Giriş: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kişilik özellikleri ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum ve algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Kesitsel tipteki bu araştırma 296 hemşirelik bölümü öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Tanıtıcı Bilgi Formu, On-Maddeli Kişilik Ölçeği, Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin On-Maddeli Kişilik Ölçeği alt boyutlarından “Deneyime Açıklık” puan ortalaması 10.17±2.64, “Yumuşak Başlılık” puan ortalaması 10.76±2.13, “Sorumluluk” puan ortalaması 11.11±2.36, “Duygusal Dengelilik” puan ortalaması 8.75±2.65 ve “Dışadönüklük” puan ortalaması 9.56±3.14 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalaması 154.62±17.85, Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği puan ortalaması ise 82.31±10.55 olarak saptanmıştır. On-Maddeli Kişilik Ölçeği “Yumuşak Başlılık” ve “Sorumluluk” alt boyut puanları ile Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puanları arasında ve On-Maddeli Kişilik Ölçeği “Deneyime Açıklık” ve “Sorumluluk” alt boyut puanları ile Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği puanları arasında düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.01).
Sonuç: Öğrencilerde; artan “Yumuşak Başlılık” ve “Sorumluluk” kişilik özelliği ile hemşirelik mesleğine yönelik olumlu tutumun; artan “Deneyime Açıklık” ve “Sorumluluk” kişilik özelliği ile mesleğe ilişkin olumlu algının arttığı saptanmıştır.
Introduction: This research was carried out to determine the relationship between the personality traits of nursing students and their attitudes and perceptions towards the nursing profession.
Methods: This cross-sectional study was conducted with 296 nursing students. Research data were collected using Descriptive Information Form, Ten-Item Personality Inventory, Attitude Scale for Nursing Profession, and Perception of Nursing Professional Scale. Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis H test and Spearman correlation analysis were used to evaluate the data.
Results: The students’ Ten-Item Personality Inventory sub-dimensions, “Openness to Experience” mean score is 10.17±2.64, “Agreeableness” mean score is 10.76±2.13, “Conscientiousness” mean score is 11.11±2.36, “Emotional Stability” mean score is 8.75±2.65, and “Extraversion” mean score It was found 9.56±3.14. The students’ Attitude Scale for Nursing Profession score average was 154.62±17.85, and the Perception of Nursing Professional Scale mean score was 82.31±10.55. It was determined that there was a low-level positive and significant relationship between Ten-Item Personality Inventory “Agreeableness” and “Conscientiousness” sub-dimension scores and Attitude Scale for Nursing Profession scores, and between Ten-Item Personality Inventory “Openness to Experience” and “Conscientiousness” sub-dimension scores and Perception of Nursing Professional Scale scores (p<0.01).
Conclusion: In students; increased “Agreeableness” and “Conscientiousness” personality traits and positive attitude towards the nursing profession; It was determined that the positive perception of the profession increased with the increasing “Openness to Experience” and “Conscientiousness” personality traits.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 13, 2023 |
Publication Date | August 11, 2023 |
Submission Date | April 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |
AIJHS journal and all articles published in AIJHS are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.