Research Article
BibTex RIS Cite

İLLÜSTRASYONDA KULLANILAN TEMEL IZGARA SİSTEMLERİ VE DÜZENSİZ ALT BÖLÜM TEKNİĞİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 27, 30.06.2024
https://doi.org/10.57165/artgrid.1337368

Abstract

Bu çalışmada, illüstrasyonda kullanılan temel ızgara sistemleri ve düzensiz alt bölüm tekniği örneklerle incelenip analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı, makale konusu olan sistem ve tekniklerin kompozisyonu nasıl etkilediğini incelemek ve illüstratörlere sağlayabileceği faydaları ortaya koymaktır. Çalışma ile ilgili literatür taraması yapılarak, temel ızgara sistemlerinde kullanılan beş ızgara türü için farklı illüstratörlerden beş illüstrasyon ve düzensiz alt bölüm tekniği için farklı illüstratörlerden üç illüstrasyon örneklem olarak seçilmiş, bu çizimler görsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Sonuç olarak, temel ızgara sistemlerinin klasik kompozisyon ilkelerini vurgulayan denge ve uyum sağlayan illüstrasyonlar oluşturmak için kullanılabileceği; düzensiz alt bölüm tekniğinin daha deneysel ve özgün kompozisyonlar oluşturmak için tercih edilebileceği görülmüştür. Bu teknikler, illüstratörlerin görsel dil geliştirmelerine ve daha etkili illüstrasyonlar oluşturmalarına katkı sağlayabilmektedir.

References

  • KAYNAKLAR Aisleone. (2010). Bauen+Wohnen. Aisleone: https://www.aisleone.net/2010/04/13/bauenwohnen/ adresinden alındı, Erişim tarihi: Nisan 2013.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2011). Tipografinin Temelleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Sayfa Düzeni. İstabul: Literatür Yayınları. Berk, N. (1972). Resim Bilgisi. Ankara: Varlık Yayınevi.
  • Beyoğlu, A. (2016). Sanat Eğitiminde Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin Eserleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), 360-382.
  • Carousel, S. (2013). Challenge 37. Square Carousel: https://www.squarecarousel.com/tagged/Challenge%252037 adresinden alındı
  • Ciesemier, K. (2012). Star Gazer. Kalidraws: http://kalidraws.blogspot.com/2012/08/star-gazer.html adresinden alındı Erişim tarihi: Ağustos, 2018.
  • Commons, W. (2012). 14th-century painters - Les Très Belles Heures de Notre Dame de Jean de Berry. Wikimedia Commons: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:14th-century_painters_-_Les_Tr%C3%A8s_Belles_Heures_de_Notre_Dame_de_Jean_de_Berry_-_WGA16014.jpg adresinden alındı, Erişim tarihi: Nisan 2017.
  • Favre, M. (2022). Grids. Twitter: https://twitter.com/malikafavre/status/1596469849827545092?s=46&t=_sYA3qvh8Npq2JAqLT3UbA adresinden alındı, Erişim tarihi: 26 Kasım 2023.
  • Gielo-Perczak K. (2001) The golden section as a harmonizing feature of human dimensions and workplace design. Theoretical Issues in Ergonomics Science. 2(4): 336-351.
  • Kesgin, R. (2021). Yazı Okunabilirliğine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Akademik Sanat, (13), 79-93.
  • Krauss, R. (1979). Grids. The MIT Press, 50-64.
  • Kreafolk. (2022). 5 Major Tips for Using Grids in Graphic Design. Kreafolk : https://kreafolk.com/blogs/articles/grids-graphic-design adresinden alındı, Erişim tarihi: 17 Kasım 2022.
  • Livio, M. (2002). The Golden Ratio, The Story of Phi, the World’s Most Astonishing Number. New York: Broadway Books.
  • Loomis, A. (1947). Creative Illustration. New York: The Viking Press.
  • Mansion, M. (2023). Grids in Nature, Design and Generative Art. Creative Pinellas: https://creativepinellas.org/magazine/grids-in-nature-design-and-generative-art/ adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Nisan 2023.
  • Molinet, J. (2018). About. lebureau: https://lebureau.tv/aboutcontact adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Haziran 2023.
  • Molinet, J. (2018). Fuego Amigo - Centro Cultural Recoleta. Le Bureau: https://lebureau.tv/el-recoleta adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Nisan 2023.
  • Müller-Brockmann, J. (1981). Grid ve Tasarım Felsefesi. Grafik Tasarım Kuramı: Tasarım Alanında Okumalar (s. 63). içinde İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Müller-Brockmann, J. (2009). Raster Systeme für die visuelle Gestaltung. Switzerland: Arthur Niggli. Nyari, D. (2014, Ağustos 22). The Man Who Knew It All | Tutorial. Behance: https://www.behance.net/gallery/19238069/The-Man-Who-Knew-It-All-Tutorial adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023.
  • Rothfeld, R. L. (2015). Advancing Web-based Dashboards: Providing Contextualised Comparisons in an Air Traffic Discovery Dashboard . İskoçya: University of Glasgow, Degree of Master of Science .
  • Sarıkavak, N. (2018). Gutenberg Tipografisinden Çağdaş İletişim Tasarımına. Konya Sanat (1), 8-27.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sprague, C. (2018). About Union Haus (Calvin Sprague). Union Haus: https://www.unionhaus.com/about adresinden alındı
  • Sprague, C. (2022). Expedition Clean World. Calvin Sprague : https://calvinsprague.com/projects/expedition-clean-world/ adresinden alındı, Erişim tarihi: 21 Nisan 2023.
  • Stipancic-Klaic, I., & Matotek, J. (2010). The Golden Ratio. 14th International Conference on Geometry and Graphic, (s. 1-10). Kyoto.
  • Studio, O. (2020). Golden Ratio in Architecture. Medium: https://outlines-studio.medium.com/architecture-between-art-and-science-22d69499a7f4 adresinden alındı, Erişim tarihi: 11 Ağustos 2023.
  • Van Essendelft, A. (2020). The Golden Ratio: Mathematics in Nature and Art.
  • Walters, J. L. (2020). Malika Favre: Gridlocked. Eye Magazine: https://www.eyemagazine.com/feature/article/malika-favre-gridlocked adresinden alındı
  • Williamson H., J. (1986). The Grid: History, Use, and Meaning. Design Issues, 15-30.
  • Xin, Z. (2020). Analysis of the Design Methodology “Grid System” with Internationalism Characteristic. Learning & Education, 167-169.

EXAMINATION OF BASIC GRID SYSTEMS AND INFORMAL SUBDIVISION TECHNIQUE USED IN ILLUSTRATION

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 27, 30.06.2024
https://doi.org/10.57165/artgrid.1337368

Abstract

In this study, basic grid systems and the informal subdivision technique in illustration have been examined and analyzed with examples. The aim of the study is to investigate how the systems and techniques under discussion affect composition and to delineate the benefits they may offer to illustrators. A literature review related to the study was conducted, and five illustrations from different illustrators were selected as samples for the five grid types used in basic grid systems, and three illustrations from different illustrators were selected as samples for the informal subdivision technique. These drawings were examined using the visual analysis method. As a result, it has been observed that basic grid systems can be used to create illustrations that emphasize balance and harmony, reflecting classical composition principles, while the informal subdivision technique may be preferred for creating more experimental and original compositions. These techniques can contribute to the development of illustrators’ visual language and the creation of more effective illustrations..

References

  • KAYNAKLAR Aisleone. (2010). Bauen+Wohnen. Aisleone: https://www.aisleone.net/2010/04/13/bauenwohnen/ adresinden alındı, Erişim tarihi: Nisan 2013.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2011). Tipografinin Temelleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Sayfa Düzeni. İstabul: Literatür Yayınları. Berk, N. (1972). Resim Bilgisi. Ankara: Varlık Yayınevi.
  • Beyoğlu, A. (2016). Sanat Eğitiminde Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin Eserleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), 360-382.
  • Carousel, S. (2013). Challenge 37. Square Carousel: https://www.squarecarousel.com/tagged/Challenge%252037 adresinden alındı
  • Ciesemier, K. (2012). Star Gazer. Kalidraws: http://kalidraws.blogspot.com/2012/08/star-gazer.html adresinden alındı Erişim tarihi: Ağustos, 2018.
  • Commons, W. (2012). 14th-century painters - Les Très Belles Heures de Notre Dame de Jean de Berry. Wikimedia Commons: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:14th-century_painters_-_Les_Tr%C3%A8s_Belles_Heures_de_Notre_Dame_de_Jean_de_Berry_-_WGA16014.jpg adresinden alındı, Erişim tarihi: Nisan 2017.
  • Favre, M. (2022). Grids. Twitter: https://twitter.com/malikafavre/status/1596469849827545092?s=46&t=_sYA3qvh8Npq2JAqLT3UbA adresinden alındı, Erişim tarihi: 26 Kasım 2023.
  • Gielo-Perczak K. (2001) The golden section as a harmonizing feature of human dimensions and workplace design. Theoretical Issues in Ergonomics Science. 2(4): 336-351.
  • Kesgin, R. (2021). Yazı Okunabilirliğine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Akademik Sanat, (13), 79-93.
  • Krauss, R. (1979). Grids. The MIT Press, 50-64.
  • Kreafolk. (2022). 5 Major Tips for Using Grids in Graphic Design. Kreafolk : https://kreafolk.com/blogs/articles/grids-graphic-design adresinden alındı, Erişim tarihi: 17 Kasım 2022.
  • Livio, M. (2002). The Golden Ratio, The Story of Phi, the World’s Most Astonishing Number. New York: Broadway Books.
  • Loomis, A. (1947). Creative Illustration. New York: The Viking Press.
  • Mansion, M. (2023). Grids in Nature, Design and Generative Art. Creative Pinellas: https://creativepinellas.org/magazine/grids-in-nature-design-and-generative-art/ adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Nisan 2023.
  • Molinet, J. (2018). About. lebureau: https://lebureau.tv/aboutcontact adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Haziran 2023.
  • Molinet, J. (2018). Fuego Amigo - Centro Cultural Recoleta. Le Bureau: https://lebureau.tv/el-recoleta adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Nisan 2023.
  • Müller-Brockmann, J. (1981). Grid ve Tasarım Felsefesi. Grafik Tasarım Kuramı: Tasarım Alanında Okumalar (s. 63). içinde İstanbul: Espas Sanat Kuram Yayınları.
  • Müller-Brockmann, J. (2009). Raster Systeme für die visuelle Gestaltung. Switzerland: Arthur Niggli. Nyari, D. (2014, Ağustos 22). The Man Who Knew It All | Tutorial. Behance: https://www.behance.net/gallery/19238069/The-Man-Who-Knew-It-All-Tutorial adresinden alındı, Erişim tarihi: 22 Ağustos 2023.
  • Rothfeld, R. L. (2015). Advancing Web-based Dashboards: Providing Contextualised Comparisons in an Air Traffic Discovery Dashboard . İskoçya: University of Glasgow, Degree of Master of Science .
  • Sarıkavak, N. (2018). Gutenberg Tipografisinden Çağdaş İletişim Tasarımına. Konya Sanat (1), 8-27.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sprague, C. (2018). About Union Haus (Calvin Sprague). Union Haus: https://www.unionhaus.com/about adresinden alındı
  • Sprague, C. (2022). Expedition Clean World. Calvin Sprague : https://calvinsprague.com/projects/expedition-clean-world/ adresinden alındı, Erişim tarihi: 21 Nisan 2023.
  • Stipancic-Klaic, I., & Matotek, J. (2010). The Golden Ratio. 14th International Conference on Geometry and Graphic, (s. 1-10). Kyoto.
  • Studio, O. (2020). Golden Ratio in Architecture. Medium: https://outlines-studio.medium.com/architecture-between-art-and-science-22d69499a7f4 adresinden alındı, Erişim tarihi: 11 Ağustos 2023.
  • Van Essendelft, A. (2020). The Golden Ratio: Mathematics in Nature and Art.
  • Walters, J. L. (2020). Malika Favre: Gridlocked. Eye Magazine: https://www.eyemagazine.com/feature/article/malika-favre-gridlocked adresinden alındı
  • Williamson H., J. (1986). The Grid: History, Use, and Meaning. Design Issues, 15-30.
  • Xin, Z. (2020). Analysis of the Design Methodology “Grid System” with Internationalism Characteristic. Learning & Education, 167-169.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Design (Other)
Journal Section Articles
Authors

Ezgi Karaata 0000-0002-8064-576X

Publication Date June 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Karaata, E. (2024). İLLÜSTRASYONDA KULLANILAN TEMEL IZGARA SİSTEMLERİ VE DÜZENSİZ ALT BÖLÜM TEKNİĞİNİN İNCELENMESİ. ArtGRID - Journal of Architecture Engineering and Fine Arts, 6(1), 1-27. https://doi.org/10.57165/artgrid.1337368