The soft power, which began to be used by Joseph Nye in the 1990s, has recently become one of the popular concepts of international relations literature. Soft power is defined as getting what you want through attraction. Soft power stems from the characteristics of a nation such as policies, culture, institutions and values. Nation branding is defined as the directing and coordinating of all activities carried out with the aim of becoming a nation brand within the framework of certain techniques and methods. Germany is at the forefront of the nation brand indexes as a developed country with the negative traces of the past, the initiative of the state and the private sector and diligent, disciplined and high quality products. Turkey has started to take place in the index with particular emphasis on nation branding initiatives in the last period but has not yet reached the desired level. This study tries to show the use of soft power as nation branding tool through Germany that is good example of nation brand and Turkey, which needs more improvements in this subject.
Joseph
Nye tarafından 1990’lı yıllarda kullanılmaya başlayan yumuşak güç, uluslararası
ilişkiler literatürünün son dönemde popüler kavramlarından biri haline
gelmiştir. Yumuşak güç, temel olarak istediklerini cazibe yoluyla elde etmek
olarak tanımlanmaktadır. Yumuşak güç bir ulusun politikaları, kültürü, kurumları,
değerleri gibi özelliklerinden kaynaklanmaktadır. Ulus markalama ise ulus
marka olma amacıyla yapılan tüm faaliyetlerin belirli teknikler ve yöntemler
çerçevesinde tek bir elden yönlendirilmesi ve eş güdümlü şekilde idare edilmesi
olarak tanımlanmaktadır. Almanya geçmişin olumsuz izlerini, devlet
ve özel sektörün inisiyatifi ile çalışkan, disiplinli, kaliteli ürünlere sahip
gelişmiş bir ülke olarak günümüzde ulus marka endekslerinde ilk sıralarda yer
almaktadır. Türkiye ise son dönemde ulus markalama girişimlerine ağırlık
vererek endekslerde yer almaya başlamıştır ancak istenilen seviyeye henüz
ulaşabilmiş değildir. Bu çalışma ile ulus markalamanın bir yumuşak güç aracı
olarak kullanılmasına iyi bir örnek olan Almanya ve bu konuda gelişme sağlaması
gereken Türkiye ulus markaları değerlendirilmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Relations |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |