Research Article
BibTex RIS Cite

Predictive Power of the Solfeggio and Singing Courses in Accompaniment Course Success

Year 2022, , 110 - 115, 31.10.2022
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.1036544

Abstract

In this study, it is intended to reveal the predictive power of the solfeggio and singing courses in accompaniment course success. The research is quantitative and it is in the relational screening model in terms of determining the correlational relationship between the variables. Correlation and regression analysis is used to determine the correlational relationship between the variables. Within the analysis, it is tried to reveal the predictive power of solfeggio and singing courses on the accompaniment course. As a result of the research, it is seen that the assumption that solfeggio and singing courses are effective on the accompaniment course is significant and both variables entered the equation. As a result, it is seen that solfeggio and singing courses predicted the achievement of the accompaniment course.

References

  • Akdeniz, F. (2004). Olasılık ve istatistik. Nobel Kitabevi.
  • Arıcı, H. (2001). İstatistik: Yöntemler ve uygulamalar. Meteksan Basımevi.
  • Ayhan, A., & Ertekin, B. (2017). Notasyon videoları yoluyla solfej eğitimi çalışmaları üzerine bir değerlendirme: Müzikolaj örneği. A. Bakla, H.
  • Demiröz, & A. Çekiç (Eds.), Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu bildiri kitabı (s. 34–46) içinde. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Bogdanova, M. (2018). Sequence in the music ear training. Knowledge International Journal, 26(3), 937–943. https://ikm.mk/ojs/index.php/ KIJ/article/view/2916
  • Boyle, J. D., & Lucas, K. V. (1990). The effect of context on sightsinging.
  • Bulletin of the Council for Research in Music Education, 106, 1–9.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler i̇çin i̇statistik. Pegem Akademi.
  • Çevik, S. (2006). Müzik öğretmenliği eğitiminde ses eğitimi alan derslerinin müzik öğretmenliği yeterlilikleri yönünden değerlendirilmesi.
  • F. Yayla & A. A. Yayla (Eds.), Ulusal müzik eğitimi sempozyumu bildiriler kitabı (s. 641–657) içinde. Pamukkale Üniversitesi.
  • Erol, T. (2019). Ülkemizdeki üç konservatuvarda kullanılan solfej materyallerinin i̇ncelenmesi (Tez No. 568272) [Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Fine, P. A. (2002). Note-findingstrategies in singing: An interviewstudy on Schnittke’s Bussvers XII. C. J. Stevens, D. K. Burnham, G. McPherson,
  • E. Schubert, & J. Renwick (Eds.), 7th international conference on music perception & cognition. [Conference proceedings] (s. 179–195) içinde. Causal Productions.
  • Gordon, E. (1971). Psychology of music teaching. Englewood Cliffs. Prentice-Hall.
  • Hallam, S. (2014). The power of music: A research synthesis of the impact of actively making music on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Music Education Research Centre (iMerc).
  • Hedden, D. G., & Baker, V. A. (2010). Perceptual and acoustical analyses of second graders’ pitch-matching ability in singing a cappella or with piano accompaniment. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 184, 35–48. [CrossRef]
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Lament, M. M. (1976). Music in elementary education. MacMillan Publishing Co. Inc.
  • Mohan Kömürcü, H. (2019). Bilgisayar destekli piyano eşlikleme yönteminin şan ve korrepetisyon eğitimi alanındaki etkililiği (Tez No. 603208) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Şahinler, S. (2000). EKK yöntemi ile doğrusal regresyon modeli oluşturmanın temel prensipleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 5(1–2), 57–73. https://www.researchgate.net/publication/ 305711004_The_Basic_Principles_of_Fitting_Linear_Regres sion_ Model_By_Least_Squares_Method
  • Say, A. (2002). Müzik ansiklopedisi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Tekbıyık, A. (2014). İlişkisel tarama. M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 99–114) içinde. Pegem A.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (14. Baskı). Yargı Basım Yayım Dağıtım.
  • Tie, Y., & Lai, S. (2015). The teaching reformation on digital piano collective class based on practical piano a case study of Xinghai Conservatory of music. Proceedings of the 1st International Conference on arts, design and contemporary education (s. 753–756) içinde. Atlantis Press.
  • Töreyin, A. M. (2008). Ses eğitimi temel kavramlar-i̇lkeler-yöntemler. Sözkesen Matbaacılık.
  • Türkmen, U. (2013). Konservatuvar eğitimine sosyolojik bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 63–77. [CrossRef]
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-i̇lkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Evrensel Yayınevi.
  • Xinyu, C. (2019). Research on the role of piano accompaniment in vocal music singing. J. Gao (Ed.), International conference on arts, management, education and innovation [Conference proceedings] (s. 1169–1172) içinde. Clausius Scientific Press.
  • Yurga, C., & Kaya, Z. (2009). Yeniden yapılanma sürecinde müzik öğretmenliği programındaki korrepetisyon dersi eksikliği. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu bildiriler kitabı (ss. 1–6) içinde. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Zadnik, K. (2013). The effect of music-school education on musical development of eight-year-old children. D. Olga (Ed.), Finearts, music and literatüre: New perspectives in music education in Slovenia (s. 17–28) içinde. Nova Science Publications.
  • Zhenzhong, L. (2018). Study on the important role of piano accompaniment in the performance of ethnic instruments. W. Zhong (Ed.), International conference on culture, literature, arts & humanities (s. 144–147) içinde. Francis Academic Press.

Solfej ve Şan Derslerinin Korrepetisyon Dersindeki Başarı Düzeyini Yordama Gücü

Year 2022, , 110 - 115, 31.10.2022
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.1036544

Abstract

Bu araştırmada solfej ve şan derslerinin, korrepetisyon dersindeki başarı düzeyini yordama gücünün ortaya koyması amaçlanmıştır. Araştırma, nicel bir araştırma olup, değişkenler arasındaki korelasyonel ilişkiyi belirlemesi açısından ilişkisel tarama modelindedir. Değişkenler arasındaki korelasyonel ilişkinin belirlenmesinde korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler ile solfej ve şan derslerinin korrepetisyon dersini yordama gücü ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda korrepetisyon dersi üzerinde solfej ve şan derslerinin etkili olduğu yönündeki varsayımın anlamlı olduğu ve her iki değişkenin de denkleme girdiği görülmüştür. Sonuç olarak solfej ve şan derslerinin korrepetisyon dersi başarısını yordadığı görülmüştür.

References

  • Akdeniz, F. (2004). Olasılık ve istatistik. Nobel Kitabevi.
  • Arıcı, H. (2001). İstatistik: Yöntemler ve uygulamalar. Meteksan Basımevi.
  • Ayhan, A., & Ertekin, B. (2017). Notasyon videoları yoluyla solfej eğitimi çalışmaları üzerine bir değerlendirme: Müzikolaj örneği. A. Bakla, H.
  • Demiröz, & A. Çekiç (Eds.), Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu bildiri kitabı (s. 34–46) içinde. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Bogdanova, M. (2018). Sequence in the music ear training. Knowledge International Journal, 26(3), 937–943. https://ikm.mk/ojs/index.php/ KIJ/article/view/2916
  • Boyle, J. D., & Lucas, K. V. (1990). The effect of context on sightsinging.
  • Bulletin of the Council for Research in Music Education, 106, 1–9.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2012). Sosyal bilimler i̇çin i̇statistik. Pegem Akademi.
  • Çevik, S. (2006). Müzik öğretmenliği eğitiminde ses eğitimi alan derslerinin müzik öğretmenliği yeterlilikleri yönünden değerlendirilmesi.
  • F. Yayla & A. A. Yayla (Eds.), Ulusal müzik eğitimi sempozyumu bildiriler kitabı (s. 641–657) içinde. Pamukkale Üniversitesi.
  • Erol, T. (2019). Ülkemizdeki üç konservatuvarda kullanılan solfej materyallerinin i̇ncelenmesi (Tez No. 568272) [Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Fine, P. A. (2002). Note-findingstrategies in singing: An interviewstudy on Schnittke’s Bussvers XII. C. J. Stevens, D. K. Burnham, G. McPherson,
  • E. Schubert, & J. Renwick (Eds.), 7th international conference on music perception & cognition. [Conference proceedings] (s. 179–195) içinde. Causal Productions.
  • Gordon, E. (1971). Psychology of music teaching. Englewood Cliffs. Prentice-Hall.
  • Hallam, S. (2014). The power of music: A research synthesis of the impact of actively making music on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Music Education Research Centre (iMerc).
  • Hedden, D. G., & Baker, V. A. (2010). Perceptual and acoustical analyses of second graders’ pitch-matching ability in singing a cappella or with piano accompaniment. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 184, 35–48. [CrossRef]
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları.
  • Lament, M. M. (1976). Music in elementary education. MacMillan Publishing Co. Inc.
  • Mohan Kömürcü, H. (2019). Bilgisayar destekli piyano eşlikleme yönteminin şan ve korrepetisyon eğitimi alanındaki etkililiği (Tez No. 603208) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Şahinler, S. (2000). EKK yöntemi ile doğrusal regresyon modeli oluşturmanın temel prensipleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 5(1–2), 57–73. https://www.researchgate.net/publication/ 305711004_The_Basic_Principles_of_Fitting_Linear_Regres sion_ Model_By_Least_Squares_Method
  • Say, A. (2002). Müzik ansiklopedisi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Tekbıyık, A. (2014). İlişkisel tarama. M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 99–114) içinde. Pegem A.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (14. Baskı). Yargı Basım Yayım Dağıtım.
  • Tie, Y., & Lai, S. (2015). The teaching reformation on digital piano collective class based on practical piano a case study of Xinghai Conservatory of music. Proceedings of the 1st International Conference on arts, design and contemporary education (s. 753–756) içinde. Atlantis Press.
  • Töreyin, A. M. (2008). Ses eğitimi temel kavramlar-i̇lkeler-yöntemler. Sözkesen Matbaacılık.
  • Türkmen, U. (2013). Konservatuvar eğitimine sosyolojik bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 63–77. [CrossRef]
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-i̇lkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Evrensel Yayınevi.
  • Xinyu, C. (2019). Research on the role of piano accompaniment in vocal music singing. J. Gao (Ed.), International conference on arts, management, education and innovation [Conference proceedings] (s. 1169–1172) içinde. Clausius Scientific Press.
  • Yurga, C., & Kaya, Z. (2009). Yeniden yapılanma sürecinde müzik öğretmenliği programındaki korrepetisyon dersi eksikliği. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu bildiriler kitabı (ss. 1–6) içinde. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • Zadnik, K. (2013). The effect of music-school education on musical development of eight-year-old children. D. Olga (Ed.), Finearts, music and literatüre: New perspectives in music education in Slovenia (s. 17–28) içinde. Nova Science Publications.
  • Zhenzhong, L. (2018). Study on the important role of piano accompaniment in the performance of ethnic instruments. W. Zhong (Ed.), International conference on culture, literature, arts & humanities (s. 144–147) içinde. Francis Academic Press.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hacer Mohan Kömürcü 0000-0002-3162-5236

Publication Date October 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Mohan Kömürcü, H. (2022). Solfej ve Şan Derslerinin Korrepetisyon Dersindeki Başarı Düzeyini Yordama Gücü. Art Vision, 28(49), 110-115. https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.1036544

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License
29929