In this study, it was aimed
that determining the mental images of pre-service science teacher about biology
concept. The study group of the research consist of the pre-service science
teachers (N = 125) who are studying at the Faculty of Education of a state
university in Central Anatolia. The
participants of this study is consist of 23 male and 102 female student.
Phenomenology design was preferred among qualitative research methods. An
open-ended interview form was constituted as data collection tool. In the
interview form, pre-service science teachers were asked to complete “Biology is
like .........; because it is……..” sentence. The data were analyzed by content
analysis methods. In the content analysis, the raw data in the interview form
were coded and the themes were determined. Data are categorized under these
themes. Coding and theme formation were carried out by two different
researchers. Pre-service science teachers who participated the research
produced a total of 68 valid metaphors.
As a result of the research, it is seen that pre-service science
teachers have common mental perceptions in “Life, Everything in Nature,
Universe and Health” themes about biology concept based on grade levels. In
this respect, subjects which students have difficulty to understand can be
identified and, a new study can be
proposed based on the terms formed around these subjects.
Bu
çalışmada, Fen Bilimleri öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik sahip
oldukları zihinsel imgelerin (metafor) belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu İç Anadolu bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin
Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan Fen Bilimleri öğretmen adayları
(N=125) oluşturmaktadır. Katılımcıların
23’i erkek, 102’ü kız öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak
açık uçlu bir görüşme formu oluşturulmuştur. Görüşme formunda Fen Bilimleri
öğretmen adaylarından ‘’Biyoloji………gibidir; çünkü………..’’cümlesini tamamlamaları
istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz
edilmiştir. İçerik analizinde görüşme
formundaki ham veriler kodlama yapılarak temalar belirlenmiştir. Veriler bu
temalar altında sınıflandırılmıştır. Kodlama ve tema oluşturma işlemi iki
farklı araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan
öğretmen adayları toplamda 68 geçerli metafor üretmişlerdir. Araştırma sonucunda Fen Bilimleri öğretmen adaylarının
sınıf seviyelerine göre ‘’Yaşam, Doğadaki Her şey, Evren ve Sağlık’’
temalarında ortak zihinsel algılara sahip oldukları görülmektedir. Bu
doğrultuda öğrencilerin anlamakta zorluk çektikleri konular belirlenip,
bu konular etrafında şekillenen terimlerden yola çıkarak yeni bir çalışma
önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |