Introduction: Considering that Academic Self-Efficacy Perception is effective on many parameters such as the effectiveness of teaching processes, academic and professional performance, it is important to determine the variables that are thought to affect Academic Self-Efficacy Perception. Therefore, the aim of this study is to determine the academic self-efficacy perception of midwifery students and the factors affecting it.
Methods: The study is a descriptive study conducted with 282 midwifery students who are studying in the faculty of health sciences of a public university in 2017-2018 academic year. No sample selection was made in the research and the whole universe was tried to be reached. The permission of the institution was obtained for conducting the research. Questionnaire Form and Academic Self-Efficacy Scale were used as data collection form. The data set was evaluated using percentage distribution, Pearson Correlation test, One Way Variance test and Linear Regression test.
Results: The mean score of the students' Academic Self-Efficacy Scale was 104.40±17.12. A positive, very weak, significant correlation was found between the Academic Self-Efficacy Scale Cognitive Applications sub-dimension mean score and academic general score mean. According to the students' own statements, there was a statistically significant difference between anxiety (p=0.020), stress (p=0.001) and unhappy (p=0.000) mood states before and after clinical practice. It was determined that being unhappy affects the academic self-efficacy of students 1.0 times (OR=1.047, 95% CI=1.009-1.088).
Conclusion: Students' academic self-efficacy perceptions were found to be moderate. It is recommended to carry out adaptation/educational studies on negative situations and coping methods for midwifery students, to diagnose the negative mood experienced, to determine the reasons for the unhappiness that has been found to affect self-efficacy and to determine the ways of coping.
YOK
Giriş: Akademik Öz-yeterlik Algısı’nın, öğretim süreçlerinin etkinliği, akademik ve mesleki performans gibi birçok parametre üzerinde etkili olduğu göz önüne alındığında, Akademik Öz-yeterlik Algısı’nı etkilediği düşünülen değişkenlerin belirlenmesi önemlidir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı; ebelik öğrencilerin akademik öz-yeterlik algısı ve etkileyen faktörlerin saptanmasıdır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı nitelikte olup, 2017-2018 öğretim yılında bir kamu üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesine bağlı öğrenimine devam etmekte olan 282 ebelik öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada örnek seçimine gidilmemiş, evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için gerekli kurum izni alınmıştır. Veri toplama formu olarak; anket formu ve Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler; sayı yüzde dağılımı, pearson korelasyon testi, tek yönlü varyans testi ve doğrusal regresyon testi kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin Akademik Öz-Yeterlik Ölçek puan ortalaması; 104.40±17.12’dir. Akademik Öz-Yeterlik Ölçek Bilişsel Uygulamalar alt boyutu puan ortalaması ile ağırlıklı genel not ortalaması arasında pozitif yönde, çok zayıf güçte, anlamlı ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin kendi ifadelerine göre klinik uygulama öncesi ve sonrası; endişe (p=0.020), stres (p=0.001) ve mutsuz (p=0.000) duygu durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır. Mutsuz olmanın 1.0 kat (OR=1.047, %95 CI=1.009-1.088) daha fazla öğrencilerin akademik öz-yeterliklerini etkilediği saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin akademik öz-yeterlik algıları orta düzeyde saptanmıştır. Ebelik bölümü öğrencilerine yönelik; olumsuz durumlar ve baş etme yöntemlerine ilişkin uyum/eğitim çalışmalarının yapılması, yaşanan olumsuz duygu durumuna yönelik tanılama yapılması, öz-yeterliği etkilediği saptanan mutsuz olma durumunun nedenlerinin ve baş edebilme yollarının saptanması önerilmektedir.
YOK
YOK
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | December 22, 2023 |
Submission Date | May 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 3 |
AIJHS journal and all articles published in AIJHS are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.