Bu çalışmanın amacı, araştırmaya katılan ortaokul
5. sınıf öğrencilerinin “Işığın ve Sesin Yayılması” ünitesi kapsamında işlenen
“ışık kirliliği” kavramını nasıl anlamlandırdıklarını ortaya çıkarmaktır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında, Konya ili Çumra
ilçesinde yer alan bir taşıma merkezi ortaokuldaki 5. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışmaya 24’ü kız ve 17’si erkek olmak üzere 41 kişi
katılmıştır. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni
kullanılmıştır. Öğrencilerin algılarını belirlemek için veri toplama aracı
olarak çizim tekniği kullanılmıştır. Çalışmaya katılan bütün öğrencilerden ışık
kirliliği ile ilgili düşüncelerini yansıtan bir resim çizmeleri istenmiştir.
Resimlerin arkasına ise, çizimlerinde anlatmak istediklerini ifade etmeleri
beklenmiştir. Araştırmanın sonucunda, araştırmaya katılan ortaokul 5. sınıf
öğrencilerinin ışık kirliliğinin astronomiye, canlılara ve doğaya olumsuz
etkilerine, doğru aydınlatma tekniklerine ait çizimler yaptıkları tespit
edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin ışık kirliliği konusunda farkındalık
kazandıkları söylenebilir.
Alper A. (2004). Işık kirliliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Aydın G. ve Özyürek C. (2014). Işık kirliliği konusunun bilgisayar destekli kavram karikatürleriyle öğretimi, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 4(2), 54-71.
Bakaç E. (2014). İlköğretim fen ve teknoloji programının kanada ve finlandiya öğretim programlarıyla karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-17.
Baş, T. & Akturan U. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Belet, D. S. & Türkkan, B. (2007). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimsel ifadelerinde algı ve gözlemlerini ifade biçimleri (avrupa birliği örneği). VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Demircioğlu N. ve Yılmaz H. (2005). Işık kirliliği, ortaya çıkardığı sorunlar ve çözüm önerileri. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 36(1), 117-123.
Karadağ G., Öğülmüş S. ve İnan S. (2010). Hayat bilgisi dersinin öğrencileri sosyal bilgiler dersi ile fen ve teknoloji dersine hazırlama düzeyinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy 5(3), 954-971.
Karımı Ansarı, B. (2013). Işık kirliliği (karanlık kirliliği) ve çevreye olan etkileri. Ç.Ü.Z. F. Dergisi, 28(1), 11-22.
Komisyon, 2013. İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
Özgen N. ve Kahyaoğlu M. (2011). Farklı fonksiyonel özelliğe sahip yerleşim ünitelerinde ikamet eden lköğretim öğrencilerinin çevre sorunlarını algılama ve çözüm önerileri: fenogrofik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 136-157.
Sadık F., Çakan H. ve Artut H. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi. İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080.
Sadık F. (2014). Çocuk ve çevre sorunları: çocukların algıladıkları çevre sorunlarıyla ilgili görüşlerinin incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 114-133.
Seçgin F., Yalvaç G. ve Çetin T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatürler aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
Şener, G. (2010). Karanlığın hormonu: melatonin. Marmara Eczacılık Dergisi 14, 112-120.
The
aim of this study is to reveal how the 5th grade students taking part in the
research interpret the concept of ‘light pollution’ conducted as part of “Light
and Sound Propagation” unit. The study group of the research constitutes the
5th grade students at a secondary school which is a transfer center for the
secondary school students from the surrounding villages situated within Çumra
town of Konya province in Academic Year 2016-2017. 41 people including 24 girls
and 17 boys participated in the study. Phenomenology pattern, one of the
qualitative research methods, was applied in this study. Drawing technique was
used as data collection tool in order to determine the students’ perceptions. All
the students participating in the study were asked to draw a picture reflecting
their ideas related to light pollution. Behind the pictures, they were expected
to express what they wanted to say in their drawings. As a result of the
research, it was determined that the 5th grade students participating in the
research performed drawings with regards to lighting engineering and the
adverse effects of light pollution on astronomy, creatures and nature. In
addition, it can be said that the students have become aware of light
pollution.
Alper A. (2004). Işık kirliliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Aydın G. ve Özyürek C. (2014). Işık kirliliği konusunun bilgisayar destekli kavram karikatürleriyle öğretimi, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 4(2), 54-71.
Bakaç E. (2014). İlköğretim fen ve teknoloji programının kanada ve finlandiya öğretim programlarıyla karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-17.
Baş, T. & Akturan U. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Belet, D. S. & Türkkan, B. (2007). İlköğretim öğrencilerinin yazılı anlatım ve resimsel ifadelerinde algı ve gözlemlerini ifade biçimleri (avrupa birliği örneği). VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Demircioğlu N. ve Yılmaz H. (2005). Işık kirliliği, ortaya çıkardığı sorunlar ve çözüm önerileri. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 36(1), 117-123.
Karadağ G., Öğülmüş S. ve İnan S. (2010). Hayat bilgisi dersinin öğrencileri sosyal bilgiler dersi ile fen ve teknoloji dersine hazırlama düzeyinin incelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy 5(3), 954-971.
Karımı Ansarı, B. (2013). Işık kirliliği (karanlık kirliliği) ve çevreye olan etkileri. Ç.Ü.Z. F. Dergisi, 28(1), 11-22.
Komisyon, 2013. İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı, Ankara: MEB Yayınları.
Özgen N. ve Kahyaoğlu M. (2011). Farklı fonksiyonel özelliğe sahip yerleşim ünitelerinde ikamet eden lköğretim öğrencilerinin çevre sorunlarını algılama ve çözüm önerileri: fenogrofik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 136-157.
Sadık F., Çakan H. ve Artut H. (2011). Çocuk resimlerine yansıyan çevre sorunlarının sosyo-ekonomik farklılıklara göre analizi. İlköğretim Online, 10(3), 1066-1080.
Sadık F. (2014). Çocuk ve çevre sorunları: çocukların algıladıkları çevre sorunlarıyla ilgili görüşlerinin incelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 114-133.
Seçgin F., Yalvaç G. ve Çetin T. (2010). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karikatürler aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
Şener, G. (2010). Karanlığın hormonu: melatonin. Marmara Eczacılık Dergisi 14, 112-120.