BibTex RIS Cite

1980 Sonrası Popüler Romanlar Ve Tasavvuf

Year 2017, Volume: 1 Issue: 2, 13 - 22, 01.07.2017

Abstract

Fransız yazar Stendhal’ın dediği gibi roman, hayata tutulmuş bir aynadır. İnsana ve topluma dâir her şey; tarih, kültür, dil, din, gelenek vs. romanın konusu haline gelebilir. Roman aracılığı ile farklı dönemlerin toplum yapısı, kültürü ve meseleleri hakkında bilgi sahibi olunabilir. Batılılaşmanın getirdiği pozitivizm ve materyalizm gibi akımlarla sosyal ve kültürel hayattan dışlanan din ve tasavvuf, 1950 sonrasında yeniden edebiyatın bütün alanlarında ele alınmaya başlanır. Ancak tasavvufî ve mistik konuların romanlarda yaygınlaşması 1980 sonrasına aittir. Tüm dünyada mânevîyâta duyulan büyük ilgi ile mistik konular açık pazar haline getirilir. Bir süre sonra dinî unsurlar birer “meta”ya dönüştürülerek kapitalist kitle kültürünün hizmetine verilir. Popüler kültürün “halka yönelik” ve dayatmacı kimliğinin etkisi altında günümüze ait bazı tasavvufî romanlarda sanat kaygısının ikinci plana atıldığı görülür. Bu tür popüler romanların yazarları, okuyucularının mânevî ihtiyaçlarını karşılamayı vaat ederek çok satanlar listesine girmeyi her şeyden çok önemser gibidir. Günümüzde, popüler tasavvufî ya da mistik kişilikleri malzeme edinerek kendinden önceki benzer romanların etkisini azaltmak isteyen nice roman yazarının varlığı, edebiyat alanındaki yozlaşmaya örnektir. Böyle bir ortamda tasavvufun da sanatın kazanması mümkün değildir. Söz konusu eserlerin hangi alana hizmet ettiğini ortaya koymak için çalışmada popüler romanların etkileri ve üslupları ele alınacaktır

Popular Novels And Sufism After 1980

Year 2017, Volume: 1 Issue: 2, 13 - 22, 01.07.2017

Abstract

As The French writer Stendhal Said, the novel is a mirror that reflects the life. Everything about humanity and society such as history, culture, language, religion, traditions etc. maybe the subject of a novel. Through a novel, one can get knowledge about the society’s structure, culture and issues of different eras. The religion and the sufism which were excluded by the effects of movements brought by westernization, such as positivism and materialism trends, were again started to handle by the all fields of literature after 1950. But the spread of subjects about sufism and mysticism in novels are belong after the year of 1980. With the great interest in spirituality all over the world, mystical subjects are turned into the open market. After a while, religious factors were converted to “object” and they were given to the service of capitalist mass culture. Under the effect of popular culture’s “public-oriented” and “patronizing character”, it is observed that the art concern was pushed to secondary plan in some of today’s sufistic novels. These kinds of popular authors aim to enter best-selling lists by promising the reader to meet their spiritual needs. Today, the existence of many novelists who try to weaken the effects of the similar novels written before them by exploiting the popular sufists or mystical personalities is an example to the corruption in literature. In such an environment, it is not possible that, neither sufism nor the art can gain. In this article, we will consider the effects and styles of popular novels to demonstrate which areas they serve

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA55FJ49TR
Journal Section Research Article
Authors

Sema Noyan This is me

Publication Date July 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 2

Cite

ISNAD Noyan, Sema. “1980 Sonrası Popüler Romanlar Ve Tasavvuf”. Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi 1/2 (July 2017), 13-22.
Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.