Tarih
boyunca yaratılış ve ırkların varlığı konusunda birçok teori, hipotez ve görüş
insanlığın düşünce ve inanç dünyasını meşgul etmiştir. Ḳur’ân’ı Kerîm’de yoktan
yaratma bir iman konusudur. Yaratma fiili Ḳur’ân’a göre sadece Allah’a aittir.
Ehl-i Kitâb ile Müslümanlar arasında, çeşitli mezhep ve yorumlarında
farklılıklar olmakla birlikte, evrenin ve insanın yaratılışıyla ilgili bu çok
önemli iddialarda aynı ortak görüş mevcuttur.
Ḳur’ân, ırkları değil, ırkçılığı
reddetmektedir. Irkların varlığı bir âyet olması itibariyle yaratılış
programının bir parçası durumundadır. Nitekim insanlar, Ḳur’ân’a göre aynı
kaynaktan yaratılmışlar, aralarında fizyolojik ya da biyolojik bir üstünlük
yoktur. Üstünlüğün tek ölçüsü ise takvadır/sorumluluk bilincidir.
Memlükler devri, İslâmî ilimlerdeki gelişme
bakımından İslâm tarihinin en parlak dönemlerinden biridir. Bu dönemde ḳıraat, tefsir, hadis ve fıḳıh alanlarında önemli âlimler yetişmiştir. Rivayet,
dirâyet ve aḥkâm tefsirlerinin güzel örneklerinin yazıldığı bu dönemin en meşhur
müfessirlerinden birisi Endülüs menşeli el-Ḳurṭûbî’dir.
el-Ḳurṭûbî,
“el-Câmiʿu li-aḥkâmi’l-Ḳur’ân” adlı eserinde Hz. Âdem ve eşi Hz.
Havva’nın yaratılışı ve ırklarla ilgili âyetleri, Ḳur’ân çerçevesinde ve
rivayetlere dayanarak ele almış ve yorumlamıştır. Buna göre Allah, insanları tek bir nefisten yaratmıştır. Bu
nefisten maksat da Hz. Âdem’dir. Hz. Ḥavva, Hz. Âdem’i teskin etmek/yatıştırmak
için Hz. Âdem’in alt kaburga kemiğinden yaratılmıştır. İnsanlar, yeryüzüne Hz.
Âdem ile Hz. Ḥavva’dan çoğalarak yayılmışlardır.
Yine Ḳurṭûbî’ye göre, Ḳur’ân’ın ortaya koyduğu ilkeler bakımından insanlar
arasında ırk, renk, cinsiyet ve coğrafya farklılığı gibi fiziksel sebeplere
bağlı bir değer hiyerarşisinden söz edilemez. Ancak takvaya bağlı olarak ruhlar
arasında derece farkından söz edilebilir. Toplulukların varlığı sadece tanışmak, bilişmek içindir; asla üstünlük için
değildir. Bütün bunlar, her şeyi tedbir eden/yöneten yaratıcının (varlığının)
en açık bir kanıtıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 3 |
Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.