sex hormones and positive-negative emotions in preclinical medical students. The height, weight, 2nd and 4th finger lengths of both hands and 2D:4D ratios of 493 students (199 males, 294 females) were determined. A questionnaire including the Positive-Negative Emotion Scale (PANAS) and the Five-Factor Personality Inventory Short Form (FFPI-S) with sociodemographic information was applied. The height, weight, body mass index values were significantly higher in men, and 2D:4D ratios were significantly higher in women (p<0.001). Negative correlation between the right hand 2D:4D ratio and Positive and Negative Emotion (r=-0.106, p=0.018; r=-0.087, p=0.052) and positive correlation between the FFPI-S (r=0.090, p=0.045) were determined. 2D:4D ratios of both hands positively correlated with the compatibility (r=0.126, p=0.005, r=0.091, p=0.043). Extraversion score was higher in 3rd grade students (p=0.006 and p=0.002). Positive personality traits and emotion scores were higher in boys and 3rd grade students. The awareness created by this study can help the physician to receive a better medical training compatible with their personality traits and to produce more effective treatment process in their expertise.

References

  • Akın, G., Özkoçak, V., ve Gültekin, T. (2017). Somatoskopi ve antropometri tekniklerinin adli bilimler için önemi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 703-714. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.328735
  • Aksu, F., Tatar, A., Türkmen, S., Çelikli, S., Çelik, A., ve Tetik, S. (2010). Paramediklerde psikolojik değerlendirme ve eldeki 2/4 parmak oranının kişilik yapısı ile ilişkisi. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 24(1), 11-18.
  • Burton, L. A., Guterman, E., ve Baum, G. (2013). Effect of prenatal androgen on adult personality: greater openness with more female-typical 2D: 4D digit ratios. Current Psychology, 32, 197-202. https://doi.org/10.1007/s12144-013-9170-9
  • Can, B. (2017). Tıbbi Antropoloji niçin önemlidir? Toplum ve Hekim, 32(4), 316-320.
  • Cebe, B., ve Varol, A. (2013). 2D:4D parmak uzunlukları oranı ile kişilerin sayısal-sözel dallara yatkınlıkları arasındaki ilişkinin uzman sistem ile tespiti. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, 6(1),1-10
  • Demirci, Ö. E., ve Öztop, D. B. (2015). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan erkek çocuk ve ergenlerde agresyon, empati ve 2p:4p parmak oranlarının ilişkisi. Yeni Symposium, 53(3), 1-9. http://yenisymposium.com/Pdf/TR-YeniSempozyum-2b9f9e64.pdf
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., ve İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: Türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 428 - 46.
  • Fink, B., Manning, J. T., ve Neave, N. (2004). Second to fourth digit ratio and the big five personality factors. Personality and Individual Differences, 37(3), 495-503. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.09.018
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
  • Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42. https://doi.org/10.1037/1040-3590.4.1.26
  • John, O. P., Srivastava., S. (1999). The Big-Five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives. L. A. Pervin ve O. P. John (Ed.) içinde, Handbook of personality: Theory and research, Vol. 2 (s. 102-138). Guilford Press.
  • Karaoğlu, N., ve Şeker, M. (2011). Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10(3), 303-312. https://www.bibliomed.org/mnsfulltext/1/1-1278848350.pdf?1610541821
  • Karaoğlu, N., Batı, A. H., Şenol, Y., Naçar, M., Özer, A., ve Altıntaş, L. (2012). Türkiye’de tıp eğitimi tıp öğrencilerinin yalnızlık, anksiyete, depresyon düzeylerini ve empatik eğilimlerini etkiliyor mu? Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 34, 13-18.
  • Karaoglu, N., Pekcan, S., ve Yılmaz, S. (2013). Are problem based scenarios supporting the positive affect and empathy of medical students? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82(3), 101-107. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.231
  • Koç, F., ve Çetli, E. (2019). Parmak oranlarının (2P:4P) sağlık bilimleri alanında kullanımı, Ş. Gerçek, T. Demirci ve V. Özkoçak (Ed.) içinde, Current Debates in Social Sciences (s. 6-11). IJOPEC Publication. http://www.ijopec.co.uk/wp-content/uploads/2020/01/2019_21.pdf
  • Lippa, R. A. (2006). Finger lengths, 2D:4D ratios, and their relation to gender-related personality traits and the Big Five. Biological Psychology, 71(1), 116-121. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2005.02.004
  • Lutchmaya, S., Baron-Cohen, S., Raggatt, P., ve Knickmeyer, R. (2004). 2nd to 4th digit ratios, fetal testosterone and estradiol. Early Human Development, 77(1-2), 23-28. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2003.12.002
  • Malas, M. A., Dogan, S., Evcil, E. H., ve Desdicioglu, K. (2006). Fetal development of the hand, digits and digit ratio (2D:4D). Early Human Development, 82(7), 469-475. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2005.12.002
  • Manning, J. T. (2011). Resolving the role of prenatal sex steroids in the development of digit ratio. PNAS, 108(39),16143-16144. https://doi.org/10.1073/pnas.1113312108
  • Mitsui, T., Araki, A., Miyashita, C., Ito, S., Ikeno, T., ve Sasaki, S. (2016). The relationship between the second-to-fourth digit ratio and behavioral sexual dimorphism in school-aged children. PLOS ONE, 11(1), e0146849. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0146849
  • Özek, M. B. (2017). Böte bölümü öğrencilerinin 2d/4d parmak oranları ile öğrenme stilleri ve duygusal zekaları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 115-126. https://doi.org/10.22464/diyalektolog.156
  • Özkan, G., Akkoç, R. F., ve Ögetürk, M. (2018). İkinci ve dördüncü parmak oranının (2p:4p) tip-2 diabetes mellitus ile ilişkisi. F.Ü. Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 32(1), 1-5. http://tip.fusabil.org/pdf/pdf_FUSABIL_1253.pdf
  • Puthran, R., Zhang, M. W., Tam, W. W., ve Ho, R. C. (2016). Prevalence of depression amongst medical students: a meta-analysis. Medical Education, 50(4), 456-68. https://doi.org/10.1111/medu.12962
  • Putz, D. A., Gaulin, S. J. C., Sporter, R. J., ve McBurney, D. H. (2004). Sex hormones and finger length: What does 2D:4D indicate? Evolution and Human Behavior, 25(3), 182-99. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2004.03.005
  • Tatar, A., Özmen, H. E., ve Aksu, F. (2017). Genç kadınlarda eldeki 2./4. parmak uzunluk oranına göre kişilik özellikleri profilinin incelenmesi. Nobel Medicus, 13(1), 39-47. https://www.nobelmedicus.com/Content/1/37/39-47.pdf
  • Ulcay, T., ve Kamaşak, B. (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinde kraniyofasiyal antropometrik ölçümlerin cinsiyete bağlı karşılaştırmalı incelenmesi. Antropoloji, (39), 66-73. https://doi.org/10.33613/antropolojidergisi.731186
  • Vladeanu, M., Giuffrida, O., ve Bourne, V.J. (2014). Prenatal sex hormone exposure and risk of Alzheimer disease: A pilot study using the 2d:4d digit lenght ratio. Cognitive and Behavioral Neurology, 27(2), 102-106. https://doi.org/10.1097/WNN.0000000000000024
  • Wilson, G. D. (1983). Finger-length as an index of assertiveness in women. Personality and Individual Differences, 4(1), 111-2. https://doi.org/10.1016/0191-8869(83)90061-2

Tıp fakültesi öğrencilerinin 2P:4P el parmak uzunluk oranları ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Year 2021, , 1 - 10, 28.06.2021
https://doi.org/10.33613/antropolojidergisi.832123

Abstract

İnsan vücudu ve hastalık semptomlarının genetik ve sosyokültürel yapıya bağlı olarak sürekli farklılık gösterdiği son yıllarda medikal antropoloji alanında yapılan çalışmalarda ortaya konmuştur. Benzer olarak hekimin kişilik özellikleri ve toplumun sosyokültürel yapısına bağlı değişimleri hekimlik pratiği için önemlidir. Prenatal cinsiyet hormonlarının hem kişilik özellikleri hem de elin işaret (2. parmak) ve yüzük (4. parmak) parmaklarının uzunluk oranları (2P:4P) ile ilişkili olduğu söylenmektedir. Bu çalışmada, preklinik tıp öğrencilerinde cinsiyet hormonlarının etkisine bağlı ortaya çıkan 2P:4P oranı ile pozitif-negatif duygulanımlar arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlandı. Çalışmaya katılan 493 tıp öğrencisinin (199 erkek, 294 kadın) boy, kilo ve iki elin 2. ve 4. parmak uzunlukları ölçülerek 2P:4P oranı bulundu. Ayrıca sosyodemografik bilgilerle Pozitif-Negatif Duygu Ölçeği (PANAS) ve Beş Faktörlü Kişilik Envanteri Kısa Formu (BFKE-K)’nu içeren anket uygulandı. Boy, kilo ve vücut kitle indeksi değerleri erkeklerde, her iki el 2P:4P oranları ise kadınlarda anlamlı düzeyde yüksek bulundu (p<0,001). Sağ el 2P:4P oranı ile PANAS- Pozitif ve Negatif Duygu puanları arasında negatif yönde zayıf korelasyon (r=-0,106, p=0,018; r=-0,087, p=0,052) ve BFKE-K puanı arasında pozitif yönde zayıf korelasyon (r=0,090, p=0,045) saptandı. Sağ ve sol el 2P:4P oranlarının uyumluluk puanı ile pozitif korelasyon (r=0,126, p=0,005; r=0,091, p=0,043) gösterdiği bulundu. Dışa dönüklük puanı 3. sınıf öğrencilerinde yüksekti (p=0,006 ve p=0,002). Çalışmamızda olumlu kişilik özellikleri ve pozitif duygulanım puanı erkeklerde kızlara göre ve 3. sınıf öğrencilerinde ilk iki yıl öğrencilerine göre anlamlı düzeyde yüksek bulundu. Bu çalışmanın oluşturduğu farkındalıklar, hekimin kişilik özelliklerine uygun daha iyi bir tıp eğitimi almasını sağladığı gibi, seçtiği uzmanlık dalında daha etkin tedavi çözümleri üretmesine yardımcı olabilir.

References

  • Akın, G., Özkoçak, V., ve Gültekin, T. (2017). Somatoskopi ve antropometri tekniklerinin adli bilimler için önemi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 703-714. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.328735
  • Aksu, F., Tatar, A., Türkmen, S., Çelikli, S., Çelik, A., ve Tetik, S. (2010). Paramediklerde psikolojik değerlendirme ve eldeki 2/4 parmak oranının kişilik yapısı ile ilişkisi. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 24(1), 11-18.
  • Burton, L. A., Guterman, E., ve Baum, G. (2013). Effect of prenatal androgen on adult personality: greater openness with more female-typical 2D: 4D digit ratios. Current Psychology, 32, 197-202. https://doi.org/10.1007/s12144-013-9170-9
  • Can, B. (2017). Tıbbi Antropoloji niçin önemlidir? Toplum ve Hekim, 32(4), 316-320.
  • Cebe, B., ve Varol, A. (2013). 2D:4D parmak uzunlukları oranı ile kişilerin sayısal-sözel dallara yatkınlıkları arasındaki ilişkinin uzman sistem ile tespiti. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, 6(1),1-10
  • Demirci, Ö. E., ve Öztop, D. B. (2015). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan erkek çocuk ve ergenlerde agresyon, empati ve 2p:4p parmak oranlarının ilişkisi. Yeni Symposium, 53(3), 1-9. http://yenisymposium.com/Pdf/TR-YeniSempozyum-2b9f9e64.pdf
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., ve İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: Türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 428 - 46.
  • Fink, B., Manning, J. T., ve Neave, N. (2004). Second to fourth digit ratio and the big five personality factors. Personality and Individual Differences, 37(3), 495-503. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.09.018
  • Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
  • Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42. https://doi.org/10.1037/1040-3590.4.1.26
  • John, O. P., Srivastava., S. (1999). The Big-Five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives. L. A. Pervin ve O. P. John (Ed.) içinde, Handbook of personality: Theory and research, Vol. 2 (s. 102-138). Guilford Press.
  • Karaoğlu, N., ve Şeker, M. (2011). Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10(3), 303-312. https://www.bibliomed.org/mnsfulltext/1/1-1278848350.pdf?1610541821
  • Karaoğlu, N., Batı, A. H., Şenol, Y., Naçar, M., Özer, A., ve Altıntaş, L. (2012). Türkiye’de tıp eğitimi tıp öğrencilerinin yalnızlık, anksiyete, depresyon düzeylerini ve empatik eğilimlerini etkiliyor mu? Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 34, 13-18.
  • Karaoglu, N., Pekcan, S., ve Yılmaz, S. (2013). Are problem based scenarios supporting the positive affect and empathy of medical students? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82(3), 101-107. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.231
  • Koç, F., ve Çetli, E. (2019). Parmak oranlarının (2P:4P) sağlık bilimleri alanında kullanımı, Ş. Gerçek, T. Demirci ve V. Özkoçak (Ed.) içinde, Current Debates in Social Sciences (s. 6-11). IJOPEC Publication. http://www.ijopec.co.uk/wp-content/uploads/2020/01/2019_21.pdf
  • Lippa, R. A. (2006). Finger lengths, 2D:4D ratios, and their relation to gender-related personality traits and the Big Five. Biological Psychology, 71(1), 116-121. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2005.02.004
  • Lutchmaya, S., Baron-Cohen, S., Raggatt, P., ve Knickmeyer, R. (2004). 2nd to 4th digit ratios, fetal testosterone and estradiol. Early Human Development, 77(1-2), 23-28. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2003.12.002
  • Malas, M. A., Dogan, S., Evcil, E. H., ve Desdicioglu, K. (2006). Fetal development of the hand, digits and digit ratio (2D:4D). Early Human Development, 82(7), 469-475. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2005.12.002
  • Manning, J. T. (2011). Resolving the role of prenatal sex steroids in the development of digit ratio. PNAS, 108(39),16143-16144. https://doi.org/10.1073/pnas.1113312108
  • Mitsui, T., Araki, A., Miyashita, C., Ito, S., Ikeno, T., ve Sasaki, S. (2016). The relationship between the second-to-fourth digit ratio and behavioral sexual dimorphism in school-aged children. PLOS ONE, 11(1), e0146849. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0146849
  • Özek, M. B. (2017). Böte bölümü öğrencilerinin 2d/4d parmak oranları ile öğrenme stilleri ve duygusal zekaları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 115-126. https://doi.org/10.22464/diyalektolog.156
  • Özkan, G., Akkoç, R. F., ve Ögetürk, M. (2018). İkinci ve dördüncü parmak oranının (2p:4p) tip-2 diabetes mellitus ile ilişkisi. F.Ü. Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 32(1), 1-5. http://tip.fusabil.org/pdf/pdf_FUSABIL_1253.pdf
  • Puthran, R., Zhang, M. W., Tam, W. W., ve Ho, R. C. (2016). Prevalence of depression amongst medical students: a meta-analysis. Medical Education, 50(4), 456-68. https://doi.org/10.1111/medu.12962
  • Putz, D. A., Gaulin, S. J. C., Sporter, R. J., ve McBurney, D. H. (2004). Sex hormones and finger length: What does 2D:4D indicate? Evolution and Human Behavior, 25(3), 182-99. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2004.03.005
  • Tatar, A., Özmen, H. E., ve Aksu, F. (2017). Genç kadınlarda eldeki 2./4. parmak uzunluk oranına göre kişilik özellikleri profilinin incelenmesi. Nobel Medicus, 13(1), 39-47. https://www.nobelmedicus.com/Content/1/37/39-47.pdf
  • Ulcay, T., ve Kamaşak, B. (2020). Tıp fakültesi öğrencilerinde kraniyofasiyal antropometrik ölçümlerin cinsiyete bağlı karşılaştırmalı incelenmesi. Antropoloji, (39), 66-73. https://doi.org/10.33613/antropolojidergisi.731186
  • Vladeanu, M., Giuffrida, O., ve Bourne, V.J. (2014). Prenatal sex hormone exposure and risk of Alzheimer disease: A pilot study using the 2d:4d digit lenght ratio. Cognitive and Behavioral Neurology, 27(2), 102-106. https://doi.org/10.1097/WNN.0000000000000024
  • Wilson, G. D. (1983). Finger-length as an index of assertiveness in women. Personality and Individual Differences, 4(1), 111-2. https://doi.org/10.1016/0191-8869(83)90061-2
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Anatomy
Journal Section Research Articles
Authors

Nazan Karaoğlu 0000-0002-3057-2988

Gülay Açar 0000-0002-9524-5056

Publication Date June 28, 2021
Submission Date November 26, 2020
Acceptance Date January 13, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Karaoğlu, N., & Açar, G. (2021). Tıp fakültesi öğrencilerinin 2P:4P el parmak uzunluk oranları ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Antropoloji(41), 1-10. https://doi.org/10.33613/antropolojidergisi.832123

17919

Antropoloji’de yayımlanan makaleler ve diğer yazıların tümünün yayın hakkı Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) altında lisanslanmıştır. Yani yayımlanan makale ve diğer muhtelif yazılar, başka yayınlarda ancak uygun referans gösterilerek, lisansa bağlantı sağlanarak, değişiklik yapıldıysa belirtilerek ve ticarî amaç gütmeyerek kullanılabilirler. Kısaca yazar(lar) veya okuyucu(lar) herhangi bir maddî çıkar gözetmeksizin, Antropoloji’deki yayınları basılı ve/veya elektronik olarak çoğaltmakta ve/veya yaymakta özgürdürler. Bu durum yine de lisans sahibi olarak Antropoloji’nin sizi ve çalışmanızı onaylayacağı anlamına gelmek zorunda değildir.
Budapeşte Açık Erişim Girişimi