Research Article
BibTex RIS Cite

Semiotic Analysis of Political Advertisements: The Example of “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” and “Haydi Türkiye!” Advertisement Films Used in the XIV. Presidential Elections

Year 2024, Volume: 16 Issue: 2, 327 - 360, 30.06.2024
https://doi.org/10.53376/ap.2024.12

Abstract

Today, political advertisements prepared and implemented using mass media are among the most active tools of the period in which political campaigns are carried out. Thanks to the political advertising campaigns carried out, it’s aimed to influence the voters through persuasion methods. In this way, it’s claimed that political candidates and parties can increase their success and rise to power with the message strategies planned within the framework of political advertisements. Based on that point, the aim of the research is to conduct semiotic analyses of the advertising films titled “One Who Works with Love Never Tires” prepared for Recep Tayyip Erdoğan and “Come on Türkiye!” prepared for Kemal Kılıçdaroğlu, candidates in the XIVth Presidential Elections, with the purpose of examining their structures. Semiotic method was used in the study. As a result of the analyzes and findings obtained in the categories of general description, narrative structure, target audience and meaning, the emphasis in the commercial film “One Who Works with Love Never Tires” comes to the fore that “the necessity of continuing the existing order is emphasized and only Recep Tayyip Erdoğan can achieve this”. “Come on Türkiye!” emphasized “the necessity of changing the existing order and the importance of voting for this”. The fact that target audience was the same in both commercials was reflected in the indicators and similar signifier-signified schemes were obtained. However, in the “One Who Works with Love Never Tires” commercial, it has created noticeable differences in the signifier-signified schemes with “mosque” and “tunnel,” while in the “Come on Turkey!” commercial, it highlights distinctions with “disabled individual” and “social media”.

References

  • Akay, Rafet Aykut (2012), Siyasal İletişim Danışmanı (Ankara: Nobel Yayınları).
  • Akgül, Merve (2016), “Bir Siyasal İletişim Yöntemi Olan Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Olarak Analizi Ak Parti/Chp/Mhp Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (42): 1314-1328.
  • Akyüz, Selman ve Mete Kazaz (2015), “Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan’ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2): 206-225.
  • Aydın, Bayram Oğuz ve Betül Süslen (2018), “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: CHP 2017 Halkoylaması Reklam Filmi Örneği”, Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18 (2): 20-36.
  • Anadolu Ajansı (2023), “Cumhurbaşkanlığı 2.Tur Seçimi - 28 Mayıs 2023 Sonuçları”, https://secim.hurriyet.com.tr/28-mayis-2023-secimleri/secim-sonuclari/ (31.05.2024)
  • Anadolu Ajansı (2023), “Cumhurbaşkanı Seçimi Türkiye Geneli Sonuçları”, https://secim.hurriyet.com.tr/14-mayis-2023-secimleri/cumhurbaskanligi-secim-sonuclari/ (31.05.2024).
  • Aziz, Aysel (2013), Siyasal İletişim (Ankara: Nobel Yayıncılık).
  • Balcı, Şükrü (2006), Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı (Yayımlanmamış Doktora Tezi) (Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Balcı, Şükrü ve Enes Bal (2008), “22 Temmuz 2007 Genel Seçimleri’nde AKP ve CHP Reklamları: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33: 74.
  • Barthes, Roland (2009), Göstergebilimsel Serüven (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları) (Çev. Mehmet Rıfat, Sema Rıfat)
  • Candan, Gizem (2020), “Glokalizasyon Bağlamında Netflix Reklamları: Göstergebilimsel Bir Analiz”, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2 (1): 3-15.
  • Cömert, Nil (2019), “Siyasal İkna ve Anlam Yaratma Aracı Olarak Siyasal Reklam”, Kutlu, Ömer (Der.), Yeni Nesil Reklamcılık (Ankara: Detay Yayıncılık): 281-309.
  • Dağtaş, Banu (2003), Reklamı Okumak (Ankara: Ütopya Yayınları).
  • Devran, Yusuf (2003), Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler (İstanbul: Odak İletişim).
  • Doğan, Adem (2015). “Siyasal Reklamlarda ‘Millet’ Teması: Cumhurbaşkanlığı Seçimi ve 30 Mart Yerel Seçimi Örneği”, Turkish Studies, 10 (2): 249-268.
  • Doğan, Adem ve Ayşegül Aslantaş (2015), “Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlarda Millet ve Hizmetin Temsili”, Akademik Bakış Dergisi, 47: 35-52.
  • Doğan, Adem ve Göksel Göker (2013), Siyasal İletişim Araştırmaları (Ankara: Nobel Yayınları).
  • Eroğlu-Yalın, Bahar (2006), “Siyasal İletişimin Reklam Boyutuna İlişkin Kuramsal Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25: 169–180.
  • Fiske, John (2003), İletişim Çalışmalarına Giriş (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları) (Çev. Süleyman İrvan).
  • Göker, Göksel ve Adem Doğan (2010), “Yerel Seçimlerde Aday Merkezli Siyasal Reklamlar Elazığ Örneği”, E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3): 384-397.
  • Güleryüz, Halit (2023), Siyasal İletişim Enstrümanı Olarak Siyasal Reklam Filmleri: 31 Mart Yerel Seçimlerinde Sosyal Medyada Yayınlanan Siyasal Reklam Filmlerinin Göstergebilimsel Analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) (Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Hall, Stuart (2017), Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları (İstanbul: Pinhan Yayıncılık) (Çev. İdil Dündar).
  • Kaid, Lynda Lee (2004), “Political Advertising”, Kaid, Lynda Lee (Der.), Handbook of Political Communication Research (USA: Lawrence Erlbaum Associates): 156.
  • Kaid, Lynda Lee (2008), “Political Advertising”, Kaid, Lynda Lee ve Christina Holtz-Bacha (Der.), Encyclopedia of Political Communication (USA: Sage Publications): 564.
  • Kalender, Ahmet (2005), Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri (Ankara: Çizgi Kitabevi).
  • Kılıçaslan, Emine (2011), Siyasal İletişim İdeoloji ve Medya İlişkisi (İstanbul: Kriter Yayınları).
  • Öz Pektaş, Hatice (2017), “TV Reklamlarında Göstergebilimsel İnceleme ve Türk Hava Yolları Hayal Edince Reklam Filminin Çözümlemesi”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7 (2): 226-238.
  • Saussure, Ferdinand (2014), Genel Dilbilim Yazıları (İstanbul: İthaki Yayıncılık) (Çev. Savaş Kılıç).
  • Semetko, Holli (2002), “Election Campaigns and Media Effects”, Reina Schement, Jorge (Der.), Encyclopedia of Communication and Information (USA: Gale Group Thomson Learning): 284-290.
  • Şeker, Tülay ve Mustafa İşliyen (2012), “2011 CHP Seçim Reklamları Bağlamında Siyasal Reklamcılığın İzleyiciler Üzerindeki Etkilerine Yönelik Alımlama Analizi”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 32: 327-350.
  • Turan, Mehmet (2012), “Gazetelerde Yayınlanan Siyasi Karikatürlerin Göstergebilimsel Çözümlemesi: 2011 Genel Seçimleri Örneği”, Selçuk İletişim, 7 (2): 121-138.
  • Uçak, Aziz (2023), Siyasal İletişimde Anlatı İnşası: 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçiminin Siyasal Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme (Yayımlanmamış Doktora Tezi) (İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Uztuğ, Ferruh (2004), Siyasal İletişim Yönetimi: Siyasette Marka Yaratmak (İstanbul: Mediacat Yayınları).

Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği

Year 2024, Volume: 16 Issue: 2, 327 - 360, 30.06.2024
https://doi.org/10.53376/ap.2024.12

Abstract

Günümüzde kitle iletişim araçlarından faydalanılarak hazırlanıp uygulanan siyasi reklamlar, siyasi kampanyaların gerçekleştirildiği dönemin en aktif araçları arasındadır. Gerçekleştirilen siyasal reklam kampanyaları sayesinde, seçmenlerin ikna yöntemleri aracılığıyla etkilenmesi amaçlanmaktadır. Bu sayede, siyasal reklamlar çerçevesinde planlanmış olan mesaj stratejileri ile siyasi adayların ve partilerin başarılarını arttırabileceği ve iktidara yükselebileceği iddiasında bulunulur. Bu noktadan hareketle araştırmanın amacı; XIV. Cumhurbaşkanlığı seçimi adaylarından Recep Tayyip Erdoğan için hazırlanan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve Kemal Kılıçdaroğlu için hazırlanan “Haydi Türkiye!” isimli reklam filmlerinin göstergebilimsel analizlerinin yapılarak incelenmesidir. Çalışmada göstergebilimsel yöntemden faydalanılmıştır. Genel betimleme, anlatı yapısı, hedef kitle ve anlamlandırma kategorilerinde yapılan analizler ve elde edilen bulgular neticesinde, “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” reklam filminde “var olan düzenin devam etmesinin gerekliliği üzerinde durulduğu, bunu ancak Recep Tayyip Erdoğan’ın gerçekleştirebileceği” vurgusu ön plana çıkarken, “Haydi Türkiye!” reklam filminde “var olan düzenin değişmesinin gerekliliği ve bunun için oy kullanılmasının önemi” üzerinde durulmuştur. Her iki reklam filminde hedef kitlenin aynı olması, göstergelere de yansımış ve benzer gösteren-gösterilen şemaları elde edilmiştir. Buna karşın, “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” reklam filminde “cami” ve “tünel”, “Haydi Türkiye!” reklam filminde ise “engelli birey” ile “sosyal medya” gösteren-gösterilen şemalarında dikkat çeken farklılıkları oluşturmuştur.

References

  • Akay, Rafet Aykut (2012), Siyasal İletişim Danışmanı (Ankara: Nobel Yayınları).
  • Akgül, Merve (2016), “Bir Siyasal İletişim Yöntemi Olan Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Olarak Analizi Ak Parti/Chp/Mhp Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (42): 1314-1328.
  • Akyüz, Selman ve Mete Kazaz (2015), “Siyasal Reklamcılıkta Göstergelerin Kullanımı ve Kültürel Kodlar: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan’ın Fors Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3 (2): 206-225.
  • Aydın, Bayram Oğuz ve Betül Süslen (2018), “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: CHP 2017 Halkoylaması Reklam Filmi Örneği”, Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18 (2): 20-36.
  • Anadolu Ajansı (2023), “Cumhurbaşkanlığı 2.Tur Seçimi - 28 Mayıs 2023 Sonuçları”, https://secim.hurriyet.com.tr/28-mayis-2023-secimleri/secim-sonuclari/ (31.05.2024)
  • Anadolu Ajansı (2023), “Cumhurbaşkanı Seçimi Türkiye Geneli Sonuçları”, https://secim.hurriyet.com.tr/14-mayis-2023-secimleri/cumhurbaskanligi-secim-sonuclari/ (31.05.2024).
  • Aziz, Aysel (2013), Siyasal İletişim (Ankara: Nobel Yayıncılık).
  • Balcı, Şükrü (2006), Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı (Yayımlanmamış Doktora Tezi) (Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Balcı, Şükrü ve Enes Bal (2008), “22 Temmuz 2007 Genel Seçimleri’nde AKP ve CHP Reklamları: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33: 74.
  • Barthes, Roland (2009), Göstergebilimsel Serüven (İstanbul: Yapı Kredi Yayınları) (Çev. Mehmet Rıfat, Sema Rıfat)
  • Candan, Gizem (2020), “Glokalizasyon Bağlamında Netflix Reklamları: Göstergebilimsel Bir Analiz”, Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2 (1): 3-15.
  • Cömert, Nil (2019), “Siyasal İkna ve Anlam Yaratma Aracı Olarak Siyasal Reklam”, Kutlu, Ömer (Der.), Yeni Nesil Reklamcılık (Ankara: Detay Yayıncılık): 281-309.
  • Dağtaş, Banu (2003), Reklamı Okumak (Ankara: Ütopya Yayınları).
  • Devran, Yusuf (2003), Siyasal Kampanya Yönetimi: Mesaj, Strateji ve Taktikler (İstanbul: Odak İletişim).
  • Doğan, Adem (2015). “Siyasal Reklamlarda ‘Millet’ Teması: Cumhurbaşkanlığı Seçimi ve 30 Mart Yerel Seçimi Örneği”, Turkish Studies, 10 (2): 249-268.
  • Doğan, Adem ve Ayşegül Aslantaş (2015), “Bir İkna Yöntemi Olarak Siyasal Reklamlarda Millet ve Hizmetin Temsili”, Akademik Bakış Dergisi, 47: 35-52.
  • Doğan, Adem ve Göksel Göker (2013), Siyasal İletişim Araştırmaları (Ankara: Nobel Yayınları).
  • Eroğlu-Yalın, Bahar (2006), “Siyasal İletişimin Reklam Boyutuna İlişkin Kuramsal Bir İnceleme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25: 169–180.
  • Fiske, John (2003), İletişim Çalışmalarına Giriş (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları) (Çev. Süleyman İrvan).
  • Göker, Göksel ve Adem Doğan (2010), “Yerel Seçimlerde Aday Merkezli Siyasal Reklamlar Elazığ Örneği”, E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3): 384-397.
  • Güleryüz, Halit (2023), Siyasal İletişim Enstrümanı Olarak Siyasal Reklam Filmleri: 31 Mart Yerel Seçimlerinde Sosyal Medyada Yayınlanan Siyasal Reklam Filmlerinin Göstergebilimsel Analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) (Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
  • Hall, Stuart (2017), Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları (İstanbul: Pinhan Yayıncılık) (Çev. İdil Dündar).
  • Kaid, Lynda Lee (2004), “Political Advertising”, Kaid, Lynda Lee (Der.), Handbook of Political Communication Research (USA: Lawrence Erlbaum Associates): 156.
  • Kaid, Lynda Lee (2008), “Political Advertising”, Kaid, Lynda Lee ve Christina Holtz-Bacha (Der.), Encyclopedia of Political Communication (USA: Sage Publications): 564.
  • Kalender, Ahmet (2005), Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri (Ankara: Çizgi Kitabevi).
  • Kılıçaslan, Emine (2011), Siyasal İletişim İdeoloji ve Medya İlişkisi (İstanbul: Kriter Yayınları).
  • Öz Pektaş, Hatice (2017), “TV Reklamlarında Göstergebilimsel İnceleme ve Türk Hava Yolları Hayal Edince Reklam Filminin Çözümlemesi”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7 (2): 226-238.
  • Saussure, Ferdinand (2014), Genel Dilbilim Yazıları (İstanbul: İthaki Yayıncılık) (Çev. Savaş Kılıç).
  • Semetko, Holli (2002), “Election Campaigns and Media Effects”, Reina Schement, Jorge (Der.), Encyclopedia of Communication and Information (USA: Gale Group Thomson Learning): 284-290.
  • Şeker, Tülay ve Mustafa İşliyen (2012), “2011 CHP Seçim Reklamları Bağlamında Siyasal Reklamcılığın İzleyiciler Üzerindeki Etkilerine Yönelik Alımlama Analizi”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 32: 327-350.
  • Turan, Mehmet (2012), “Gazetelerde Yayınlanan Siyasi Karikatürlerin Göstergebilimsel Çözümlemesi: 2011 Genel Seçimleri Örneği”, Selçuk İletişim, 7 (2): 121-138.
  • Uçak, Aziz (2023), Siyasal İletişimde Anlatı İnşası: 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçiminin Siyasal Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme (Yayımlanmamış Doktora Tezi) (İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Uztuğ, Ferruh (2004), Siyasal İletişim Yönetimi: Siyasette Marka Yaratmak (İstanbul: Mediacat Yayınları).
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Political Life
Journal Section Research Article
Authors

Esra Tüylüoğlu 0000-0002-8554-6293

Publication Date June 30, 2024
Submission Date April 28, 2024
Acceptance Date June 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Tüylüoğlu, E. (2024). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği. Alternatif Politika, 16(2), 327-360. https://doi.org/10.53376/ap.2024.12
AMA Tüylüoğlu E. Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği. Altern. Polit. June 2024;16(2):327-360. doi:10.53376/ap.2024.12
Chicago Tüylüoğlu, Esra. “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” Ve ‘Haydi Türkiye!’ Reklam Filmleri Örneği”. Alternatif Politika 16, no. 2 (June 2024): 327-60. https://doi.org/10.53376/ap.2024.12.
EndNote Tüylüoğlu E (June 1, 2024) Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği. Alternatif Politika 16 2 327–360.
IEEE E. Tüylüoğlu, “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve ‘Haydi Türkiye!’ Reklam Filmleri Örneği”, Altern. Polit., vol. 16, no. 2, pp. 327–360, 2024, doi: 10.53376/ap.2024.12.
ISNAD Tüylüoğlu, Esra. “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” Ve ‘Haydi Türkiye!’ Reklam Filmleri Örneği”. Alternatif Politika 16/2 (June 2024), 327-360. https://doi.org/10.53376/ap.2024.12.
JAMA Tüylüoğlu E. Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği. Altern. Polit. 2024;16:327–360.
MLA Tüylüoğlu, Esra. “Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” Ve ‘Haydi Türkiye!’ Reklam Filmleri Örneği”. Alternatif Politika, vol. 16, no. 2, 2024, pp. 327-60, doi:10.53376/ap.2024.12.
Vancouver Tüylüoğlu E. Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği. Altern. Polit. 2024;16(2):327-60.