Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Recommendation for the System of Passing the Class in the Secondary Education Institutions Regulation in the Context of Anatolian High Schools

Yıl 2022, , 40 - 54, 10.06.2022
https://doi.org/10.55150/apjec.1030470

Öz

The principles regarding passing class in secondary education institutions in Turkey are regulated by the Regulation on Secondary Education Institutions of the Ministry of National Education. Students studying in Anatolian High Schools can move to the next class regardless of their failed course numbers if they reach a grade point average of 50 as per the Secondary Education Institutions Regulation. In the research, possible grades were determined by creating sample situations and it was determined how the students passed the class. Accordingly, students can graduate from courses such as Mathematics, Physics, Chemistry, History and Geography throughout their high school education, even if they are not successful at all. However, among the objectives of secondary education institutions are to provide a common general culture, to provide quality education by making use of technology, to teach foreign languages, etc. is counted. Regardless of the number of failed courses, it is thought that the students' passing the grade with the average makes it difficult to reach the targets listed. Since it is thought that this situation increases the number of high school graduates but decreases the quality of graduates, in this article, suggestions are made on the class passing system in Anatolian High Schools by taking the opinions of the teachers working in Anatolian High Schools.

Kaynakça

  • Akan, D. (2021). Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetim yapısı. N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Akgündüz, Y. (2020). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel.
  • Aydın, İ. (2016). İş yaşamında stres. Ankara: Pegem.
  • Ayık, Y. Z., Özdemir, A. ve Yavuz, U. (2007). Lise türü ve lise mezuniyet başarısının, kazanılan fakülte ile ilişkisinin veri madenciliği tekniği ile analizi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 441-454.
  • Bayındır, E. (2009). Ortaöğretimde sınıf geçme ve sınav yönetmeliğinin öğrenci başarısına etkisi (Avcılar Lisesi örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Creswell, J. W. (2020). Eğitim araştırmaları. İstanbul: Edam
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 33-41.
  • Günkör, C. (2017). Eğitim ve kalkınma ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 14-32.
  • Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2009). Türkiye’de milli eğitim sistemi: Yapısal sorunlar ve öneriler (Rapor No:1). Ankara: SETA.
  • Karabağ Köse, E., Taş, A., Küçükçene, M., Karataş, E. (2018). Öğretmen motivasyonunu etkileyen faktörlere ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (48), 255-277.
  • Karacabey, M. F. (2021). Nitel veri toplama teknikleri. S. Şen ve İ. Yıldırım (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Karaman, İ., Dilber, R. ve Sönmez E. (2004). Ortaöğretim başarı ölçütleri ile ÖSS puanları arasındaki ilişkinin araştırılması. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (9), 263-269.
  • Kurul, N. (2012). Eğitim finansmanı (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (Erişim Tarihi: 3.10.2021)
  • MEB. (2018). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgesi. Erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/21173451_ort_ogrtm_hdc_2018.pdf (Erişim Tarihi: 3.10.2021)
  • MEB. (2020). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim. Ankara: Resmi İstatistik Programı Yayını. Erişim adresi: http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf (Erişim Tarihi: 3.10.2021).
  • ÖSYM. (2008). 2008-ÖSYS Başvuru ve Sınavlara İlişkin Sayısal Bilgiler. https://www.osym.gov.tr/Eklenti/387,osssonucfotografsizpps.pps?0 (Erişim Tarihi: 13.05.2022).
  • ÖSYM. (2009). 2009-ÖSYS Başvuru ve Sınavlara İlişkin Sayısal Veriler. https://www.osym.gov.tr/Eklenti/361,osssonucsunum2pps.pps?0 (Erişim Tarihi: 13.05.2022)
  • ÖSYM. (2019). 2019 Yükseköğretim Kurumları Sınavı Sayısal Bilgiler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/YKS/sayisalbilgiler18072019.pdf. (Erişim Tarihi: 11.09.2021)
  • ÖSYM. (2020). 2020 Yükseköğretim Kurumları Sıavı Sayısal Veriler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/yks_sayisal_27072020.pdf. (Erişim Tarihi: 11.09.2021)
  • ÖSYM. (2021). 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı Sayısal Veriler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/sayisal_veriler_28072021.pdf. (Erişim Tarihi: 11.09.2021)
  • Öztürk, N. (2005). İktisadi kalkınmada eğitimin rolü. Sosyoekonomi, 1(1), 27-44.
  • Tan, N. (2003). Anadolu lisesi öğretmenlerinin iş doyumunu etkileyen etmenler (Ankara ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uğurlu, C. T. (2018). Durum (Örnek Olay) çalışması. K. Beycioğlu, N. Özer ve Y. Kondakçı (Ed.), Eğitim yönetiminde araştırma. Ankara: Pegem.
  • Yanpar, T. ve Özen, R. (2004). Üniversite öğrencilerinin lise eğitimini algılamaları ve iyileştirme ile ilgili öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 381- 402.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Anadolu Liseleri Bağlamında Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Sınıf Geçme Sistemine Yönelik Bir Öneri

Yıl 2022, , 40 - 54, 10.06.2022
https://doi.org/10.55150/apjec.1030470

Öz

Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında sınıf geçme ile ilgili esaslar Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği ile düzenlenmektedir. Anadolu Liselerinde öğrenim gören öğrenciler, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği gereği 50 not ortalamasına ulaşmaları durumunda zayıf ders sayılarına bakılmaksızın bir üst sınıfa geçebilmektedirler. Araştırmada, örnek durumlar oluşturularak olası notlar belirlenmiş ve öğrencilerin nasıl sınıf geçtikleri tespit edilmiştir. Buna göre öğrenciler, lise öğrenimleri boyunca Matematik, Fizik, Kimya, Tarih, Coğrafya gibi derslerden hiç başarılı olmasalar bile mezun olabilmektedirler. Oysaki ortaöğretim kurumlarının amaçları arasında ortak bir genel kültür kazandırmak, teknolojiden faydalanarak nitelikli eğitim vermek, yabancı dil öğretmek vb. sayılmaktadır. Zayıf ders sayısına bakılmaksızın ortalama ile öğrencilerin sınıf geçmesinin sayılan hedefleri yakalamayı güçleştirdiği düşünülmektedir. Söz konusu durumun lise mezunu sayısını artırdığı, ancak mezunların niteliğini aşağıya çektiği düşünüldüğünden bu makalede Anadolu Liselerinde çalışan öğretmenlerin görüşleri de alınarak Anadolu Liselerinde sınıf geçme sistemi üzerinde önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akan, D. (2021). Türk eğitim sisteminin örgüt ve yönetim yapısı. N. Can (Ed.), Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Akgündüz, Y. (2020). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel.
  • Aydın, İ. (2016). İş yaşamında stres. Ankara: Pegem.
  • Ayık, Y. Z., Özdemir, A. ve Yavuz, U. (2007). Lise türü ve lise mezuniyet başarısının, kazanılan fakülte ile ilişkisinin veri madenciliği tekniği ile analizi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 441-454.
  • Bayındır, E. (2009). Ortaöğretimde sınıf geçme ve sınav yönetmeliğinin öğrenci başarısına etkisi (Avcılar Lisesi örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Creswell, J. W. (2020). Eğitim araştırmaları. İstanbul: Edam
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin ekonomiye ve kalkınmaya etkisi. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 33-41.
  • Günkör, C. (2017). Eğitim ve kalkınma ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 14-32.
  • Gür, B. S. ve Çelik, Z. (2009). Türkiye’de milli eğitim sistemi: Yapısal sorunlar ve öneriler (Rapor No:1). Ankara: SETA.
  • Karabağ Köse, E., Taş, A., Küçükçene, M., Karataş, E. (2018). Öğretmen motivasyonunu etkileyen faktörlere ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (48), 255-277.
  • Karacabey, M. F. (2021). Nitel veri toplama teknikleri. S. Şen ve İ. Yıldırım (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Karaman, İ., Dilber, R. ve Sönmez E. (2004). Ortaöğretim başarı ölçütleri ile ÖSS puanları arasındaki ilişkinin araştırılması. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (9), 263-269.
  • Kurul, N. (2012). Eğitim finansmanı (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18812&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 (Erişim Tarihi: 3.10.2021)
  • MEB. (2018). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgesi. Erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_02/21173451_ort_ogrtm_hdc_2018.pdf (Erişim Tarihi: 3.10.2021)
  • MEB. (2020). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim. Ankara: Resmi İstatistik Programı Yayını. Erişim adresi: http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf (Erişim Tarihi: 3.10.2021).
  • ÖSYM. (2008). 2008-ÖSYS Başvuru ve Sınavlara İlişkin Sayısal Bilgiler. https://www.osym.gov.tr/Eklenti/387,osssonucfotografsizpps.pps?0 (Erişim Tarihi: 13.05.2022).
  • ÖSYM. (2009). 2009-ÖSYS Başvuru ve Sınavlara İlişkin Sayısal Veriler. https://www.osym.gov.tr/Eklenti/361,osssonucsunum2pps.pps?0 (Erişim Tarihi: 13.05.2022)
  • ÖSYM. (2019). 2019 Yükseköğretim Kurumları Sınavı Sayısal Bilgiler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/YKS/sayisalbilgiler18072019.pdf. (Erişim Tarihi: 11.09.2021)
  • ÖSYM. (2020). 2020 Yükseköğretim Kurumları Sıavı Sayısal Veriler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/yks_sayisal_27072020.pdf. (Erişim Tarihi: 11.09.2021)
  • ÖSYM. (2021). 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavı Sayısal Veriler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/sayisal_veriler_28072021.pdf. (Erişim Tarihi: 11.09.2021)
  • Öztürk, N. (2005). İktisadi kalkınmada eğitimin rolü. Sosyoekonomi, 1(1), 27-44.
  • Tan, N. (2003). Anadolu lisesi öğretmenlerinin iş doyumunu etkileyen etmenler (Ankara ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Uğurlu, C. T. (2018). Durum (Örnek Olay) çalışması. K. Beycioğlu, N. Özer ve Y. Kondakçı (Ed.), Eğitim yönetiminde araştırma. Ankara: Pegem.
  • Yanpar, T. ve Özen, R. (2004). Üniversite öğrencilerinin lise eğitimini algılamaları ve iyileştirme ile ilgili öneriler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 381- 402.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serkan Yüksel 0000-0001-8087-8478

Mustafa Özgenel 0000-0002-7276-4865

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2021
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yüksel, S., & Özgenel, M. (2022). Anadolu Liseleri Bağlamında Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Sınıf Geçme Sistemine Yönelik Bir Öneri. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 5(1), 40-54. https://doi.org/10.55150/apjec.1030470

asos-index.png