Giriş: Sağ kalan çocuklarda kanserin akut ve uzun dönem etkilerini inceleyen çalışmalar sürdürülürken çocukların büyümesi, gelişmesi, akademik ve sosyal yaşama uyum sağlaması gibi önemli etkilere sahip olabilecek psikososyal sorunların da ele alınması gerektiği vurgulanmaktadır.
Yöntem: Bu derlemede, çocukluk çağı kanserlerinden sağ kalan çocuklarda görülen psikososyal sorunlar ve bu sorunları etkileyen faktörler literatür taraması ile incelendi.
Bulgular: Kanserden sağ kalan çocuklarda psikososyal sorunlar ile ilgili literatür incelendiğinde; çalışmalarda sosyal yaşama uyumda bozulma, depresyon, anksiyete, post-travmatik stres bozukluğu gibi farklı psikososyal sorunların ele alındığı belirlendi. Araştırmalar, kanserden sağ kalan çocuklarda psikososyal sorun yaşama riskinin; çocuğun cinsiyeti, tanı yaşı, kanser türü, ebeveynlerin stres düzeyleri, sosyal desteğin varlığı, fiziksel geç etki varlığı gibi birçok faktörden etkilendiğini gösterdi. Sağ kalan çocuklarda görülen psikososyal sorunların, onların yaşam kaliteleri, sosyal yaşama uyum sağlama yetenekleri ve işlevsellikleri üzerinde zararlı etkilerinin olabileceği bildirildi.
Sonuç: Literatür incelendiğinde kanserden sağ kalan çocukların çeşitli psikososyal sorunlar yaşayabileceği, büyüme ve gelişme dönemlerinin kendine özgü özelliklerini dikkate alan kapsamlı bir yaklaşımla bu sorunların hafifletilebileceği ortaya çıkmaktadır. Çocuğun ve ailesinin destek ağlarının değerlendirilmesi, izlenmesi ve bu kaynaklara erişimin kolaylaştırılması esastır. Çocuğa ve ailesine psikososyal destek sağlayan hizmetlerin standart bir şekilde geliştirilmesi önerilmektedir.
**Bu çalışma 06-07 Nisan 2024 tarihleri arasında İzmir’de düzenlenen 8. Uluslararası Sağlık, Mühendislik ve Fen Bilimleri Kongresi’nde sözel bildiri olarak sunulmuştur.
-
-
Introduction: Studies have been conducted in recent years examining the acute and long-term effects cancer on surviving children, there has been a growing emphasis on the need to address the psychosocial challenges faced by children, which can have a significant impact on their growth, development, and ability to adapt to academic and social environments.
Methods: In this review, psychosocial problems and affecting factors in children surviving childhood cancers were examined through a literature review.
Results: A review of the literature on psychosocial problems in children who have survived cancer reveals that the studies address a range of issues, including difficulties in adapting to social life, depression, anxiety, and post-traumatic stress disorder. Studies have indicated that the risk of living psychosocial problem in children who have survived cancer is influenced by a range of factors, including the child's gender, age at diagnosis, type of cancer, parental stress levels, the availability of social support, and the presence of physical late effects. It has been reported that psychosocial problems seen in surviving children may have detrimental effects on their quality of life, their ability to adapt to social life and their functionality.
Conclusion: A review of the literature reveals that children who survive cancer may experience a range of psychosocial problems, which can be mitigated through a comprehensive approach that considers the unique characteristics of their growth and development period. It is essential to assess and monitor the child and their family's support networks and to facilitate access to these resources. It is recommended that services providing psychosocial support to the child and child’s family should be developed in a standardised manner.
**This study was presented as an oral presentation at the 8th International Health, Engineering and Science Congress held in Izmir between 06-07 April 2024.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | May 20, 2024 |
Acceptance Date | July 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 9 |
Artuklu Health is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.