Amaç: Türkçe konuşan Ortopedi ve Travmatoloji hekimleri arasında iletişimi sağlamak amacıyla kurulmuş olan, Türk-ortopod e-grubu kullanıcılarının demografik özellikleri ve grubun akademik anlamda eğitime katkı ve etkisi değerlendirildi.
Çalışma planı: Web sayfası üzerinde doldurulabilecek 27 sorulu bir anket formu hazırlandı. Anket duyurusu elektronik posta mesajı ile gruba iletilerek üyelerin katılımı sağlandı.
Sonuçlar: Anketi 225 üye (%33) yanıtladı. Katılımcıların (224 erkek, 1 kadın; ort. yaş 36.5; dağılım 25-64) büyük çoğunluğu (%74.2) aktif olarak eğitim ortamında bulunuyorlardı; 104’ü bir tıp fakültesi bünyesinde çalışırken, 76’sı (%33.8) öğretim üyesi konumundaydı. Katılımcılar tarafından, Interneti en sık kullanma amacı (%55.1) bilgiye erişmek olarak belirtildi. En çok ilgi çeken mesajlar, olgu tartışmaları (%60.9) ve bilimsel duyurular (%27.6) ile ilgili olanlardı. Katılımcıların %56.4’ü gelen mesajları genellikle her zaman okuduklarını, %35.1’i ise gruba hiç mesaj göndermediklerini belirtti.
Çıkarımlar: Türk-ortopod, Türk ortopedisinde hızlı ve farklı bir iletişim ağı oluşturmuştur. Bu yeni iletişim kaynağı ortopedi ve travmatoloji eğitimine katkı sağlayabilecek potansiyele sahip görünmektedir.
Objectives: This study evaluated demographic data of Turk-orthopod members, an electronic mailing list organized for communication between Turkish speaking orthopedic surgeons, and the contribution of the mailing list to the academic improvement and education of its members.
Methods: A twenty-seven item questionnaire was prepared for online survey and an e-mail massage was sent to the members of the e-group asking them to respond to the questionnaire.
Results: The response rate was 33% (n=225; 224 males, 1 female; mean age 36.5 years; range 25 to 64 years). A great majority of the respondents (74.2%) worked in a teaching hospital as a member of active education; 104 respondents worked in a medical school, and 76 respondents (33.8%) had a faculty membership. Access to scientific information (55.1%) was the most frequent reason for using Internet. Messages related to case discussions (60.9%) and scientific announcements (27.6%) received the most attention and interest. Of the participants, 56.4% reported to have read all the incoming messages, and 35.1% reported not to have sent any messages to the group.
Conclusion: Our electronic discussion group, Turk-orthopod, has proved to be a quick communication tool, presenting a considerable potential to contribute to continuous medical education of Turkish orthopedists.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | September 11, 2006 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 38 Issue: 4 |