Bu çalışmada, illüstrasyonda kullanılan temel ızgara sistemleri ve düzensiz alt bölüm tekniği örneklerle incelenip analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı, makale konusu olan sistem ve tekniklerin kompozisyonu nasıl etkilediğini incelemek ve illüstratörlere sağlayabileceği faydaları ortaya koymaktır. Çalışma ile ilgili literatür taraması yapılarak, temel ızgara sistemlerinde kullanılan beş ızgara türü için farklı illüstratörlerden beş illüstrasyon ve düzensiz alt bölüm tekniği için farklı illüstratörlerden üç illüstrasyon örneklem olarak seçilmiş, bu çizimler görsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Sonuç olarak, temel ızgara sistemlerinin klasik kompozisyon ilkelerini vurgulayan denge ve uyum sağlayan illüstrasyonlar oluşturmak için kullanılabileceği; düzensiz alt bölüm tekniğinin daha deneysel ve özgün kompozisyonlar oluşturmak için tercih edilebileceği görülmüştür. Bu teknikler, illüstratörlerin görsel dil geliştirmelerine ve daha etkili illüstrasyonlar oluşturmalarına katkı sağlayabilmektedir.
In this study, basic grid systems and the informal subdivision technique in illustration have been examined and analyzed with examples. The aim of the study is to investigate how the systems and techniques under discussion affect composition and to delineate the benefits they may offer to illustrators. A literature review related to the study was conducted, and five illustrations from different illustrators were selected as samples for the five grid types used in basic grid systems, and three illustrations from different illustrators were selected as samples for the informal subdivision technique. These drawings were examined using the visual analysis method. As a result, it has been observed that basic grid systems can be used to create illustrations that emphasize balance and harmony, reflecting classical composition principles, while the informal subdivision technique may be preferred for creating more experimental and original compositions. These techniques can contribute to the development of illustrators’ visual language and the creation of more effective illustrations..
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Design (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |