This research paper thoroughly addresses the processes of digitizing ceramic art and offering it as Non-fungible Tokens (NFTs) for sale. It examines the effects of transitioning from traditional ceramic molding methods to modern 3D printing and Stereolithography (SLA) technologies on the digital transfer of ceramic works. A case study on the use of porcelain highlights thanks to white color the impact of material choice on aesthetics and functionality. The rise of digitalization and NFTs introduces new mechanisms for preserving the originality and ownership rights of works, while also discussing the technical challenges and ethical issues this process entails. The article evaluates the place and future of ceramic art in the digital age from both technical and cultural perspectives. Our research posits that the digitization of ceramic works opens new avenues for the preservation, dissemination, and commerce of art, and that this process could have profound effects on the future of ceramic art. This process attempts to determine how ceramic works gain presence in the digital realm and their position in the NFT market. However, this study is one of the first to cover the entire process of ceramic art digitization and to address stage with academic rigor. The process from the creation of the work to its digitization, NFT registration, and sale, is detailed in this study. Our work demonstrates that the process of digitizing ceramic art and offering it as NFTs can have significant impacts on the future of art. It sheds light on the future of ceramic art by presenting both the opportunities brought by digitalization and the challenges encountered, as well as potential solutions. Furthermore, it emphasizes the importance and potential of ceramic art in the digital age and aims to fill the gaps in this field.
Bu araştırma makalesi, seramik sanatının dijitalleştirilmesi ve Non-fungible Token (NFT) olarak satışa sunulması süreçlerini detaylı bir şekilde ele almaktadır. Geleneksel seramik kalıplama yöntemlerinden başlayıp, modern 3D baskı ve Stereolitografi (SLA) teknolojilerine geçişin, seramik eserlerin dijital ortama aktarılmasındaki etkilerini incelemektedir. Beyaz renginden dolayı porselen kullanımı üzerine yapılan bir vaka çalışması, malzeme seçiminin estetik ve işlevsellik üzerindeki etkisini gözler önüne sermeyi planlamaktadır. Dijitalleşme ve NFT’lerin yükselişi, eserlerin özgünlüğünü ve mülkiyet haklarını koruma konusunda yeni mekanizmalar sunarken, bu sürecin teknik zorluklarını ve etik sorunlarını da tartışmaktadır. Makale, seramik sanatının dijital çağdaki yerini ve geleceğini hem teknik hem de kültürel perspektiflerden değerlendirmektedir. Bu araştırma, seramik eserlerin dijitalleştirilmesinin, sanatın korunması, yayılması ve ticaretine yeni yollar açtığını ve bu sürecin, seramik sanatının geleceği üzerinde derin etkiler yaratabileceğini öne sürmektedir. Bu süreç, seramik eserlerin dijital ortamda nasıl bir varlık kazandığını ve NFT pazarındaki yerini belirlemeye çalışmaktadır. Ancak, bu çalışma, seramik sanatının dijitalleştirilmesi sürecini uçtan uca kapsayan ve bu sürecin aşamalarını akademik bir titizlikle ele alan ilk örneklerden biridir. Eserin yaratılmasından, dijitalleştirilmesine, NFT olarak tescillenmesinden, satışa sunulmasına kadar olan süreç, bu çalışmada ayrıntılı bir şekilde incelenmektedir. Araştırma, seramik sanatının dijitalleştirilmesi ve NFT olarak satışa sunulması sürecinin, sanatın geleceği üzerinde önemli etkileri olabileceğini göstermiştir. Sanatın dijitalleşmesinin getirdiği olanaklar kadar, karşılaşılan zorlukları ve çözüm yollarını da sunarak, seramik sanatının geleceğine ışık tutmuştur. Ayrıca, seramik sanatının dijital çağdaki önemini ve potansiyelini vurgulamakta ve bu alandaki boşlukları doldurmayı hedeflemektedir.
Dijitalleşme Seramik NFT Blender 3D Metamask Opensea 3D baskı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Screen and Digital Media (Other), Ceramic Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | October 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 30 Issue: 53 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License