The purpose of the present study was to assess the efficiency of the training programme about the management of the certain injuries for the children. This school-based quasi-experimental study was conducted with 131 children between the ages of 8-11 years. First-aid training programme included the most frequent emergency situations which the children possibly encountered at school or in their daily lives. The training programme consisting of eight modules covered theoretical knowledge, videos, songs and performing of required skills in a given scenario companied by the clown. Theoretical knowledge and practical skills were assessed via questionnaire developed for the study and observations. The mean age of the participants was 8.18 ± 2.82 years and 52.6% of them were girls. The rate of students answering the questions of information form correctly in pretest ranged between 20.6% - 81.7% whereas it was varied between 71.8% - 100% in post test. The success rates of students in the assessment of the practical skills were 85% for reporting emergency situations, 100% for epistaxis, 82% for bleeding and 86% for airway obstruction. This training programme was observed as effective to acquire required skills for certain medical conditions.
Bu çalışmanın amacı, günlük yaşamda sıklıkla karşılaşıbilecek yaralanmaların yönetimi konusunda okul çocuklarına yönelik hazırlanan eğitim programının etkinliğini değerlendirmektir. Okul temelli yarı deneysel bu çalışma, 8-11 yaş arası 131 öğrenci ile gerçekleştirildi. İlkyardım eğitim programı, çocukların okulda ve günlük yaşamda en sık karşılacağı acil durumları içeriyordu. Bunlar; burun kanaması, burkulmalar, kırıklar, yanık, arı sokması, kesikler ve solunum yolunda yabancı cisim. Sekiz modülden oluşan eğitim programı teorik bilgi, video, şarkı ve palyaçonun eşlik ettiği senaryoda çocukların becerileri uygulamasını içeriyordu. Eğitim sonunda bilgi ve beceriler, çalışma için geliştirilen anket formu ve gözlem yoluyla değerlendirildi. Katılımcıların yaş ortalaması 8.18 ± 2.82 yıldı ve %52.6’sı kızdı. Bilgi formundaki soruları ön-testte doğru cevaplayan öğrencilerin oranı %20.6 - %81.7 arasında değişmekte iken son-testte %71.8 - %100 arasında değişiyordu. Eğitim sonrası beceriler değerlendirildiğinde, katılımcılar, acil çağrı bildirmede %85, burun kanaması %100, kanamalarda %82, solunum yolu tıkanmalarında %86 başarılı oldular. Artan yaşla birlikte teorik bilgi ve becerilerde başarı da arttı ancak cinsiyetler arasında farlılık yoktu. Yaşa uygun ilkyardım eğitimleri, öğrencileri günlük yaşamda öngörülemeyen yaralanmalara hazırlamada faydalı olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 7, 2023 |
Publication Date | December 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |
CC-BY-4.0 Lisence
Creative Commons
The source may be copied, edited, distributed and reused, including for commercial purposes, provided that attribution is given.