Amaç: Bu çalışmanın amacı ÖÇB rekonstrüksiyonunda transtibial ve transportal TransFix® metotlarının klinik sonuçlarını karşılaştırmaktı.
Çalışma planı: Hamstring ÖÇB rekonstrüksiyonu için 168 hasta transtibial (n=88) ve transportal (n=80) TransFix® femoral tespit gruplarına ayrıldı. Hastalar klinik geçmiş ve fiziksel muayenenin yanı sıra Uluslararası Diz Dokümantasyon Komitesi (IKDC) ve Lysholm skorlaması ile 18 aylık bir zaman dilimi içinde rolimetre ile değerlendirildi.
Bulgular: IKDC skorlamasına göre transtibial gruba göre (25) transportal grupta daha fazla (37) normal diz vardı. Ortalama Lysholm skoru transtibial grupta 78.32±10.7, transportal grupta 81.41±8.2 idi (p=0.037). Ortalama rolimetre değeri transtibial grupta 2.2±1.13 mm, transportal grupta ise 1.73±0.85 mm olarak kaydedildi (p=0.002). Son kontrolde, transtibial gruptan 20 hasta ve transportal gruptan 10 hastanın Lachman testinden 2 ya da 3 puan aldılar. Transportal grupta greft geçiş zorluğu ve posterior duvarın kırılması açısından daha fazla intraoperatif komplikasyon görüldü.
Çıkarımlar: Transportal TransFix® tekniği geleneksel transtibial tekniğine göre daha iyi klinik sonuçlar vermektedir.
Objective: The aim of this study was to compare the clinical results of transtibial and transportal TransFix® methods in ACL reconstruction.
Methods: One hundred and sixty-eight patients were randomized into either transtibial TransFix® (n=88) or transportal TransFix® (n=80) femoral fixation groups for hamstring ACL reconstruction. Patients were clinically evaluated through history and physical examination as well as the International Knee Documentation Committee (IKDC) and Lysholm scores and a rolimeter over an 18 month time frame.
Results: According to the IKDC score, there were more normal knees in the transportal group than the transtibial group (37 vs. 25). Mean Lysholm score was 78.32±10.7 in the transtibial group and 81.41±8.2 in the transportal group (p=0.037). Mean rolimeter value was 2.2±1.13 mm in the transtibial group and 1.73±0.85 mm in the transportal group (p=0.002). At the final follow-up, 20 patients in the transtibial group and 10 in the transportal group had a Lachman test grade of 2 or 3. More intraoperative complications in terms of graft passage difficulties and posterior wall blow-up were seen in the transportal group.
Conclusion: Transportal TransFix® technique appears to produce better clinical results than the traditional transtibial technique.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 46 Issue: 5 |