Terminolojik olarak kökenini yapı kavramından alan, parçaların bir araya gelmesiyle bütünü ifade eden bu düşünce akımının en önemli kurucusu LeviStrauss’dur. Ortak payda olarak yapısalcılık, salt antropoloji bilimiyle sınırlı olmamakta felsefeden edebiyata, matematikten sanata kadar hemen hemen tüm alanlarda kendini hissettiren bir anlayış biçimi olmuştur. Levi-Strauss diğer düşünürlerin aksine, yapısalcılık yaklaşımına farklı bir anlayış getirerek bu kuramı antropolojiye uyarlamış ve bu konuda dil biliminin ve psikanalizin uygulamalarından faydalanmıştır. Söz konusu çalışmada, yapısalcılık ve LeviStrauss’un yapısalcılık yaklaşımı (yapısal antropoloji) tüm yönleriyle analiz edilmeye çalışılmıştır
The most important founder of structuralism, which is terminologically originated from the concept of structure and expresses itself as a whole composed with coming together of the parts, is Levi-Straus.As a common denominator, structuralism is not just limited to anthropology and it becomes a notion which reflects itself in almost each field of study from philosophy, literature to mathematics. Except for the other scholars, Levi-Strauss applies structuralism to anthropology and he employs the terms of linguistics and psycholonalysis. Therefore, the aim of this paper is to analyse structuralism and Levi-Strauss’s structuralist aproach to anthropology
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Anthropology |
Other ID | JA75NM77KT |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Submission Date | January 1, 2014 |
Acceptance Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 27 |
All the published contents in Antropoloji are licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). That means the published contents can be used elsewhere by giving appropriate credits, references and a link to the license. Users should also indicate if any changes to the original work have been made. Moreover, users cannot use the original and/or derived material for any commercial purposes. Briefly, the author(s) and reader(s) can reproduce and/or spread the published and/or electronic content in Antropoloji, without any commercial purposes. Nevertheless, this does not necessarily mean that Antropoloji will endorse you or your work as the licensor.
Budapest Open Access Initiative