Materyal
tasarımı, yabancı dil öğretiminde başarı durumuna etki eden bir konudur. Ülkemiz
dâhilinde dizayn edilen materyal oranı son yıllarda geçmişe nazaran ciddi bir artış
göstermiştir. Özellikle okuma dil becerisine hitaben oluşturulan bu materyaller,
pedagojik bakımdan farklı sorunsalları içlerinde barındırmaktadırlar. Zira
yabancı dil öğretimi gayesiyle tasarlanan eserlerin ortak paydada buluşabildikleri
kurallar manzumesi mevcut değildir. Bu sebeple eğitimciler, bireysel
birikimlerinden hareketle dil öğretim materyalleri tasarlamaktadırlar. Tasarım,
eserlerin yalnızca görsele hitap eden yönü değil, aynı zamanda hedef kitleye
ulaştırılmak istenen bilgi içeriğinin en iyi şekilde uyarlanması anlamını da ifade
etmektedir. Bu bağlamda araştırmamızın konusu, Arapça okuma dil becerisine
yönelik materyal tasarımında dikkat edilmesi gereken temel ilkelerin
belirlenmesi olacaktır. Dil öğrenmede yaşanan sorunların belli bir kısmının
materyal dizaynından kaynaklandığı, bu durumun nasıl aşılabileceği
incelenecektir. Tasarıma ek olarak materyallerin kullanımı ile ilgili gerekli
bazı konulara da değinilecektir.
Material
design is an issue having an impact on the success in teaching second language.
In recent years, the proportion of material designed in Turkey has
significantly increased compared to the past. These materials, specifically
designed for text comprehension, have different pedagogical problems. One of
them is that the materials provided for teaching second language are not
designed according to draft joint regulations. Design aims not only to
distribute the visual aspect of the material used for language acquisition, but
also to convey to the target the content in the reading material at highest
level. In this context, the subject of our research will be the determination
of basic principles to be considered in the design of materials for reading
Arabic. It will be examined how material design causes problems in language
acquisition and how this problem can be solved. In addition to the design, some
other points related to the use of the materials will be mentioned.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
Artuklu Akademi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
PUBLISHER | JOURNAL BOARDS | INDEXES | PRICE POLICY | STATISTICS | MIAR | SHERPA ROMEO