ABSTRACT
The purpose of this research is to examine overprotective parental views on students' academic success in the secondary school education program. This study, in which qualitative research method was used, was designed with a phenomenological model. The participants of the research consist of parents of students studying in private and public secondary schools in Istanbul, Sancaktepe and Üsküdar districts in the 2022-2023 academic year. Parental Overprotection Scale was used to determine the parents who would participate in the interview. In addition, a semi-structured interview form was used to reveal extreme parental views. Interviews were held with 23 identified parents regarding their students' success in secondary school education programs. Content analysis technique was used to analyze the data. The findings revealed the students' academic success, the contribution of the secondary school education program to student success, successful student characteristics, teacher characteristics, administrator characteristics, parent characteristics, extreme parenting levels and emotional sharing towards success within the framework of extreme parental views. As a result of the research, it was found that the relevant education program and stakeholders have areas that are open to improvement in order to increase the academic success of students. In this regard, various suggestions have been made to researchers, practitioners and parents.
Bu araştırmanın amacı öğrencilerin ortaokul eğitim programındaki akademik başarılarına yönelik aşırı koruyucu ebeveyn görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışma olgu bilim deseni ile tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2022-2023 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili, Sancaktepe ve Üsküdar ilçelerindeki özel ve devlet ortaokullarında okuyan öğrencilerin ebeveynlerinden oluşmaktadır. Görüşmeye katılacak ebeveynleri tespit etmek amacıyla Ebeveyn Aşırı Korumacılık Ölçeği kullanılmıştır. Buna ilaveten aşırı ebeveyn görüşlerini ortaya koymak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Belirlenen 23 aşırı ebeveyn ile öğrencilerin ortaokul eğitim programlarındaki başarılarına yönelik görüşmeler yapılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular aşırı koruyucu ebeveyn görüşleri çerçevesinde öğrencilerin akademik başarı durumlarını, ortaokul eğitim programının öğrenci başarısına katkısını, başarılı öğrenci özelliklerini, öğretmen özelliklerini, yönetici özelliklerini, veli özelliklerini, aşırı ebeveynlik düzeylerini ve başarıya yönelik duygu paylaşımlarını ortaya koymuştur. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin akademik başarısını artırmaya yönelik ilgili eğitim programının ve paydaşların gelişime açık yönlerinin bulunduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda araştırmacılara, uygulayıcılara ve velilere çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Tez Özeti |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | September 25, 2023 |
Acceptance Date | October 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023 |