Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞAL LİFLER İLE BOYARMADDELERİN BULUŞTUĞU ORGANİK İFADELER: BİR LİF SANATI ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 39, 25.01.2024
Bu makale için 1 Ekim 2024 tarihinde bir düzeltme yayımlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/art7/issue/87548/1567262

Öz

Hayatımızın çoğu alanında kullanıyor olduğumuz tekstil ürünlerinin sanata dönüşmüş versiyonudur: lif sanatı. Tekstil malzemelerinin pek çok farklı metotla işlenmesiyle hayata geçirilen bu sanat türü, son yıllarda sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada da doğal hammaddeler kullanılmış ve çeşitli teknikler kullanılarak, hamile bir kadın ve doğacak çocuğunu sembolize eden bir büst oluşturulmuştur. Bu lif sanatı çalışmasında, doğal hammaddelerin kullanılmasının yanı sıra, renklendirmeler doğal boyarmaddeler kullanılarak yapılmıştır. Makale içerisinde kullanılan hammaddeler, boyarmaddeler ve yöntemler hakkında detaylı bilgiler yapılmış, nihai ürün görselleri paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adanır, E. Ö. (2015). Tekstil Lifleri (2. Basım b.). İzmir: Mungan Kavram Yayınevi.
  • Allafi, F., Hossain, M. S., Lalung, J., Shaah, M., Salehabadi, A., Ahmad, M. I., & Shadi, A. (2022). Advancements in applications of natural wool fiber. Journal of Natural Fibers, 19(2), 497-512.
  • Arslan, C. (2018). Lif Sanatına Kuramsal Bakış. Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), s. 86-97.
  • Atalan, D. N. & Üzümcü, B. (2022). Doğal Lifler Ve Doğal Boyar Maddeler Kullanılarak Oluşturulan Bir Lif Sanatı Çalışmasının Oluşum Süreci: Suyun Ötesinde. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 4 (3), 207-220. doi: 10.54976/tjfdm.1128677.
  • Bayram, S. E., Özeker, E., & Elmacı, Ö. L. (2013). Fonksiyonel Gıdalar ve Çilek. Akademik Gıda, 11(2), s. 131-137. Benli, H. (2017). Amerikan Sarmaşığı (Parthenocissus Quinquefolia L.) Bitkisinin Yünü Boyama Özelliklerinin Araştırılması. Tekstil ve Mühendis, 24(106), s. 54-61.
  • Dolmaz, M. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. International Journal of Social Science Research, 7(2), s. 385-389.
  • Dumanoğlu, Z., & Geren, H. (2019). Horozibiği (Amaranthus mantegazzianus)’nde Farklı Azot ve Fosfor Seviyelerinin Ot Verimi ve Bazı Silaj Özelliklerine Etkisi. Ege Üniv. Ziraat Fak. Derg., 56(1), s. 5-52.
  • Erim, Ö. U. (2019). Sanatsal Bir İfade Aracı Olarak Tekstil. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 8(54), s. 263-273. doi: 10.7816/idil-08-54-18
  • Fan, J., Yang, X., & Liu, Y. (2019). Fractal Calculus for Analysis of Wool Fiber: Mathematical Insight of Its Biomechanism. JEFF, 14, https://doi.org/10.1177/1558925019872200.
  • Genç, M. (2020). Keçede Kökboya Kullanımı. Folklor Akademi Dergisi, 3(4), s. 33-52.
  • Gök, O., Özdemir, H., & Özdemir, G. (2019). İğneleme Tekniği Kullanılarak Keçe Uygulamaları. Ulusal Çukurova Tekstil Kongresi (s. 560-569). Adana: UÇTEK.
  • Jorayev, Ö. E. (2019). Tapestry Sanatı ve Türkiye’de Gelişim Süreci. Sanat-Tasarım Dergisi, (10), s. 47-54.
  • Keskin, B., Temel, S., Tosun, R., & Çakmakçı, S. (2020). Sulu ve Kuru Koşullarda Yetiştirilen Bazı Horoz İbiği Çeşitlerinin Tohum ve Samanında Yem Kalite Özelliklerinin Belirlenmesi. Uluslararası Tarım ve Yaban Hayatı Bilimleri Dergisi, 6(3), s. 625- 637.
  • Koşar, S. T. (2019). Lif Sanatında Hacimin Etkisine Farklı Bir Yaklaşım: Keçenin Sanat Objesine Dönüşümü. İdil, 8(53), s. 81-91.
  • Lord, P. R. (Ed.). (2003). Handbook of Yarn Production: Technology, Science and Economics. Elsevier.
  • Mangut, M., & Karahan, N. (2016). Doğal Lifler. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • MEGEP. (2011). Tekstil Lifleri. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Oyman, N. R. (2012). Lif Sanatında Doğal Malzeme Kullanımı ve Çevresel Sanat Ürünleri. Akdeniz Sanat, 4(8), s. 4-8.
  • Özkan, Y. (2018). Tagetes erecta L. (Kadife Çiçeği)' nin Kimyasal Yapısı ve Antioksidan Kapasitesi. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özlü, P. G., & Sevinir, S. D. (2017). Yaratıcı Uygulama Temelli Giysi Tasarımlarının Görsel Nitelikli Göstergeler Üzerinden Betimlenmesi. SDÜ-ART-E, 10(19), 216-241.
  • PLANTS, U. N. United States Department of Agriculture Natural Resources Conservation Servise. https://plants.usda.gov [Erişim: 20.11.2023].
  • Sakalauskaite, J. (2012). Lif Sanatı'nın Kavramsal Sanatla İlişkisi. 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu. İzmir.
  • Simpson, W. S., & Crawshaw, G. (Eds.). (2002). Wool: Science and Technology. Elsevier.
  • Tan, M., Gül, Z. D., & Çoruh, İ. (2012). Horozibiği (Amaranthus retroflexus L.) ve Sirken (Chenepodium album L.) Yabancı Otlarının Silaj Değerlerinin Belirlenmesi. Atatürk Üniv. Ziraat Fak. Derg., 43(1), s. 43-47.
  • TDK. (2019). Türk Dil Kurumu: https://sozluk.gov.tr/ [Erişim: 20.11.2023]
  • Torgan, E., & Karadağ, R. (2017). Doğal Boyaların Günümüz Tekstillerinde Kullanımı ve Sürdürülebilirliği: Armaggan Koleksiyonu. II. Uluslararası Akdeniz Sanat Sempozyumu (s. 82-86). Antalya: Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanlığı & Kültür- Sanat Araştırma ve Uygulama Merkezi (KÜSAM).
  • Yaşar, N. (2016). Lif Sanatının Öncülerinden Ed Rossbach. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(14), s. 1-16.

ORGANIC EXPRESSIONS WHERE NATURAL FIBERS AND DYESTUFFS MEET: AN EXAMPLE OF FIBER ART

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 30 - 39, 25.01.2024
Bu makale için 1 Ekim 2024 tarihinde bir düzeltme yayımlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/art7/issue/87548/1567262

Öz

Fiber art is the version of textile products that we use in most areas of our lives, transformed into art. This type of art, which is realized by processing textile materials with many different methods, has been frequently encountered in recent years. In this work, natural raw materials were used and various techniques were used to create a bust symbolizing a pregnant woman and her future child. In this fiber art work, in addition to the use of natural raw materials, coloring was done using natural dyestuffs. In the article, detailed information about the raw materials, dyestuffs and methods used, and images of the final product are shared.

Kaynakça

  • Adanır, E. Ö. (2015). Tekstil Lifleri (2. Basım b.). İzmir: Mungan Kavram Yayınevi.
  • Allafi, F., Hossain, M. S., Lalung, J., Shaah, M., Salehabadi, A., Ahmad, M. I., & Shadi, A. (2022). Advancements in applications of natural wool fiber. Journal of Natural Fibers, 19(2), 497-512.
  • Arslan, C. (2018). Lif Sanatına Kuramsal Bakış. Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(1), s. 86-97.
  • Atalan, D. N. & Üzümcü, B. (2022). Doğal Lifler Ve Doğal Boyar Maddeler Kullanılarak Oluşturulan Bir Lif Sanatı Çalışmasının Oluşum Süreci: Suyun Ötesinde. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 4 (3), 207-220. doi: 10.54976/tjfdm.1128677.
  • Bayram, S. E., Özeker, E., & Elmacı, Ö. L. (2013). Fonksiyonel Gıdalar ve Çilek. Akademik Gıda, 11(2), s. 131-137. Benli, H. (2017). Amerikan Sarmaşığı (Parthenocissus Quinquefolia L.) Bitkisinin Yünü Boyama Özelliklerinin Araştırılması. Tekstil ve Mühendis, 24(106), s. 54-61.
  • Dolmaz, M. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. International Journal of Social Science Research, 7(2), s. 385-389.
  • Dumanoğlu, Z., & Geren, H. (2019). Horozibiği (Amaranthus mantegazzianus)’nde Farklı Azot ve Fosfor Seviyelerinin Ot Verimi ve Bazı Silaj Özelliklerine Etkisi. Ege Üniv. Ziraat Fak. Derg., 56(1), s. 5-52.
  • Erim, Ö. U. (2019). Sanatsal Bir İfade Aracı Olarak Tekstil. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 8(54), s. 263-273. doi: 10.7816/idil-08-54-18
  • Fan, J., Yang, X., & Liu, Y. (2019). Fractal Calculus for Analysis of Wool Fiber: Mathematical Insight of Its Biomechanism. JEFF, 14, https://doi.org/10.1177/1558925019872200.
  • Genç, M. (2020). Keçede Kökboya Kullanımı. Folklor Akademi Dergisi, 3(4), s. 33-52.
  • Gök, O., Özdemir, H., & Özdemir, G. (2019). İğneleme Tekniği Kullanılarak Keçe Uygulamaları. Ulusal Çukurova Tekstil Kongresi (s. 560-569). Adana: UÇTEK.
  • Jorayev, Ö. E. (2019). Tapestry Sanatı ve Türkiye’de Gelişim Süreci. Sanat-Tasarım Dergisi, (10), s. 47-54.
  • Keskin, B., Temel, S., Tosun, R., & Çakmakçı, S. (2020). Sulu ve Kuru Koşullarda Yetiştirilen Bazı Horoz İbiği Çeşitlerinin Tohum ve Samanında Yem Kalite Özelliklerinin Belirlenmesi. Uluslararası Tarım ve Yaban Hayatı Bilimleri Dergisi, 6(3), s. 625- 637.
  • Koşar, S. T. (2019). Lif Sanatında Hacimin Etkisine Farklı Bir Yaklaşım: Keçenin Sanat Objesine Dönüşümü. İdil, 8(53), s. 81-91.
  • Lord, P. R. (Ed.). (2003). Handbook of Yarn Production: Technology, Science and Economics. Elsevier.
  • Mangut, M., & Karahan, N. (2016). Doğal Lifler. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • MEGEP. (2011). Tekstil Lifleri. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Oyman, N. R. (2012). Lif Sanatında Doğal Malzeme Kullanımı ve Çevresel Sanat Ürünleri. Akdeniz Sanat, 4(8), s. 4-8.
  • Özkan, Y. (2018). Tagetes erecta L. (Kadife Çiçeği)' nin Kimyasal Yapısı ve Antioksidan Kapasitesi. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özlü, P. G., & Sevinir, S. D. (2017). Yaratıcı Uygulama Temelli Giysi Tasarımlarının Görsel Nitelikli Göstergeler Üzerinden Betimlenmesi. SDÜ-ART-E, 10(19), 216-241.
  • PLANTS, U. N. United States Department of Agriculture Natural Resources Conservation Servise. https://plants.usda.gov [Erişim: 20.11.2023].
  • Sakalauskaite, J. (2012). Lif Sanatı'nın Kavramsal Sanatla İlişkisi. 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu. İzmir.
  • Simpson, W. S., & Crawshaw, G. (Eds.). (2002). Wool: Science and Technology. Elsevier.
  • Tan, M., Gül, Z. D., & Çoruh, İ. (2012). Horozibiği (Amaranthus retroflexus L.) ve Sirken (Chenepodium album L.) Yabancı Otlarının Silaj Değerlerinin Belirlenmesi. Atatürk Üniv. Ziraat Fak. Derg., 43(1), s. 43-47.
  • TDK. (2019). Türk Dil Kurumu: https://sozluk.gov.tr/ [Erişim: 20.11.2023]
  • Torgan, E., & Karadağ, R. (2017). Doğal Boyaların Günümüz Tekstillerinde Kullanımı ve Sürdürülebilirliği: Armaggan Koleksiyonu. II. Uluslararası Akdeniz Sanat Sempozyumu (s. 82-86). Antalya: Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanlığı & Kültür- Sanat Araştırma ve Uygulama Merkezi (KÜSAM).
  • Yaşar, N. (2016). Lif Sanatının Öncülerinden Ed Rossbach. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(14), s. 1-16.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Altınay Sayar 0000-0001-5528-3931

Memik Bünyamin Üzümcü 0000-0002-5741-1199

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2023
Kabul Tarihi 25 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sayar, A., & Üzümcü, M. B. (2024). DOĞAL LİFLER İLE BOYARMADDELERİN BULUŞTUĞU ORGANİK İFADELER: BİR LİF SANATI ÖRNEĞİ. ART7 Sanat Ve İletişim Dergisi, 1(1), 30-39.