Early participation of children in elite sports and significant achievements at younger ages have brought about the need for longer training years and intensive training programmes for child athletes. However, the response of children to training loads presents some differences from those of adults owing to characteristics associated with growth and development. Considering the influences of growth and development and in consistent with diverse stages of child growth, the course of training is divided into several stages including participation, general involvement, special preparation, and elite performance, each of which is characterized by distinct responses depending on functional and biological features. This article reviews particular aspects of child training in relation with to growth, endurance, sexual development and maturation, and psychosocial development.
Günümüzde erken yaşlarda spora yönelim ve elit sporda başarının giderek daha geç yaşlarda elde edilmesi, uzun yıllar antrenman yapılmasını ve çocuk sporunda elitleşmeyi zorunlu kılmıştır. Ancak, çocukların antrenman yüklenmelerine verdikleri tepkilerin yetişkinlerden farklı olduğu, bunun nedenlerinin büyüme ve gelişmeyle doğrudan ilişkili olduğu görülmüştür. Büyüme ve gelişmenin etkisinde, farklı büyüme dönemlerine paralel olarak belirlenen antrenmanlar, başlama, genel hazırlık, özel hazırlık ve verim evrelerine ayrılır. Her evreye bağlı gelişen fonksiyonel ve biyolojik özelliklerden hareketle antrenmana verilen yanıtlar değişir. Bu yazıda, çocuklarda antrenmana bağlı büyüme, antrenman, dayanıklılık ve kuvvet antrenmanları, cinsiyet ve olgunlaşma, psikososyal gelişim konuları değerlendirildi.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | September 11, 2006 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 38 |