Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT BIOLOGY CONCEPT THROUGH METHAPHORS

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 100 - 113, 30.12.2018

Öz

In this study, it was aimed
that determining the mental images of pre-service science teacher about biology
concept. The study group of the research consist of the pre-service science
teachers (N = 125) who are studying at the Faculty of Education of a state
university in Central Anatolia. The
participants of this study is consist of 23 male and 102 female student.
Phenomenology design was preferred among qualitative research methods. An
open-ended interview form was constituted as data collection tool. In the
interview form, pre-service science teachers were asked to complete “Biology is
like .........; because it is……..” sentence. The data were analyzed by content
analysis methods. In the content analysis, the raw data in the interview form
were coded and the themes were determined. Data are categorized under these
themes. Coding and theme formation were carried out by two different
researchers. Pre-service science teachers who participated the research
produced a total of 68 valid metaphors. 
As a result of the research, it is seen that pre-service science
teachers have common mental perceptions in “Life, Everything in Nature,
Universe and Health” themes about biology concept based on grade levels. In
this respect, subjects which students have difficulty to understand can be
identified and,  a new study can be
proposed based on the terms formed around these subjects.

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1), 1242-1254.
  • Arslan, M., Bayrakcı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Ekici, G. & Gökmen, A. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji laboratuvarı sınıf çevresine ilişkin algılarının biyoloji öz-yeterlik algı düzeylerine göre değerlendirilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Niğde Üniversitesi, Niğde
  • Ekiz, D. & Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 439-458.
  • Geçit, Y. ve Gencer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1.sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye
  • Lakoff, G, Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. G.Y Demir (Çev.) İstanbul: Paradigma Yayıncılık
  • Martinez, M., Sauleda, N. and Huber, G. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965- 977.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A, Koçbeker, B.N. ve Saban A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2),461-522.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program geliştirme” kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 139- 154.
  • Stone P J, Dunphy D C, Marshall S S, DM Ogilvie (1966). The General Inquirer: A Computer Approach to Content Analysis, The M.I.T. Press, Massachusetts.
  • Tekkaya, C., Özkan, Ö., Sungur, S. ve Uzuntiryaki, E. (2000). “Öğrencilerin biyoloji konularındaki anlama zorlukları”. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr, Erişim tarihi: 30.09.2018
  • Yalmancı, S. ve Aydın, S. (2013). Öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (21), 208-223.
  • Yapıcı, İ. (2015 ). Lise öğrencilerin biyoloji kavramına ilişkin metaforik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 139-147.
  • Yetkin, Y. (2000). Biyoloji eğitimi, öğretimi ve öğretmen yetiştirilmesinde yeni yaklaşımlar: biyoloji felsefe ve mantığının anlaşılması. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H (2011). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 100 - 113, 30.12.2018

Öz

Bu
çalışmada, Fen Bilimleri öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik sahip
oldukları zihinsel imgelerin (metafor) belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu İç Anadolu bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin
Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan Fen Bilimleri öğretmen adayları
(N=125)  oluşturmaktadır. Katılımcıların
23’i erkek, 102’ü kız öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden fenomenoloji deseni tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak
açık uçlu bir görüşme formu oluşturulmuştur. Görüşme formunda Fen Bilimleri
öğretmen adaylarından ‘’Biyoloji………gibidir; çünkü………..’’cümlesini tamamlamaları
istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz
edilmiştir.  İçerik analizinde görüşme
formundaki ham veriler kodlama yapılarak temalar belirlenmiştir. Veriler bu
temalar altında sınıflandırılmıştır. Kodlama ve tema oluşturma işlemi iki
farklı araştırmacı tarafından gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan
öğretmen adayları toplamda 68 geçerli metafor üretmişlerdir. Araştırma sonucunda Fen Bilimleri öğretmen adaylarının
sınıf seviyelerine göre ‘’Yaşam, Doğadaki Her şey, Evren ve Sağlık’’
temalarında ortak zihinsel algılara sahip oldukları görülmektedir. Bu
doğrultuda öğrencilerin anlamakta zorluk çektikleri konular belirlenip,
bu konular etrafında şekillenen terimlerden yola çıkarak yeni bir çalışma
önerilebilir.

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(1), 1242-1254.
  • Arslan, M., Bayrakcı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Ekici, G. & Gökmen, A. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji laboratuvarı sınıf çevresine ilişkin algılarının biyoloji öz-yeterlik algı düzeylerine göre değerlendirilmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Niğde Üniversitesi, Niğde
  • Ekiz, D. & Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 439-458.
  • Geçit, Y. ve Gencer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1.sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 1-19.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye
  • Lakoff, G, Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. G.Y Demir (Çev.) İstanbul: Paradigma Yayıncılık
  • Martinez, M., Sauleda, N. and Huber, G. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17, 965- 977.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A, Koçbeker, B.N. ve Saban A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2),461-522.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program geliştirme” kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 139- 154.
  • Stone P J, Dunphy D C, Marshall S S, DM Ogilvie (1966). The General Inquirer: A Computer Approach to Content Analysis, The M.I.T. Press, Massachusetts.
  • Tekkaya, C., Özkan, Ö., Sungur, S. ve Uzuntiryaki, E. (2000). “Öğrencilerin biyoloji konularındaki anlama zorlukları”. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Türk Dil Kurumu, http://www.tdk.gov.tr, Erişim tarihi: 30.09.2018
  • Yalmancı, S. ve Aydın, S. (2013). Öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik metaforik algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (21), 208-223.
  • Yapıcı, İ. (2015 ). Lise öğrencilerin biyoloji kavramına ilişkin metaforik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 139-147.
  • Yetkin, Y. (2000). Biyoloji eğitimi, öğretimi ve öğretmen yetiştirilmesinde yeni yaklaşımlar: biyoloji felsefe ve mantığının anlaşılması. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H (2011). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ebru Ataş

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ataş, E. (2018). FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 100-113.
AMA Ataş E. FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI. AOD. Aralık 2018;2(2):100-113.
Chicago Ataş, Ebru. “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2018): 100-113.
EndNote Ataş E (01 Aralık 2018) FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI. Anadolu Öğretmen Dergisi 2 2 100–113.
IEEE E. Ataş, “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI”, AOD, c. 2, sy. 2, ss. 100–113, 2018.
ISNAD Ataş, Ebru. “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi 2/2 (Aralık 2018), 100-113.
JAMA Ataş E. FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI. AOD. 2018;2:100–113.
MLA Ataş, Ebru. “FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 2, sy. 2, 2018, ss. 100-13.
Vancouver Ataş E. FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK ZİHİNSEL ALGILARI. AOD. 2018;2(2):100-13.