This study aims to evaluate the Hafız Project, implemented in Türkiye’s Imam Hatip Secondary Schools since the 2014-2015 academic year, from the perspective of teachers. This project integrates the memorization of the Quran into formal education, with the goal of supporting students' religious and academic development. The research employed a case study design, combining qualitative and quantitative methods. Views from 28 teachers at Şehit Ömer Halisdemir Imam-Hatip Secondary School in Cizre, Şırnak, were gathered through semi-structured interviews and surveys. Findings indicate that teachers highlight psychological and pedagogical challenges arising from the young age of students as primary difficulties in Hafız education. Curriculum intensity, high project expectations, and lack of parental involvement were also identified as significant issues. Discrepancies in student selection processes and partial inconsistencies regarding the suitability of interviews suggest a need for re-evaluation of these procedures. Teachers reported that the project offers positive contributions, such as boosting students' self-confidence, fostering disciplined study habits, and developing a sense of social responsibility. However, to sustain these benefits, it is crucial to address existing shortcomings, improve implementation processes, strengthen collaboration among teachers, students, and families, and establish support mechanisms, particularly for students' psychological needs. The study provides recommendations for the project's more effective implementation.
Religious Education Formal Education Hafiz Education Hafiz Project in Formal Education Teachers
Bu çalışma, Türkiye'de 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İmam Hatip Ortaokullarında uygulanmaya başlanan ve Kur'an-ı Kerim ezberini örgün eğitimle bütünleştiren Hafızlık Projesi'ni öğretmen bakış açısından değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Projenin, öğrencilerin hem dini hem de akademik gelişimlerini desteklemeyi hedeflediği belirtilmektedir. Araştırma, nitel ve nicel yöntemleri birleştiren bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Şırnak ili Cizre ilçesindeki Şehit Ömer Halisdemir İmam-Hatip Ortaokulu'nda görevli 28 öğretmenin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşmeler ve anketler aracılığıyla toplanmıştır. Bulgulara göre, öğretmenler hafızlık eğitiminde karşılaşılan başlıca zorluklar arasında öğrencilerin yaşının küçüklüğünden kaynaklanan psikolojik ve pedagojik sorunları vurgulamaktadır. Ders programı yoğunluğu, projenin yüksek beklentileri ve aile ilgisizliği de önemli sorunlar arasında yer almaktadır. Öğrenci seçim süreçlerindeki farklı görüşler ve mülakatların amaca uygunluğu konusundaki kısmi uyumsuzluklar, sürecin gözden geçirilmesi gerektiğini işaret etmektedir. Öğretmenler, projenin öğrencilerin özgüvenlerini artırma, disiplinli çalışma alışkanlığı kazandırma ve toplumsal sorumluluk bilincini geliştirme gibi olumlu katkılar sağladığını ifade etmektedir. Ancak bu avantajların sürdürülebilirliği için mevcut eksikliklerin giderilmesi, uygulama süreçlerinin iyileştirilmesi, öğretmen-öğrenci-aile iş birliğinin güçlendirilmesi ve özellikle öğrencilerin psikolojik ihtiyaçlarına yönelik destek mekanizmalarının oluşturulması gerektiği vurgulanmaktadır. Çalışma, projenin daha etkin yürütülmesi için gelişim ve iyileştirme önerileri sunmaktadır.
Din Eğitimi Örgün Eğitim Hafızlık Eğitimi Örgün Eğitimde Hafızlık Projesi Öğretmen Görüşleri
Şırnak Üniversitesi Etik Kurulu Onayı ve Etik Beyan eklenmiştir.
Şırnak Üniversitesi Etik Kurulu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies (Other), Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 17, 2025 |
Submission Date | July 16, 2025 |
Acceptance Date | August 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |