The paper treats an important issue dominating the
Mu'tazili thought, i.e. the status and the perceived roles of the human
intellect, since it plays, to them, an essential role in interpreting the
Shariah texts probably to the extent of giving it apriority over them. This is
despite the fact that the intellect according to the Mu'tazila is defined in
their own terms, and it is not a collective sort of intellect where it is
approved by all schools of thoughts. So what is this intellect and its
components? And is there a difference between the necessary intellect and the
necessary knowledge? Is this intellect in line with the concept of intellect
according to the pioneers of the Sunni school? The paper attempts to answer all
the above questions and hence its importance. The methodology used in this paper is an inductive methodology dictated
by the nature of this research work; however, the paper to some
extent also uses both the descriptive and the analytic approaches as such
methodologies are also dictated by the nature of such researches. In order to be fair to the Mu'tazila and reach
satisfactory and unbiased results, the paper seeks to identify the
characteristics of theMu'tazili intellect from their own
books or the books of schools that were influenced by them like the Zaidis, not
the books of their adversaries.
Bu araştırma Mutezile düşüncesinin temelini
teşkil eden aklın konumu meselesini ele almaktadır. Akıl nasların yorumlanmasında
önemli rol oynamaktadır. Mutezile kimi zaman nasları akılla çeliştiği gerekçesiyle
reddeder. Mutezilenin sözünü ettiği akıldan okur üzerinde tartışma olmayan ve başkaları
tarafından ittifakla kabul edilmiş külli bir aklı sanmış olabilir. Oysaki burada
söz konusu edilen akıl salt Mutezili akıldır. Peki nedir bu mutezili akıl? Onu oluşturan
unsurlar nelerdir? Acaba zorunlu akıl ile zorunlu bilgi arasında bir fark var mıdır?
Sünni Kelam ekolünün öncülerince Kabul edilen akılla Mutezili akıl bir birine parelel
yürür mü? Bu sorulara verilecek yanıtlar bu çalışmanın önemini gözler önüne serecektir.
Çalışmanın doğası tümevarım yöntemini esas edinmeyi gerektirdi. Amacımız çarpıtmadan
ve kelamcıların hoş olmayan suçlamalarından uzak güzel sonuçlara ulaşmaktır. Mutezili
akıl kavramını sadece Mutezili literatürden yahut da büyük oranda onların düşüncesinden
etkilenmiş Zeydiyye ekolünün eserlerinden yararlanarak işlemeye çabaladık. Bu
tarz çalışmalarda genellikle yazar kendisini tanımlama ve değerlendirmeler yapmaktan
alamaz. Okur bu özelliği Allah’ın izniyle bu araştırmada da görecektir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |
Artuklu Akademi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
PUBLISHER | JOURNAL BOARDS | INDEXES | PRICE POLICY | STATISTICS | MIAR | SHERPA ROMEO